انتخاب بین دورکاری یا کار در اداره؟

موبنا – زمانی که صحبت از اداره می‌شود، رهبران کسب‌وکار فلسفه‌های گوناگونی دارند. ماریسا مایر (مدیرعامل یاهو) می‌گوید که برای کارمندان مهم است که برای تعامل با یکدیگر به اداره بیایند؛ او معتقد است که این امر همکاری و نوآوری را پرورش می‌دهد، اما بسیاری از سازمان‌های دیگر-به‌خصوص آنهایی که در صنعت تکنولوژی فعالیت می‌کنند- …

موبنا – زمانی که صحبت از اداره می‌شود، رهبران کسب‌وکار فلسفه‌های گوناگونی دارند. ماریسا مایر (مدیرعامل یاهو) می‌گوید که برای کارمندان مهم است که برای تعامل با یکدیگر به اداره بیایند؛ او معتقد است که این امر همکاری و نوآوری را پرورش می‌دهد، اما بسیاری از سازمان‌های دیگر-به‌خصوص آنهایی که در صنعت تکنولوژی فعالیت می‌کنند- به کارمندان‌شان آزادی کار از راه دور را می‌دهند، کار در محیطی که به آنها اجازه می‌دهد تا جای ممکن بهره‌ور باشند.

به نظر می‌رسد این دوگانگی برای مایکل دل‌پونته، موسس شرکت تصفیه آب سوما، بسیار ساده باشد؛ چرا که این امر به نوع کاری که شما انجام می‌‌دهید بستگی دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، دفعاتی وجود دارد که تیم‌ها برای همکاری نیاز به یکدیگر دارند؛ اما دفعات دیگری وجود دارد که افراد نیاز دارند تا به‌طور مستقل کار کنند تا بتوانند توجه خود را بر پروژه خاصی متمرکز کنند، بنابراین دل‌پونته یک نگرش پیوندی را مطرح می‌کند: یک هفته در هر سه ماه، اعضای تیم سوما می‌توانند در هر جایی که انتخاب می‌کنند کار کنند؛ چه یک کافه باشد و چه خانه یک خویشاوند در کشور دیگر یا حتی در یک مقصد دورافتاده. در سوما آنها آن را «کار کردن در هر زمانی در هفته» یا(۱) WFAW می‌نامند. دل‌پونته می‌گوید:«خلاقیت و بهره‌وری در زمان بی‌وقفه بیشتر می‌شود. من معتقدم که هر دو می‌توانند در محیط‌های الهام‌بخش تقویت شوند». سال گذشته ایده WFAW به ذهن دل‌پونته خطور کرد؛ زمانی که او در تعطیلات یک هفته‌ای در توکیو به سر می‌برد. او تلاش می‌کرد تا این را تجربه کند که چه می‌شد اگر او یک فرد محلی در توکیو بود. زمانی که او باید برای لحظه‌ای درنگ می‌کرد تا یک تماس مهم تلفنی برقرار یا تعدادی ایمیل ارسال کند، به دنبال یک کافه می‌گشت. این امر موجب می‌شد تا او بتواند از شهری دور کارهایی را انجام دهد که می‌توانست همان‌ها را در محیط اداری به انجام برساند. روی هم رفته، این یک هفته بسیار بهره‌ورانه بود، نوعی از هفته که او می‌خواست همه کارمندانش برای خودشان تجربه کسب کنند. دل‌پونته چندین منفعت اصلی WFAW را شناسایی کرده است.

انعطاف‌پذیری: تیم سوما عاشق انعطاف‌پذیری WFAW است؛ چرا که به هر فرد شانسی برای طراحی روز کاری خود به‌طور فوق‌العاده می‌دهد. دل‌پونته می‌گوید: «برای یکی از مهندسان ما، این به معنی شروع زودهنگام کار از خانه است، صرف ناهار طولانی در جایی که کار می‌کند و سپس پیش از اینکه روز به پایان برسد، یک پروژه بزرگ را در یک کافه به انجام می‌رساند».دل‌پونته خود تصمیم گرفت تا برای یک هفته به ملبورن سفر کند. روز کامل او شامل کار در یک کافه از صبح زود تا هنگام ناهار، رفتن به کافه دیگر تا ساعت ۳ بعدازظهر و سپس رفتن به کایت‌سرفینگ، قدم زدن و گاهی دوچرخه‌سواری است؛ و در نهایت روز را با یک شام دلپذیر به پایان می‌رساند.الهام‌بخشی: بخش مهمی از WFAW به کارمندان فرصتی برای یافتن الهامات در نقاط جدید می‌دهد. هنگامی که او برنامه‌اش را برای WFAW گسترش داد، فکر می‌کرد که ایجاد انتظارات در مورد بهره‌وری معقولانه است. دل‌پونته می‌گوید «حساب کردم که اگر اعضای تیم من می‌توانستند به اندازه ۸۰ درصد بهره‌وری کار در اداره را داشته باشند اما با دیدگاه‌های جدیدی که محرک نوآوری برای تولید، برند و فرهنگ شرکت است بازگردند، واقعا ارزش این را خواهد داشت».در ملبورن او بوتیک‌های محلی را می‌دید و با محصولات جدید و جذاب که در بازار استرالیا موفق بودند آشنا می‌شد. بودن در یک شهر متفاوت به معنی آشنایی با یک فرهنگ متفاوت و مشاهده اینکه چگونه مردم با روش‌های متفاوت زندگی می‌کنند، است. با تشویق تیمش به هوشیار بودن نسبت به این نکات ظریف فرهنگی، کارمندان او با تعداد بسیاری دیدگاه‌های جدید خلاقانه بازمی‌گردند.بهره‌وری: دور بودن از حوا‌س‌پرتی‌های اداره- جلسات مداوم، زنگ تلفن، حرف‌های بیهوده، میز فوتبال- می‌تواند به همان اندازه مزیت بزرگی باشد.

دل‌پونته می‌گوید «زمانی که افراد شرکت در مکان‌های جدید بودند، از بیرون رفتن و کشف چیزهای جدید هیجان‌زده می‌شدند. آنها مجبور می‌شدند تا بایدهای خود را اولویت‌‌بندی کنند. نتیجه نهایی این است که آنها تمایل داشتند بهره‌ورتر از آنچه پشت میزهای قدیمی خود بودند، باشند.»او می‌گوید «یکی از اشتباهاتی که من در طراحی اولین WFAW داشتم این بود که در ابتدا تصور می‌کردم بهترین راه برای بهره‌ور بودن حفظ وضع موجود در یک هفته کاری نرمال است. این یک اشتباه بود؛ چرا که WFAW در مورد بهره‌وری در پروژه‌های شخصی است نه همکاری فوری.» او با لیستی از بهترین کارها وارد می‌شود که ممکن است به شرکت‌های دیگری که علاقه‌مند به انجام کاری مشابه هستند کمک ‌کند:

همه جلساتی را که ۱۰۰ درصد ضروری نیستند، لغو کنید: او پیشنهاد داد تا همه جلسات ثابت را کنسل کنند؛ تا زمانی همه به این نتیجه برسند که این جلسه قطعا ضروری است.

با تیم‌تان ارتباط برقرار کنید: چون هم‌تیمی‌ها در نقاط زمانی متفاوتی با هم گفت‌وگو می‌کنند، بسیار مفید است که زمان در دسترس بودن‌تان را و همچنین در دسترس نبودنتان را در تقویم شرکت اعلام کنید. چون شما در ساعات منظم یک روز کاری نخواهید بود، می‌توانید نشان دهید که در صورت نیاز چه زمانی باید با یک هم‌تیمی ارتباط برقرار کنید.

انتظارات واقع‌بینانه داشته باشید: البته، چندین نکته وجود دارند که تنها زمانی همه در یک اتاق هستند عملی می‌شوند. دل پونته می‌گوید« اگر شما یک محصول را توسعه می‌دهید و نیاز به مرور نمونه‌های اولیه دارید، هیچ جانشینی برای بازبینی آنها به‌طور شخصی ندارید.» به عبارتی، یکی از ارزشمندترین بخش‌های WFAW این است که WFAW سازمان‌ها را تشویق به‌کار متفکر و بابرنامه می‌کند. WFAW تیم‌ها را وادار به تفکر در مورد این موضوع می‌کند که کدام جلسات ضروری هستند و کدام یک می‌توانند به زمان دیگری موکل شوند. همچنین رهبران شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا بهتر وظایفی که کارمندان در حال انجام آن هستند را درک کنند، به آنها شانسی برای تمرکز روی پروژه‌های بزرگی که آنها نیاز به‌کار مستقل روی آنها دارند کنند. دل‌پونته می‌گوید «WFAW به شما اجازه می‌دهد تا کار روی رهبری اتوماتیک شرکت را متوقف کنید».

 منبع: اقتصاد آنلاین 

دکمه بازگشت به بالا