«شیار ۱۴۳» دزدی از آب در آمد؟

موبنا– حمید داوود آبادی نویسنده کتاب های «شهید بعد از ظهر»، «دیدم که جانم می رود» و «تفحص» مدعی شده است که نرگس آبیار کارگردان و فیلمنامه نویس «شیار ۱۴۳» از روی برخی از کتاب هایی که او به نگارش درآورده ، سرقت ادبی کرده است. او در ارتباط با همین موضوع در صفحه اینستاگرام …

موبنا حمید داوود آبادی نویسنده کتاب های «شهید بعد از ظهر»، «دیدم که جانم می رود» و «تفحص» مدعی شده است که نرگس آبیار کارگردان و فیلمنامه نویس «شیار ۱۴۳» از روی برخی از کتاب هایی که او به نگارش درآورده ، سرقت ادبی کرده است. او در ارتباط با همین موضوع در صفحه اینستاگرام خود نوشت « حدود ده سال پیش، در دفتر خود در خیابان دانشگاه نشسته بودم که زنگ در به صدا در آمد. در را که گشودم، متوجه خانمی شدم که قبلا خبرهایی درباره فعالیت هایش خوانده بودم. ایشان خودش را «نرگس آبیار» به عنوان رمان نویس معرفی کرد و درخواست داشت تا درباره عملیات تفحص شهدا کمکش کنم» البته داوود آبادی در ادامه کنایه ای را هم به نرگس آبیار وارد می کند و می نویسد: «آن زمان هنوز چادری بود و دچار انقلاب فرهنگی نشده بود که چادر از سر برکشد!»

داوود آبادی در ادامه مدعی می شود که بعد از اولین ملاقاتش با آبیار و گفتگو درباره حال و هوای عملیات های تفحص، یک جلد از کتاب «تفحص» نوشته خود را به این کارگردان اهدا می کند و بعد ها متوجه می شود که او از روی این کتاب، فیلمی با عنوان «شیار ۱۴۳» ساخته است. او که می گوید در زمان اکران «شیار ۱۴۳» به تماشای این فیلم نرفته است، در ادامه اضافه می کند: «آخرین روزهای سال ۹۴ بر حسب اتفاق متوجه شدم یکی از کانال های، شب عید دارد فیلم «شیار ۱۴۳» را پخش می کند، اواخر فیلم بود. ناگهان متوجه شدم جوانی که مثلا نیروهای گروه تفحص بوده تعریف می کند که خوابی می بیند و سراغ شیار ۱۴۳ می روند و آن جا چند شهید پیدا می کنند! به یکباره جا خوردم. این خاطره برایم کاملا آشنا بود. حتی صحنه ای که مادر کفن کوچک مثلا فرزند شهیدش را در آغوش می کشد بسیار آشناتر بود. چون این صحنه ها را در فیلمهای مستندی که یک جوان گمنام به نام عادل در معراج شهدای تهران گرفته بود دیده بودم که مادری کفن فرزندش را در آغوش گرفته و با خود می گفت: عزیزم، قنداقت که می کردم از این هم بزرگ تر بودی! ظاهرا خانم آبیار همه جا مدعی شده که کل این فیلمنامه ساخته و پرداخته ذهن و نوشته خودشان است و در انتهای فیلم نیز کلمه ای از منابعی که از آنها استفاده کامل برده، نیاورده است!»

این نویسنده کتاب های ارزشی در پایان با بیان این که هیچ داعیه و طلبی از سازندگان این فیلم ندارد، اضافه می کند: «باور کنید که با سرقت و دروغ نمی شود برای خدا و شهدا کار کرد! حتی اگر به دلایلی!!! فلانی برای فیلم جامه بدرد و جشنواره را به خاطر دستمالی به آتش بکشد! یا این و آن در اهدای جایزه صف بکشند و فتنه گران از آن تجلیل کنند!»

در ارتباط با این ادعای جنجال بر انگیز به سراغ نرگس آبیار کارگردان و محمد حسین قاسمی تهیه کننده «شیار ۱۴۳» رفتیم و این حق را برای آنها در نظر گرفتیم تا با واکنش خود ابهامات به وجود آمده برای این فیلم را مرتفع کنند، اما آنها هیچ پاسخی در ارتباط با این موضوع نداشتند و ترجیح دادند سکوت پیشه کنند.

 منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا