بررسی فنی نوت پرچمدار سامسونگ

موبنا، لیلا محمدنظامی – ظاهری چشم‌نواز و براق از نخستین ویژگی‌های گوشی پنجم از سری نوت سامسونگ است که توانست تمایل مشتریان را به خود جلب کند. Samsung Galaxy Note 5 دارای بدنه‌ی تمام فلزی کمی سنگین است و وزنی نزدیک به ۱۷۱ گرم دارد. سامسونگ باکم کردن فاصله‌ی نمایشگر از لبه‌های چپ و راست …

موبنا، لیلا محمدنظامی – ظاهری چشم‌نواز و براق از نخستین ویژگی‌های گوشی پنجم از سری نوت سامسونگ است که توانست تمایل مشتریان را به خود جلب کند.
Samsung Galaxy Note 5 دارای بدنه‌ی تمام فلزی کمی سنگین است و وزنی نزدیک به ۱۷۱ گرم دارد. سامسونگ باکم کردن فاصله‌ی نمایشگر از لبه‌های چپ و راست گوشی، نه‌تنها در دست گرفتن آن را ساده‌تر کرده بلکه از ابعاد گوشی هم تا حدی قابل‌توجهی کاسته است.
samsung-galaxy-note-5
در این طراحی، آینه‌ای بودن قاب پشتی و جلویی گوشی خیلی آزاردهنده است.
سامسونگ برخلاف سایر رقبا که نوار‌های پلاستیکی بهبود کیفیت آنتن دهی را روی قاب پشتی قرار می‌دهند، این نوار‌ها را روی قاب فلزی دور گوشی قرار می‌دهد.
روی لبه‌ی بالایی گوشی، میکروفن دوم حذف صدا‌های مزاحم مکالمه و درگاه سیمکارت مشاهده‌ می‌شوند. کلید‌های کنترل صدا روی لبه‌ی سمت چپ و کلید روشن وخاموش روی لبه‌ی راستی گوشی قرار گرفته‌اند.
سامسونگ میکروفون اصلی، پورت microUSB، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و همچنین محل قرارگیری قلم را روی لبه‌ی پایینی گوشی قرار داده است.
قاب پشتی صاف و صیقلی است و لایه‌ای از محافظ‌های نام‌آشنای گوریلا گلس آن را پوشانده‌ است.
این ترکیب باعث می‌شوند در دست گرفتن این گوشی حس خوبی را به کاربر منتقل کند. لبه‌های راست و چپ قاب پشتی نوت ۵ قوس خفیفی مثل چیزی که نمایشگر گلکسی S6 اج شاهدش بودیم، دارند.
note5
علاوه بر دوربین اصلی فلش دوربین هم روی قاب پشتی مشاهده می‌شود. اما قاب جلویی گوشی نمایشگر ۵.۷ اینچی نوت ۵ را روی خود جا داده است.
زیر نمایشگر کلید‌های سنتی سامسونگ یعنی دو کلید لمسی مدیریت برنامه‌ها و بازگشت که در دو طرف کلید فیزیکی خانه که در این گوشی حس‌گر اثرانگشت را هم در خود دارد، قرار دارند.
بالای نمایشگر هم دوربین سلفی، اسپیکر مکالمه، حس‌گرهای نور و مجاورت از چپ به راست قابل‌مشاهده هستند.
البته LED اعلان‌ها هم در بالای نمایشگر وجود دارد؛ اما به علت قرارگیری زیر قاب رنگی جلویی، در شرایط عادی قابل‌مشاهده نیست.
اگر ماهیت سری نوت یعنی قلمش را کنار بگذاریم، عملا با گوشی گلکسی S6 روبرو هستیم که ابعادش بزرگ شده است.
صفحه نمایش
samsung-galaxy-note-5-review-hero-970-80
نمایشگر گوشی Galaxy Note 5 سامسونگ در ابعاد، رزولوشن و نوع هیچ تفاوتی با نوت قبلی ندارد.
نمایشگری ۵.۷ اینچی از نوع اولد و فن‌آوری سوپر امولد با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ و تراکم ۵۱۸ پیکسل بر هر اینچ برای نوت ۵ در نظر گرفته شده است.
ازنظر اعداد و ارقام عملا با نمایشگری تکراری در مقایسه با نوت ‌۳ طرف هستیم، اما سامسونگ با استفاده از چینش «دیاموند پنتایل» و روشنایی بیشتر، این نمایشگر را به بهترین نمایشگر گوشی‌های همراه که تاکنون شاهدش بودیم، تبدیل کرده است.
اگر با این نوع نمایش هم مشکل دارید با استفاده از تنظیمات بخش نمایشگر به‌راحتی می‌توانید گرمی و سردی رنگ، کنتراست و اشباع رنگ را کنترل کنید و به چیزی که دلخواهتان است، تغییر دهید.
با این توضیحات باید خیالتان از خوانایی نمایشگر زیر نور خورشید راحت باشد.
زاویه‌ی دید در نمایشگر نوت ۵ هم عالی به نظر می‌رسد، اما اگر با زاویه‌ی دید خیلی تند به آن نگاه کنید، تم رنگ سبز متمایل به آبی را در نمایشگر خواهید دید. با توجه به وجود حس‌گرهای روشنایی و مجاورت این نمایشگر به سرعت خود را با شرایط محیطی تطبیق می‌دهد.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت معروف «دیس‌پلی میت»، نوت ۵ بهترین نمایشگر را بین گوشی‌های همراه تا به امروز دارد.
در آزمون‌های مختلفی که دیجی‌کالا روی این محصول در شرایط نوری و محیطی مختلف انجام داد؛ هم به وضوح این برتری قابل‌مشاهده است.
دوربین
مجموعه‌ی دوربین‌های استفاده‌شده در نوت ۵، بدون هیچ تغییری، همان‌هایی هستند که در سری گلکسی S6 به‌کاررفته بودند. دوربین اصلی نوت ۵ مجهز به لنز IMX240 سونی، از نوع CMOS با دریچه‌ی دیافراگم f/1.9 شده است.
سایز این سنسور ۰.۲۷ اینچ، طول فوکوسش ۴.۳۵ میلی‌متر و ISO آن بین ۵۰ تا ۳۲۰۰ قابل‌تغییر است.
این دوربین تصاویری با رزولوشن ۵۳۱۲ در ۲۹۸۸ پیکسل را ثبت می‌کند که هر پیکسل از این تصاویر ۱.۱۲ میکرومتر اندازه دارند.
سامسونگ در کنار این دوربین، فلشی از نوع LED استفاده کرده که می‌تواند نور لازم برای محیط‌های کم‌نور را تامین کند.
اگر در لحظه به ثبت تصویر نیاز دارید؛ در هر شرایط و موقعیتی با دو بار فشردن کلید خانه، می‌توانید به دوربین دسترسی داشته باشید.
رابط کاربری دوربین ساده است، آیکون‌هایی برای دسترسی سریع به موارد دم‌دستی در صفحه‌ی اصلی وجود دارند.
این آیکون‌ها شامل انتخاب سایز عکس، حالت فلش، تایمر عکاسی، HDR و افکت گذاری روی تصاویر می‌شوند.
galaxy-note-511
کلید‌های عکاسی و فیلم‌برداری هم در کنار هم قرار گرفته‌اند تا بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن به آن‌ها دسترسی داشت.
ثبت تصویر در نوت ۵ هر شرایط با سرعت بالایی همراه است. همچنین تصاویر ثبت‌شده توسط نوت ۵ به لطف دوربینش از رنگ، کنتراست و کیفیت کم‌نظیری برخوردارند.
حتی تصاویری که در نور کم هم ثبت می‌شوند، کیفیتی قابل قبولی دارند. ضبط ویدیوهای ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو از دیگر قابلیت‌های این دوربین هستند.
البته امکان تهیه‌ی ویدیوهایی با سرعت کم یا سرعت‌بالا هم وجود دارد؛ که در تنظیمات قابل انتخاب هستند.
فن‌آوری لرزش‌گیر اپتیکال هم برای ضبط ویدیو در این دوربین وجود دارد.
دوربین سلفی نوت ۵ هم سنسوری ۵.۱ مگاپیکسلی دارد. سنسور این دوربین دریچه‌ی دیافراگم f/1.9 دارد. از امکانات جدید در این دوربین، امکان ثبت تصاویر سلفی با تپ روی حس‌گر سنجش ضربان قلب، امکان ثبت سلفی‌ واید و همچنین پخش زنده‌ی روی شبکه‌ی یوتیوب است.این دوربین می‌تواند ویدیو‌های ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریوی ضبط کند.
حس‌گر اثرانگشت نوت ۵ در مقایسه با سری گلکسی S6 هوشمندتر و سریع‌تر شده است. این حسگر می‌تواند در کسری از ثانیه انگشت شما را شناسایی و قفل گوشی را برای شما باز کند. عکس‌العمل و دقت این حس‌گر هم بسیار بیش‌تر شده، اما نمی‌توان بیش از ۴ اثرانگشت را برای استفاده از حس‌گر برای نوت ۵ تعریف کرد.
مثل نوت ۴ برای نوت ۵ هم حس‌گر سنجش ضربان قلب در نظر گرفته شده است. برنامه‌ی S Health هم کامل‌تر شده و علاوه بر سنجش ضربان قلب، قسمتی‌هایی برای سنجش میزان استرس، سنجش وضعیت خواب، میزان قند و فشارخون هم به آن اضافه‌شده است.
سخت افزار و نرم افزار
نمایشگری چشم‌نواز، دوربینی کم‌نظیر و باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی که می‌تواند پاسخگوی تامین انرژی نوت ۵ تا ۳ روز باشد، هم مهر تاییدی به برتری این گوشی در مقایسه با رقبا هستند.
اما حذف امکان استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی را می‌توان بزرگ‌ترین ایراد نوت ۵ دانست. در اختیار داشتن فقط ۲۵ گیگابایت فضا در نسخه‌ی ۳۲ گیگابایتی با توجه به برنامه‌ها و بازی‌های حجیم امروزی، می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد.
galaxy-note5_design_feature_spen-design
اندروید لالی‌پاپ ۶۴ بیتی نسخه‌ی ۵.۱.۱ به همراه «تاچ‌ویزی» (TouchWiz) که ظاهری تکراری‌اش برای کاربران گوشی‌های سامسونگ عادی شده، برای نوت ۵ در نظر گرفته شده‌اند.
افزوده شدن چند امکان امنیتی جدید به «تاچ‌ویز» (TouchWiz) در مقایسه با نسخه‌های قبلی‌اش یکی از بهترین اتفاقات ممکن برای نوت ۵ به‌حساب می‌آید.
گزینه‌ حالت شخصی (Private Mode) به شما امکان می‌دهد تا مدیای شخصی خود را از دید دیگران پنهان کنید.
با استفاده از گزینه‌ی «ارسال پیام اضطراری» (Send SOS Massage) می‌توانید با سه بار فشردن کلید پاور، پیامی در قالب MMS را که شامل تصویر‌های ثبت شده از دو دوربین گوشی به همراه صدای ضبط‌شده در زمان ارسال پیام می‌شود را به شماره یا شماره‌هایی دلخواه ارسال می‌کند.
از امکانات محبوب گوشی‌های سری نوت، استفاده از کارت حافظه‌ی جانبی و امکان تعویض باتری بود؛ که امکان استفاده از هیچ‌کدام این امکانات در نوت ۵ برای کاربران فراهم نشده است؛ این گوشی در دو نسخه‌ با حافظه‌ی داخلی ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی روانه‌ی بازار شده‌اند.
از امکانات ارتباطی دیگر در نوت ۵ می‌توان از Wi-Fi، بلوتوث و NFC نام برد. البته فن‌آوری محبوب OTG هم برای کاربران این گوشی در نظر گرفته شده است. از تغییرات ارتباطی نوت ۵ در مقایسه با گلکسی S6 نسخه‌ی ۴.۲ بلوتوث است؛ در این نسخه امکان استریم صدای استریو با سرعت بیشتری وجود دارد.
این گوشی از دو سیمکارت و شبکه‌ی ۴G پشتیبانی می‌شود. همچنین پورت microUSB در این گوشی قابلیت استفاده به عنوان خروجی تصویر MHL 3.0 دارد.
باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی نوت ۵ که در مقایسه با باتری ۳۲۲۰ میلی‌آمپری نوت ۴ ظرفیت کمتری دارد؛ اما می‌تواند انرژی لازم برای سه روز استفاده معمولی از نوت ۵ را تامین کند.
دلیل این ماندگاری تراشه‌ و نمایشگر کم‌مصرف این گوشی هستند. سامسونگ با فن‌آوری شارژ سریع‌اش که مشابه فن‌آوری استفاده‌شده در تراشه‌های شرکت کوالکام است، در طول ۳۰ دقیقه ۶۰ درصد از باتری را شارژ می‌کند.
همچنین باتری در مدت ۹۰ دقیقه ۸۰ درصدش پر می‌شود و در ۱۲۰ دقیقه هم کاملا شارژ می‌شود. همچنین امکان شارژ بی‌سیم هم برای نوت ۵ در نظر گرفته شده که در کنار کارآیی، احساس لوکس بودن این فن‌آوری را هم به کاربر القا می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا