رویترز: روش رمزگشایی آيفون ۵C توسط FBI به زودی افشا می‌شود

موبنا– پس از آنکه FBI‌، آیفون ۵c یکی از مهاجمان سن برناردینو را به دست آورد، تلاش‌ها برای رمزگشایی این گوشی هوشمند و دست یافتن به اطلاعات موجود در آن آغاز شد، حال آنکه با توجه به دستکاری این آیفون در بیمارستان برای بازکردن آن، FBI اپل را تنها نهادی عنوان کرد که می‌توانست این …

موبنا– پس از آنکه FBI‌، آیفون ۵c یکی از مهاجمان سن برناردینو را به دست آورد، تلاش‌ها برای رمزگشایی این گوشی هوشمند و دست یافتن به اطلاعات موجود در آن آغاز شد، حال آنکه با توجه به دستکاری این آیفون در بیمارستان برای بازکردن آن، FBI اپل را تنها نهادی عنوان کرد که می‌توانست این گوشی هوشمند را رمزگشایی کند. امتناع اپل از این کار، موضوع را به دادگاه رساند، به طوریکه حتی FBI تهدید کرده بود که در صورت در اختیار نگذاشتن یک روزنه‌ی امنیتی در آیفون، دولت اپل را مجبور می‌کند تا کد منبع سیستم عامل iOS‌ را در اختیارش قرار دهد، اما مساله به اینجا ختم نشد، چراکه اف بی ای با کمک یک کمپانی دیگر، موفق شد تا آیفون را رمزگشایی کرده و به اطلاعات آن دسترسی پیدا کند. حال متخصصان اپل در پی آن هستند تا این روزنه‌ی امنیتی موجود را کشف کنند و به این ترتیب به نگرانی کاربران آیفون‌های خود پایان دهند. بسیاری از دارندگان آیفون‌های اپل نگرانند که در صورت داشتن دسترسی فیزیکی به گوشی، هکرها بتوانند از این روزنه امنیتی استفاده کرده و اطلاعات شخصی آن‌ها را افشا کند.

انتظار می‌رود اپل پس از یافتن این روزنه‌ی امنیتی و حل آن، این موضوع را بصورت عمومی در اختیار تمام کاربران قرار دهد. بسیاری از طرفداران نگرش FBI خواستار این موضوع هستند تا کمپانی‌های فعال در حوزه‌ی فناوری در مواقع لزوم دسترسی لازم را در اختیار نهادهای امنیتی قرار دهند تا از این طریق دولتمردان بتوانند تلاش‌های خود برای مبارزه با تروریسم را بی وقفه ادامه دهند، حال آنکه بسیاری از کمپانی‌های بزرگ عرصه‌ی فناوری در کنار اپل این درخواست را بدعتی خطرناک در حوزه‌ی حفظ حریم خصوصی کاربران خوانده و این روش را نهی می‌کنند.

در صورتی که دولتمردان بخواهند تا اپل را در پروژه‌ی مشابهی به یاری بطلبند، در اینصورت دادگاه می‌تواند FBI‌ را مجبور به در اختیار گذاردن روش خود کند که از این‌رو دیگر نباید روزنه‌ی موجود را مخفی اعلام کرد.

البته بنابر گفته‌های متخصصان اپل در صورتی که FBI روش خود را در اختیار اپل قرار ندهد، راه‌های دیگری نیز وجود دارد که کاپرتینویی‌ها می‌توانند با استفاده از آن به رمزگشایی آیفون پرداخته و در بروزرسانی‌های بعدی این روزنه را برطرف کنند.

جاناتان زیاریسکی به عنوان یک متخصص امنیتی که کمک‌های بسیاری را برای نفوذ به گوشی‌ها به FBI‌ ارائه کرده، در این مورد چنین اظهار نظر کرده است:

FBI باید این موضوع را بداند که روزنه‌ی امنیتی موجود نمی‌تواند مدت زیادی بصورت مخفی باقی بماند و از این‌رو راه نفوذ مورد نظر موقتی است.

براساس اطلاعات ارائه شده احتمال وقوع موارد مشابه در آینده وجود دارد که همین موضوع باعث خواهد شد تا FBI دوباره سراغ این باگ رفته و از این‌رو تعداد نفراتی که درگیر این موضوع خواهند شد، افزایش خواهد یافت که این موضوع می‌تواند به تنهایی افشای روزنه‌ی موجود را بیش از پیش محتمل‌تر کند.

بسیاری از ابزار‌ها و نرم‌افزار نفوذ که توسعه می‌یابند، بصورت میانگین دارای عمر فروش ۶ ماهه هستند، چراکه این روزنه‌های امنیتی قابل کشف و از بین رفتن است. مبالغ پرداخت شده در قبال این ابزار‌ها نیز بصورت مدت‌دار پرداخت می‌شوند تا در صورت از بین رفتن روزنه‌ی مورد نظر، قرارداد فسخ شود.

براساس آخرین اطلاعات ارائه شده برنامه نفوذ به آیفون اخیرا توسط یک پیمانکار برنامه‌های نظامی به قیمت یک میلیون دلار خریداری شده است. نه‌تنها کاربران حریم خصوصی خود را از جانب دولتمردان در خطر می‌بینند، بلکه امکان فروش این نرم‌افزار‌ها به همه‌ی افرادی که قادر به پرداخت مبلغ مورد نظر باشند، نگرانی‌ها را در مورد ورود خلافکاران به این حوزه افزایش داده است.

باید دید که اپل و سایر کمپانی‌های فعال در این حوزه برای جلوگیری از به دست آمدن روزنه‌های امنیتی چه راهکارها و تدابیری را خواهند اندیشید؟ در سال‌های گذشته استفاده از روزنه‌های امنیتی در کنار وجود سازمان جاسوسی نظیر آژانس امنیت ملی آمریکا، بسیار از بابت حفظ حریم خصوصی ابراز نگرانی کرده است.

 

منبع:زومیت|نویسنده:حسین خلیلی صفا

دکمه بازگشت به بالا