با لباستان، قند خون خود را کنترل کنید!

موبنا- افراد مبتلا به دیابت، روزی چند بار نوک انگشتان‌شان با سوزن خراش بر می‌دارد تا سطح گلوکز خون آن‌ها با دستگاه‌های فعلی اندازه‌گیری قند خون چک شود. کنترل مداوم قند خون یک بیمار دیابتی کاملا لازم و ضروری است؛ چرا که با افزایش میزان قند خون با گذر زمان، خطر بروز دیگر عارضه‌های این …

موبنا- افراد مبتلا به دیابت، روزی چند بار نوک انگشتان‌شان با سوزن خراش بر می‌دارد تا سطح گلوکز خون آن‌ها با دستگاه‌های فعلی اندازه‌گیری قند خون چک شود. کنترل مداوم قند خون یک بیمار دیابتی کاملا لازم و ضروری است؛ چرا که با افزایش میزان قند خون با گذر زمان، خطر بروز دیگر عارضه‌های این بیماری افزایش پیدا می‌کند.

در طول چند سال گذشته، محققان به دنبال روشی بودند که تشخیص میزان قند خون بیماران دیابتی را راحت‌تر نشان دهد. اکنون، یک تیم پژوهشی بین‌المللی با سرپرستی “دا-هیونگ کیم” از موسسه‌ی علوم پایه‌ی سئول، پچ دوگانه‌ای را تولید کرده‌اند که علاوه بر نمایش میزان گلوکز خون، در هنگام افزایش قند، داروی مورد نظر را به بدن بیمار انتقال می‌دهد. نتایج حاصل از این پژوهش در ژورنال Nature Nanotechnology منتشر شده است.

با لباستان، قند خون خود را کنترل کنید!

این پچ چگونه کار می‌کند؟

در این تکنولوژی از گرافن استفاده شده است. گرافن ماده‌ای به شدت قوی و انعطاف پذیر است که از اتم‌های کربن تشکیل شده و اغلب در گجت‌های پوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.در پژوهش‌های گذشته هم محققان برای ساخت پچ‌های مشابه از گرافن استفاده می‌کردند؛ اما ویژگی‌های خاص گرافن باعث می‌شد که تشخیص تغییرات قند خون با مشکل مواجه شود. در مطالعه‌ی اخیر، پژوهشگران برای رفع این مشکل از ذرات طلا استفاده کردند. به این ترتیب که شبکه‌ی مشبکی از طلا بر روی سطح گرافن قرار دادند.

از این رو، وقتی فرد دیابتی عرق می‌کند، دستگاه عرق را در خود ذخیره کرده و سنسورهای داخلی پچ با اندازه گیری pH عرق و تغییرات دمایی، میزان گلوکز موجود در خون را نمایش می‌دهد. چنانچه این میزان گلوکز بالاتر از حد استاندارد تعریف شده برای دستگاه باشد، گرم‌کننده‌های موجود در پچ شروع به حل کردن لایه‌ی پوششی می‌کنند تا میکروسوزن‌ها آزاد شوند و داروی “متفورمین” را به بدن انتقال دهند (اگر کنجکاو هستید که بدانید میزان درد ناشی از تزریق این میکروسوزن‌ها در چه حد است، یک خارش ناچیز را تصور کنید). میزان قند خون می‌تواند به صورت وایرلس، به تلفن همراه منتقل شده و فرد، عدد آن را در گوشی خود بخواند.

محققان امیدوار هستند که این گجت ترکیبی قند خون بیماران را به صورت منظم در حالت طبیعی نگه دارد و نوسانات آن را کنترل کند.

گام های بعدی

محققان اثر این پچ‌ها را روی دو موش دیابتی و دو مرد بالغ مبتلا به دیابت بررسی کردند. گام بعدی پژوهشگران، بررسی این پچ‌ها بر روی تعداد افراد بیشتر است؛ ضمن این که در بخش انتقال دارو به بدن انسان، باید میزان دوز دارو به اندازه‌ی لازم و بسته به نیاز بیمار باشد.

“ریچارد گای”، استاد علوم دارویی دانشگاه باث انگلستان، در اخبار و گزارشات مربوط به این یافته‌ی جدید می‌گوید: این پچ به سمتی پیش می‌رود که به یک کشف مطلوب و رضایت‌بخش تبدیل شود؛ چرا که هیچ‌گونه بازخورد مهاجمانه‌ای از خود نشان نداده است.

با این حال، دکتر گای به این نکته اذعان کرده است که تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا پاسخ یک سری از سوالات کلیدی و مهم کشف شود. برای مثال آیا این پچ می‌تواند در مقابل تعریق زیاد مقاومت کند؟ آیا دستگاه توانایی نمایش قند خون را به صورت ۲۴ ساعته دارد؟ و مهم‌تر از همه این که سیستم انتقال دارو می‌تواند در حجم معقولی از تعداد میکروسوزن‌ها عمل کند؟

اگر پژوهشگران بتوانند پاسخی برای این سوالات پیدا کنند، بهبود قابل توجهی در شرایط بیماران دیابتی ایجاد خواهد شد.

منبع:جام جم کلیک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا