ایجاد دولت الکترونیک از راههای مبارزه با فساد است

موبنا – حسن روحانی در دیدار با معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و شرکتهای وابسته با بیان اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از پایه های توسعه کشور است،گفت: یکی از راههای مبارزه با فساد، شفاف شدن امور در فضای مجازی است و بدین ترتیب می توانیم همه امور وزارتخانه را در اختیار مردم …

موبنا – حسن روحانی در دیدار با معاونان و مدیران ارشد وزارت ارتباطات و شرکتهای وابسته با بیان اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از پایه های توسعه کشور است،گفت: یکی از راههای مبارزه با فساد، شفاف شدن امور در فضای مجازی است و بدین ترتیب می توانیم همه امور وزارتخانه را در اختیار مردم قرار دهیم و این موضوع جلوی فساد را خواهد گرفت.
وی افزود: پس از صنعتی شدن جهان تحولات زیادی در جهان به وجود آمد و در هر مقطعی نامگذاری هایی بنا به نوع فناوری وجود داشت، اما هیچ تحولی همانند فناوری اطلاعات یعنی دوران انفجار اطلاعات و انتقال سریع دیتاها نبود.
وی با بیان اینکه امروز پایه اصلی توسعه کشور ICT است گفت: هدف اصلی علم، دانش و فناوری پیشرفت و توسعه ارتقاء سطح کیفی زندگی مردم است.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ارتباطات نقش فوق العاده ای در کیفی کردن زندگی مردم دارد گفت: در گذشته برخی ها فکر می کردند که تلفن و موبایل امری تجملی است اما امروز موبایل جزئی از زندگی و سبک زندگی شده است.
وی با اشاره به اینکه از هر ابزاری می توان درست استفاده و یا سوء استفاده کرد افزود: علم و قلم مقدس است اما بشر می تواند از علم و قلم نیز، سوء استفاده کند و این به آن معنا نیست که علم تعطیل و قلم شکسته شود. با این تفکر که اگر چیزی کمی ضرر داشت کل آن را جمع کنیم، زندگی بشر مختل می شود. تعلیم و تربیت برای آگاهی بخشی نسل جوان ضروری است و از سوء استفاده در برخورداری از فناوری های ارتباطی جلوگیری می‌کند.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود برجام را یک فضای سالم دانست و گفت: برجام ایجاد تسهیلات لازم و برداشتن موانع و فضایی است که موجب می‌شود از همه امکانات به نفع کشور و ملت استفاده و بهره‌برداری کنیم.
وی به جذب سرمایه گذاران داخلی اشاره کرد و گفت: لازم است از توان سرمایه داران داخلی، ایرانی های مقیم خارج از کشور و خارجی ها استفاده کنیم و از فناوری های دیگران نیز بهره برداری کنیم چرا که همه چیز را نمی توان از صفر شروع کرد. هر موضوع و هر دانشی اگر انحصاری باشد خواه دولتی یا غیر دولتی، معضلاتی را به همراه خواهد داشت و پیشرفت در سایه رقابت سالم به وجود می آید.
رئیس جمهور بر واگذاری امور به مردم جز در موارد معدود حاکمیتی تاکید کرد و ادامه داد: در موضوع شبکه ملی اطلاعات قدم های خوبی برداشته شده و چارچوب آن نیز، در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رسیده است تا ارتباطات امنی را برای مردم ایجاد کند.
وی بر اصل امنیت ارتباطات در اسلام و قانون اساسی تاکید کرد و ادامه داد: حق نداریم در زندگی خصوصی مردم دخالت کنیم و مردم باید به ما اعتماد کنند.
رئیس جمهور با بیان اینکه در استفاده از این فناوری ها باید اخلاق و دین مردم و هویت ایرانی مدنظر قرار گیرد، افزود:‌ باید راه درست را پیش بینی کنیم و از هوشمندانه ترین و کم هزینه ترین راه،‌ برای پالایش های ضروری استفاده کنیم.
وی در پایان بر توجه موضوع اشتغال جوانان تاکید کرد و گفت: یکی مناسب ترین راههای جذب جوانان و ایجاد اشتغال برای جوانان،‌فناوری ارتباطات و اطلاعات است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا