بلو اوریجین برای سومین بار موشک چند بار مصرف New Shepard را با موفقیت آزمایش کرد

موبنا– کمپانی Blue Origin که متعلق به جف بزوس است نیز موفق شده تا در این مسیر سومین آزمایش خود را با موشک New Shepard به انجام برساند. تسخیر مریخ رویایی است که انسان از دیرباز در پی تحقق آن بوده و هست. ورود کمپانی‌های خصوصی به عرصه‌ی کاوش‌های فضایی باعث شده تا ایده‌های جالب …

موبنا– کمپانی Blue Origin که متعلق به جف بزوس است نیز موفق شده تا در این مسیر سومین آزمایش خود را با موشک New Shepard به انجام برساند.

تسخیر مریخ رویایی است که انسان از دیرباز در پی تحقق آن بوده و هست. ورود کمپانی‌های خصوصی به عرصه‌ی کاوش‌های فضایی باعث شده تا ایده‌های جالب توجهی مطرح شده و مورد آزمایش قرار گیرند. برای مثال می‌توان به استفاده از موشک‌های چند بار مصرف اشاره کرد که در سال‌های اخیر بسیار از آن شنیده‌ایم. کمپانی اسپیس ایکس که متعلق به ایلان ماسک است، در چند سال اخیر در پی آن بوده تا موشک خود را پس از ارسال به فضا، به سلامت روی زمین بنشاند. البته این کمپانی موفق شده تا این موشک را روی خشکی به راحتی روی زمین بنشاند، اما چالش اصلی اسپیس ایکس، نشاندن فالکون روی سکوی شناور روی آب است که در صورت موفقیت در این امر، دانشمندان می‌توانند دست بازتری را برای ارسال و نشاندن موشک در هر قسمت از کره‌ی زمین داشته باشند.

البته اسپیس ایکس تنها کمپانی نیست که فعالیت‌هایی را در این حوزه به انجام می‌رساند. Blue Origin متعلق به جف بزوس را نیز باید از جمله‌ی کمپانی‌هایی خواند که در این حوزه به فعالیت مشغول است. این کمپانی موفق شده تا سومین آزمایش موفقیت‌آمیز خود را با استفاده از موشک New Shepard به انجام برساند. موشک بلو اورجین یک موشک برد کوتاه زیر مدار است که پس از پرتاب به سمت کره‌ی زمین و سکوی پرتاب، بازگشته و با موفقیت روی آن نشسته است.

جف بزوس، مدیرعامل بلواورجین پس از موفقیت بودن آزمایش موشک بدون سرنشین New Shepad، این موضوع را از طریق توییتر به اطلاع همگان رساند. وی پرتاب موشک را بسیار بی نقص و نشستن آن را نیز بسیار خوب توصیف کرد.

آخرین دو پرتاب این موشک مربوط به نوامبر سال گذشته‌ی میلادی و ماه ژانویه سال جاری است که هر دو مورد نیز با موفقیت برای این کمپانی همراه بود.

بلواورجین اطلاعاتی را در مورد جزئیات این پرتاب ارائه نکرده است، اما بنابر گزارش‌های منتشر شده، موشک بلواورجین در آزمایش سوم موفق شده تا به ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری زمین رسیده و از آن ارتفاع به سمت ایستگاه پرتاب بازگردد.

همانطور که اشاره کردیم هر دو کمپانی بلواورجین و اسپیس ایکس در پی آن هستند تا با استفاده از موشک‌های چند بار مصرف، هزینه‌ی سفرهای فضایی را به میزان بسیاری زیاد کاهش دهند تا از این طریق بتوان سفر به سمت سیاره‌های دیگری نظیر مریخ را بسیار مقرون به صرفه‌تر کرد.

البته با وجود موفقیت‌های بلواورجین در آزمایش موشک خود، شماری از کارشناسان این آزمایش‌ها را در مقایسه با آنچه که اسپیس ایکس در پی انجام است، دارای اهمیت بسیار پایین‌تری می‌خوانند. اسپیس ایکس به مراتب موشک بزرگ‌تری را مورد آزمایش قرار داده و همچنین موشک خود را به ارتفاع بسیار بالاتری نیز پرتاب می‌کند؛ بطوریکه در اغلب ماموریت‌های فالکون‌های این کمپانی، تجهیزات برای ایستگاه بین‌المللی فضایی ارسال می‌شود.

جف بزوس اعلام کرده که از ماه مارس میلادی آزمایش‌های New Shepard بصورت سرنشین‌دار انجام خواهد شد. ضمنا از سال آینده‌ی میلادی افرادی که تمایل داشته باشند تا سفری به جو زمین داشته باشند، می‌توانند با استفاده از این موشک و کادری مجرب به مدار کره‌ی زمین سفر کنند.

منبع:زومیت|نویسنده:حسین خلیلی صفا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا