ملاقات با کیارستمی؛ حوالی کوچه «امید»

موبنا- لبخندها پس از گذراندن لحظات بحرانی آقای کارگردان، بر لب نزدیکان او نشسته و البته انتظار، ثانیه‌ها را کشدار کرده. لابی بیمارستان، از روزهای پیش از نوروز، میزبان بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین بوده؛ همه آنها که با کارگردان صاحب‌نام ایرانی معاشرت داشته‌اند، اگر می‌خواستند از احوالاتِ قله‌نشینِ سینمای ایران باخبر …

موبنا- لبخندها پس از گذراندن لحظات بحرانی آقای کارگردان، بر لب نزدیکان او نشسته و البته انتظار، ثانیه‌ها را کشدار کرده. لابی بیمارستان، از روزهای پیش از نوروز، میزبان بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین بوده؛ همه آنها که با کارگردان صاحب‌نام ایرانی معاشرت داشته‌اند، اگر می‌خواستند از احوالاتِ قله‌نشینِ سینمای ایران باخبر شوند مدام به بیمارستان سر می‌زدند. کسانی همچون لیلی گلستان، بهمن فرمان‌آرا، آیدین آغداشلو، سیف‌الله صمدیان، نگار اسکندرفر و… در ایام نوروز و پس از آن، با امید پله‌های بیمارستان را دوتا یکی بالا رفته‌اند تا از احوال دوستشان باخبر شوند.

خانواده این فیلم‌ساز بزرگ، پسرش، خواهر و برادرش و… در روزهای پس از چهار عمل جراحی او، مدام در بیمارستان حضور داشتند و میزبان دوستان و دوستدارانی بودند که از دلشوره، به محلِ استقرار این کارگردان سر می‌زدند؛ اما آقای کارگردان از روز اول ممنوع‌الملاقات بود و نهایتا هیچ‌کس او را ندید. از لحظه‌ای که خبر رسمی نگه‌داشتن او در خواب مصنوعی، منتشر شد، حتما خیلی‌ها به این فکر کردند که آقای کارگردان، در این رؤیای اجباری و در این خوابِ عمیق، چه تصاویر نابی از جهان در ذهنش می‌گذرد و حالا حتما خیلی‌ها لحظه‌شماری می‌کنند تا او از این خوابِ ناخواسته بیرون بیاید و سرپا شود و این تصاویر را برای ما، قاب بگیرد.

در لابی بیمارستان، همه‌چیز آرام و امیدوار به نظر می‌رسد. خیلی‌ها لبخند بر لب دارند و با امید و خوش‌بینی، از لحظه‌ای حرف می‌زنند که استاد و دوست و همکارشان، باز پرده عادت را از مقابل دیدگانمان کنار خواهد زد و در ستایش زندگی، فیلم خواهد ساخت.  همه امیدوارند، لبخند می‌زنند و بی‌قراری‌شان را پنهان می‌کنند چون دل بسته‌اند به این گزارش پزشکان که «درحال‌حاضر او مقداری از شرایط بحرانی خارج شده‌. همچنین طبق نتیجه پاتولوژی وی که دیروز نهایی شد، بیماری وی زائده بدخیمی نیست و اگر این مرحله را رد کند، جای نگرانی برای وی وجود ندارد».

این را قائم‌مقام وزیر بهداشت گفته است. دیروز، دکتر ایرج حریرچی درباره وضعیت کیارستمی گفت: وزیر بهداشت ١٣ فروردین از این کارگردان کشورمان عیادت و با پزشکانشان صحبت کردند.  آن‌طور که حریرچی گفته: «روز گذشته هیأتی متشکل از دکتر ایرج فاضل، دکتر ظفرقندی و بنده جلسه‌ای طولانی با تیم پزشکی و سپس خانواده کیارستمی داشتیم و شرایطشان را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم». حریرچی این را هم افزوده که برای کیارستمی عوارض متعددی پیش آمده بود، اما درحال‌حاضر وی مقداری از شرایط بحرانی خارج شده‌ است. همچنین طبق نتیجه پاتولوژی وی که دیروز نهایی شد، بیماری وی زائده بدخیمی نیست و اگر این مرحله را رد کند، جای نگرانی برای وی وجود ندارد.

انگار امید سرنوشت محتوم ماست؛ همان‌طور که خودِ کیارستمی، با ظرافت تمام، این امید را با «طعم گیلاس» در کاممان نشاند. امیدواریم که او چشم بگشاید و این روزهای پر از تشویش را برای همیشه از یاد ببریم.

منبع:روزنامه شرق

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا