هووی جدید آمریکا در بازار فیلم جهان

موبنا- با وجود اینکه بهای بلیت‌های چین دارد پایین می‌آید، افزایش شدید تعداد پرده‌های سینما و فیلم‌های پرفروش داخلی به این معنی است که چین در سال ۲۰۱۷ جای ایالات متحده را به عنوان بزرگترین بازار فیلم جهان خواهد گرفت. در فصل پیش، سود سینماهای چین ۵۰ درصد افزایش داشت که در ادامه رشد سال …

موبنا- با وجود اینکه بهای بلیت‌های چین دارد پایین می‌آید، افزایش شدید تعداد پرده‌های سینما و فیلم‌های پرفروش داخلی به این معنی است که چین در سال ۲۰۱۷ جای ایالات متحده را به عنوان بزرگترین بازار فیلم جهان خواهد گرفت.

در فصل پیش، سود سینماهای چین ۵۰ درصد افزایش داشت که در ادامه رشد سال ۲۰۱۵ بود. اگر این رشد ادامه پیدا کند، چین می‌تواند در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشته باشد که بسیار به ۱۱ میلیارد دلار درآمد کل باکس‌آفیس آمریکا در سال ۲۰۱۵ نزدیک است.

باکس‌آفیس آمریکای شمالی به مدت ۸ سال چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار درآمد داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۵ با افزایشی ۷.۳ درصدی آن را به ۱۱ میلیارد دلار رساند. درآمد باکس‌آفیس چین در فصل اول سال ۲۰۱۵ حدود ۹.۶۶ میلیارد رنمینبی بود و در سه ماه پایانی سال به ۱۴.۴۹ میلیارد رنمینبی رسید. مجموع فروش سال گذشته هم ۴۴ میلیارد رنمینبی (۶.۷ میلیارد دلار) بود.

علاوه بر افزایش درآمدها، تعداد پرده‌های سینما نیز افزایش چشمگیری داشته است: در سال ۲۰۱۵ در چین ۸ هزار و ۳۵ پرده سینما اضافه شد که به عبارتی با افزوده شدن ۲۲ پرده سینما در روز، تعداد کل آن‌ها با افزایشی ۴۰ درصدی به ۳۱ هزار و ۶۲۷ پرده سینما رسید. تا پایان سال ۲۰۱۶، انتظار می‌رود چین بتواند از این نظر هم آمریکا را که حدود ۴۰ هزار پرده دارد شکست دهد.

افزایش ۵۱.۰۸ درصدی فروش بلیت‌های سینما توضیح می‌دهد که چطور چین توانست توازنی میان بهای بلیت نسبتا پایینش به وجود بیاورد: بهای بلیت سینما در چین ۵.۳۶ دلار است که بیش از ۳ دلار ارزان‌تر از ۸.۳۸ دلار ایالات متحده برای سینماروها آب می‌خورد. بهای متوسط بلیت در چین نسبت به سال ۲۰۱۵ حدود ۲.۵ درصد کاهش داشته و بیش از ۶۰ درصد بلیت‌های رزرو شده به صورت آنلاین خریداری می‌شوند.

رقم‌های رو به رشد چین همچنین به خاطر صنعت فیلم داخلی گسترده آن به وجود آمدند؛ در چین سینماها تشویق می‌شوند تا به جای فیلم‌های هالیوودی، به نمایش فیلم‌های داخلی بپردازند. فیلم‌های چینی ۶۱.۴۸ درصد فروش باکس‌آفیسی این کشور در سال ۲۰۱۵ را تشکیل می‌دادند که بسیاری از فیلم‌های بزرگ این کشور از جمله «پری دریایی»، «میمون شاه ۲» و «مردی از ماکائو ۳» در میان آن‌ها بودند.

با وجود اینکه بعضی فیلم‌های آمریکایی در این کشور عملکرد خوبی داشتند – مثل «زوتوپیا» که در حال حاضر ۲۰۷ میلیون دلار فروش کرده – دیگر فیلم‌ها اجازه اکران در چین را پیدا نکردند. این کشور یک سیستم رده‌بندی رسمی ندارد و تمام فیلم‌ها طوری تدوین می‌شوند تا مناسب همه سنین باشند و معمولا مسئولان دولتی و فیلمسازان درباره سانسورهای ضروری مشاوره می‌کنند.

در بازه زمانی سال نو چین در سال ۲۰۱۶، این کشور رکوردی جدید برای فروش باکس‌آفیسی در یک هفته در یک منطقه را به ثبت رساند. چین توانست ۵۴۸ میلیون دلار درآمد کسب کند و به این ترتیب از رکورد ۵۲۹.۶ میلیون دلار به ثبت رسیده در ایالات متحده در هفته کریسمس سال ۲۰۱۵ را پشت سر بگذارد.

منبع:مهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا