کاکتوس بخورید،سالم بمانید

موبنا – هنگامی که اسم گیاه کاکتوس شنیده می شود تصور یک گیاهی بدبو، خاردار و بیابانی افکار عموم مردم را به خوب جلب می‌کند اما نکته قابل توجه این است که این گیاه سخت و خشن سرشار از ویتامین‌های طبیعی بوده و در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی غذای سالم و کم هزینه محسوب می‌شود. …

موبنا – هنگامی که اسم گیاه کاکتوس شنیده می شود تصور یک گیاهی بدبو، خاردار و بیابانی افکار عموم مردم را به خوب جلب می‌کند اما نکته قابل توجه این است که این گیاه سخت و خشن سرشار از ویتامین‌های طبیعی بوده و در کشورهای حوزه آمریکای جنوبی غذای سالم و کم هزینه محسوب می‌شود.

گیاه کاکتوس در کشور آمریکا در فروشگاه‌های مکزیکی طرفداران زیادی را کسب کرده است و نوع هندی‌اش بیش از ۲۰۰ گونه است و این گیاه داروی بسیار موثری برای کاهش کلسترول خون است.

نشاط آور بودن گیاه کاکتوس

گیاه کاکتوس شامل طیف وسیعی از مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها‌است و ویتامین‌های A، E،C و املاح کلسیم و منیزیم به وفور در آن یافت می‌شود و مواد موجود در آن خاصیت دارویی آن را افزایش می‌دهد.

دکتر جاناتان استاگل محقق و استاد دانشگاه نیواورلتان در این رابطه می‌گوید: مواد آنتی اکسیدان موجود در کاکتوس خاصیت ضد سرطانی به این گیاه می‌دهد به طوری که با مصرف ۵ -۷ لیوان از آب برگ‌های آن سبب بروز نشاط و شادابی به افراد می‌شود و این نوشیدنی التهاب عضلانی بدن را کاهش می‌دهد.

کاهنده کلسترول

سطح کاکتوس با وجود فیبرهای آن دارویی مفید برای بیماران مبتلا به سندروم متابولیک است و افرادی که سطح کلسترول خونشان بالا است پس از ۴ هفته مصرف این گیاه، سطح LDL و تری گلیسیرید بدن کاهش و خطرات قلبی کم می‌شود.

کاکتوس گلابی خاردار می‌تواند سطح قند خون را در بیماران دیابت نوع ۲ کاهش دهد و مصرف ۱۴۰ میلی گرم از آن سبب کاهش پکتین و به حداقل رسیدن قندخون در معده منجر و از کبد افراد محافظت جدی به عمل می آورد.

طی یک مطالعه‌ای به وسیله دانشمندان دانشکده این نتایج حاصل شد که افراد مبتلا به دیابت پس از هشت هفته مصرف عصاره کاکتوس LDL 15 درصد، کلسترول ۱۲ درصد ، قندخون ۱۱ درصد و انسولین ۱۱ درصد کاهش یافت.

محافظت از سلول‌های مغزی

گیاه کاکتوس به سبب خواص ضدالتهابی، رادیکال‌های آزاد از مثبتی بر سلولهای مغزی می‌گذارد و سطح حفاظت و این سلول‌های قشر خاکستری مغز افزایش می‌یابد. گفتنی است برگ کاکتوس برای بیماری‌های پروستات پستان و سرطان کبد مفید است و از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

 منبع: باشگاه خبرنگاران 

دکمه بازگشت به بالا