تصمیم سیاسی AFC و نیاز به پاسخ شفاف(دیدگاه)

موبنا– عربستان سبب دخالت سیاست در فوتبال شده است. در ماجرای میزبانی ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا این کاری است که عربستان کرده و هزینه هایش را به ایران تحمیل کرده است. دخالت سیاسی عربستان در فوتبال کشف تازه ای نیست و موضعی است که خیلی ها به غیر از مسوولان فدراسیون فوتبال …

موبنا– عربستان سبب دخالت سیاست در فوتبال شده است. در ماجرای میزبانی ایران در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا این کاری است که عربستان کرده و هزینه هایش را به ایران تحمیل کرده است. دخالت سیاسی عربستان در فوتبال کشف تازه ای نیست و موضعی است که خیلی ها به غیر از مسوولان فدراسیون فوتبال به آن اعتقادداشتند و دارند و حالا به فوتبال ایران ضربه زده است.

شاید بزرگترین مشکلی که در این مسیر فوتبال ایران را تهدید می کند مدل نگاه به مساله است. برخی مسوولان اعتقاد دارند که ایران زیرمجموعه کنفدراسیون فوتبال اسیاست و نباید با مراجع بالاتر مکاتبه کند . عده ای دیگر هم می گویند که عربستان به خاطر نداشتن سفارت در تهران توانسته مدارکی را ارائه دهد که از میزبانی ایران جلوگیری کند. هر دوی این نگاه ها هم غلط است.

در مورد مساله دوم بهترین مثال ممکن وجود دارد. آمریکا کشوری است که در ۳۷ سال گذشته هیچ رابطه دیپلماتیکی با ایران نداشته. اتفاقا قطع روابط ایران و آمریکا هم دلایل محکم تری داشته . با این همه در این سال ها هیچ گاه اتفاقی رخ نداده که ورزش بتواند دخالت سیاست را قبول کند. تیم هایی از ایران به آمریکا رفته اندو تیم هایی از آمریکا هم به ایران آمده اند. در اصل برای ورزش دخالت سیاست غیرقانونی است و در روابط ورزشی ایران و آمریکا این مساله مشخص شده است. حالا چطور می شود مدعی شد که عربستان می تواند چنین حقی را برای خود قائل شود.

عربستان در ورزش چنین حقی نداشت اما موفق شد با لابی هایش به پیروزی برسد و به ناحقی دست پیدا کند. مسیری که ایران باید این روزها طی کند یک مسیر کاملا حقوقی است. ورزش ایران باید در روزهای آینده یک پرونده از مدل تصمیم سازی های سیاسی عربستان در برهه های مختلف تهیه و به مجامع بین المللی تحویل کند. ورزش ایران هرچند فرصت میزبانی را از دست داده اما هنوز مرحله بعد لیگ قهرمانان آسیا باقی مانده و هنوز تیم ملی فوتبال امکان برگزاری مسابقه مستقیم با عربستان دارد و در ورزش های دیگر هم چنین مشکلی بعید نیست به وجودبیاید. ورزش ایران این روزها نیاز به یک حرکت حقوقی و جمع کردن یک پرونده کامل دارد که جلوی این مدل کارهای عربستان را بگیرد.

نوشته های مشابه

هرچنداین روزها برخی اعتقاد دارند که ایران باید با خروج از مسابقات ضربه را جبران کند اما این دقیقا خواست مسوولان عربستانی است. آنها علاقه زیادی دارند که با این حرکت ایران را از مسابقات کنار بزنند و سبب محرومیت و انزوای ایران بشوند.ایران باید به دنبال پرونده های بعدی باشد تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.

* مدیرعامل سابق استقلال

منبع:عصرایران

دکمه بازگشت به بالا