مقایسه قربانیان تصادفات در نوروز ۹۳ و ۹۴

موبنا– مرگ و میر و مصدومیت در جریان سفر آن هم در چند روز عید، از آن آمارهاییست که کم آن هم زیاد است! این که تنها در چند روز بیش از ۳۵۰ نفر در تصادف جانشان را از دست بدهند و ۴۰۳ تصادف فوتی در کشور رخ بدهد، چیزی نیست که بشود راحت از …

موبنا– مرگ و میر و مصدومیت در جریان سفر آن هم در چند روز عید، از آن آمارهاییست که کم آن هم زیاد است! این که تنها در چند روز بیش از ۳۵۰ نفر در تصادف جانشان را از دست بدهند و ۴۰۳ تصادف فوتی در کشور رخ بدهد، چیزی نیست که بشود راحت از کنار آن گذشت.

این اتفاق، هر ساله تکرار می شود و مسئولان مربوط را به فکر وا می دارد تا با اتخاذ تصمیمات و برنامه ریزی های جدیدتر و دقیق تر، از تعداد تلفات و مصدومیت ها کم کنند. امسال هم طرح نوروزی پلیس راهور از ۲۵ اسفند اجرا شد. در این عملیات نوروزی ۱۵ درصد توان نیروهای عملیاتی و امدادی نسبت به سال های گذشته افزایش پیدا کرد و در همین راستا برخی محدودیت ها مثل ممنوعیت تردد خودروهای دولتی، ممنوعیت فعالیت های عمرانی در معابر و جاده ها اعمال شد.

کمپین های مردمی هم در این زمینه فعالیت هایی انجام دادند. کمپین “نه به تصادف” از معروف ترین این فعالیت ها بود که امضای تعداد زیادی از مسئولان و افراد سرشناس را پای خود داشت تا در کاهش تلفات نوروز کمک کننده باشد. با این حال، امسال هم مانند سال های گذشته مرگ و میر در جاده ها خیلی از خانواده ها را در همین ابتدای سال عزادار کرد.

باز هم تلفات در جاده های مرگ

طبق آماری که در جمع بندی طرح نوروزی اعلام شده است، تصادفات فوتی در نوروز ۵ درصد کاهش، جرحی ۵ درصد افزایش و خسارتی ۱۱ درصد کاهش یافت.

طبق این آمار، ۶۱۳۸ فقره تصادف جرحی در نوروز امسال رخ داده که این میزان افزایش ۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. همچنین تصادفات خسارتی در جاده ها در نوروز امسال ۱۱ درصد کاهش یافته است.

بنابر آن چه پلیس راهور اعلام کرده، ۴۹.۲ درصد از تصادفات فوتی و جرحی در این مدت از شکل واژگونی بوده است که عدم توجه به جلو با ۳۲.۵ درصد، سبقت غیرمجاز با ۲۳.۷ درصد، عدم رعایت سرعت مطمئنه با ۲۲.۴ درصد و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با ۸ درصد مهمترین علل تصادفات نوروزی بوده‌اند.

البته رئیس پلیس راهور ناجا ازبه کاهش چهار درصدی تصادفات در نوروز امسال و افزایش هفت درصدی توقیف خودروهای متخلفان خبر داده است.

روز گذشته سردار تقی مهری گفت: برابر آخرین آمارها ۳۸۹ تن در ۲۹۴ فقره تصادف فوتی جاده ای نوروزی سرصحنه کشته شدند. ۱۴۷ راننده مقصر، عامل مرگ و میر این تعداد افراد در نوروز بوده اند. با همکاری خوب رانندگان قانونمند، تصادفات در نوروز امسال چهار درصد کاهش داشته است.

به گفته او ۴۴ درصد تصادفات فوتی و جرحی نوروز به دلیل ‘واژگونی’ بوده است: آمارها نشان می دهد ترددها در نوروز امسال ۱۰ درصد افزایش داشته است. برابر اعلام قبلی، پلیس در نوروز امسال با تخلفات حادثه ساز بدون اغماض برخورد کرده است، توقیف خودرو متخلفان در نورزو امسال هفت درصد افزایش داشته است.

البته خوشبختانه در سال های گذشته آمار مرگ و میر و تلفات جاده ای روند کاهشی داشته است. آمار مرگ و میر و مصدومیت های جاده ای در سال ۹۴ و مقایسه آن با سال ۹۳ نشان می دهد که طرح نوروزی ۹۴ سبب کاهش شمار جانباختگان حوادث رانندگی شده است.

مقایسه آمار کشته های ناشی از حوادث رانندگی در نوروز ۹۳ و ۹۴

استان

نوروز ۹۳

نوروز ۹۴

آذربايجان شرقي

۴۲

۴۰

آذربايجان غربي

۲۶

۲۴

اردبيل

۱۱

۱۱

اصفهان

۶۲

۶۶

البرز

۱۷

۱۲

ايلام

۱۳

۱۵

بوشهر

۲۳

۱۲

تهران

۶۳

۶۱

چهارمحال و بختياري

۱۵

۱۰

خراسان جنوبي

۳۵

۱۵

خراسان رضوي

۷۱

۷۴

خراسان شمالي

۱۹

۲۵

خوزستان

۹۴

۶۰

زنجان

۲۳

۲۱

سمنان

۲۰

۳۱

سيستان و بلوچستان

۵۵

۵۳

فارس

۹۳

۹۳

قزوين

۱۶

۲۴

قم

۲۰

۱۷

كردستان

۱۶

۱۹

كرمان

۶۷

۴۵

كرمانشاه

۳۰

۲۱

كهكيلويه و بويراحمد

۱۲

۱۲

گلستان

۱۸

۱۲

گيلان

۳۳

۳۲

لرستان

۳۶

۲۸

مازندران

۵۳

۴۵

مركزي

۳۵

۲۳

هرمزگان

۲۶

۲۸

همدان

۲۶

۲۷

يزد

۱۴

۱۲

جمع

۱۰۸۴

۹۶۸

طبق این آمار، در نوروز سال ۹۳ بیش از هزار نفر در تصادفات جانشان را از دست دادند که این تعداد در سال گذشته به زیر هزار نفر رسید.

بر اساس اعلام پزشکی قانونی، جاده های پنج استان پرمرگ و میرتر از سایرین بوده اند. استان های فارس ، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و خوزستان به ترتیب با ۹۳، ۷۴ ، ۶۶، ۶۱ و ۶۰ مورد فوتی بیشترین مرگ در پی حواث رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

بررسی این جدول نشان می دهد در جاده های بعضی استان ها رشد تلفات ناشی از حوادث رانندگی بیشتر بوده است. برای مثال استان سمنان از ۲۰ کشته ای که در سال ۹۳ داشته به عدد ۳۱ جانباخته در نوروز ۹۴ رسیده است که رشد ۵۵ درصدی را نشان می دهد. این اتفاق در استان های قزوین و خراسان شمالی هم افتاده است. بعد از این سه استان، کردستان، اصفهان، ایلام، خراسان رضوی، هرمزگان و همدان نیز دارای افزایش تعداد کشته شدگان به نسبت مدت مشابه سال قبل بوده‌اند.

بیشترین کشته های جاده ای در استان فارس

آن طور که رییس پلیس راهور ناجا در ایام نوروز ۹۵ اعلام کرد، بیشترین تعداد کشته های تصادفات نوروزی به دلیل پهناوری استان و حجم زیاد ترددها مربوط به استان فارس است. سال ۹۴ هم تعداد کشته شده ها در تصادفات جاده ای در استان فارس بیشتر از سایر استان ها بود.

با این حال سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا معتقد است نمی توان فعلا یک استان خاص را رکورددار مرگ و میر در تصادفات جاده ای دانست. او به خبرآنلاین می گوید: در حال حاضر آماری که به تفکیک استان ها داریم مربوط به تصادفات و فوت سر صحنه تصادف است و هنوز آمار کلی از تلفات، مصدومیت ها و مرگ و میر در هر استان به طور کلی نداریم. در این محور شدت برخورد به چند دلیل زیاد است.

او در تشریح این علت ها می گوید: مسافت را ه های این استان بسیار طولانی است و برخی راه های جدا کننده سبب سبقت های غیرمجاز و بروز حوادث ناگوار می شود.

این مقام مسئول در پلیس راهور تاکید می کند که مرجع اعلام آمار به تفکیک استان ها پزشکی قانونی است و فعلا آمارها همگی مربوط به تصادفات سر صحنه تصادف است.

فارس، رکورددار مرگ و میر در تصادفات جاده ای

تصادفات ترافیکی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در جهان است به طوری که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ تصادف، سومین قاتل مردم جهان باشد. ایران هم به لحاظ تصادفات جاده ای، از آن دست کشورهای پر مرگ و میر است.

آماری که برای مرگ و میر در تصادفات جاده ای در ده ماهه اول سال ۹۳ و ۹۴ موجود است نشان می دهد که در ده ماهه اول سال ۹۴ بیش از ۱۴ هزار نفر در تصادفات جان باخته اند. رئیس پلیس راهور ناجا پیش از اجرای طرح نوروزی ۹۵ گفت که پیش بینی می شود با اقدامات صورت گرفته، تعداد جان باختگان تصادفات به ۱۳ هزار نفر برسد.

مقایسه آمار مرگ و میر در حوادث رانندگی در سال های ۹۳ و ۹۴

استان

سال۹۳

سال ۹۴

آذربايجان شرقي

۶۰۸

۶۳۵

آذربايجان غربي

۴۹۴

۴۶۸

اردبيل

۱۹۳

۱۶۸

اصفهان

۹۴۴

۹۳۲

البرز

۲۶۱

۲۴۳

ايلام

۱۳۸

۱۴۴

بوشهر

۲۴۸

۲۷۰

تهران

۱۱۰۸

۱۰۰۳

چهارمحال و بختياري

۲۱۲

۱۷۵

خراسان جنوبي

۲۰۱

۱۷۶

خراسان رضوي

۱۱۰۵

۱۱۵۱

خراسان شمالي

۲۲۹

۲۲۳

خوزستان

۷۴۷

۶۵۱

زنجان

۲۶۸

۲۴۰

سمنان

۲۴۰

۲۵۲

سيستان و بلوچستان

۷۵۱

۶۶۳

فارس

۱۲۵۰

۱۱۷۳

قزوين

۳۰۸

۳۱۸

قم

۲۵۷

۲۴۸

كردستان

۳۱۲

۳۷۶

كرمان

۸۰۱

۸۴۰

كرمانشاه

۴۰۲

۳۸۳

كهكيلويه و بويراحمد

۱۶۰

۱۴۸

گلستان

۳۰۸

۳۱۱

گيلان

۵۳۵

۵۳۹

لرستان

۴۰۹

۳۷۹

مازندران

۶۳۷

۶۳۳

مركزي

۴۳۳

۴۲۹

هرمزگان

۳۵۸

۳۴۶

همدان

۴۴۸

۴۱۴

يزد

۲۱۶

۲۰۸

جمع

۱۴۵۸۱

۱۴۱۳۹

کارشناسان و مسئولان پلیس راهور علت بروز چنین حوادثی را دسته بندی و تشریح کرده اند. سردار مهری در جمع بندی طرح نوروزی اعلام کرد که ۴۴ درصد تصادفات رانندگی منجر به فوت و جرح از نوع واژگونی بوده و مهمترین علت آن هم خستگی و خواب آلودگی و عدم توجه به جلو بوده است.
سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا هم در تشریح این عوامل به خبرآنلاین می گوید: در جاده هایی که مسافت راه ها در آن طولانی است، خستگی و خواب آلودگی ممکن است عارض شود. همچنین برخی از راه های جداکننده هم سبب می شود که در سبقت های غیرمجاز حوادث ناگوار پیش بیاید.

او ادامه می دهد: اغلب تصادفات از سی کیلومتری مانده به شهر و سی کیلومتر بعد از شهرهاست و علت آن هم بخشی وجود تداخلات و راه های فرعی مختلف و تردد حاشیه ای و حاشیه نشینی در اطراف شهرها و بخشی عجله و شتاب برای رسیدن و یا خستگی که راننده دچارش شده برای این که به مقصد برسد است.

سرهنگ رحمانی در پاسخ به این سوال که تا چه حد غیراستاندارد بودن راه ها می تواند در بروز تصادفات موثر باشد می گوید: نمی توان منحصرا غیراستاندارد بودن جاده را عامل بروز تصادفات منجر به مرگ دانست. درست است که تجهیزات ایمنی راه هم در کاهش شدت یا جلوگیری از وقوع یک تصادف مرگبار موثر است اما عوامل تصادف زا متعدد هستند. عدم توجه به جلو، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه، نقص جاده‌ها و نقص خودروها از عواملی بودند که واژگونی‌های رخ داده در نوروز امسال را رقم زدند.

او در پایان می گوید: تصادف در حقیقت مرهون یک سری علل مختلف است و زنجیره وقایع است که باعث تصادف می شود و هیچ وقت در یک تصادف یک عامل خاص وجود ندارد؛ بلکه یک سری علت ها روی یکدیگر جمع می شوند که یک علت تامه، واقعه را رقم می زند.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا