آغاز تولید حافظه گرافیکی GDDR5X

چیپ ست های حافظه گرافیکی HBM مهم ترین خبر در سال ۲۰۱۵ در حوزه کارت گرافیک بود، اما در روز های پایانی سال، خبر تولید چیپ ست های حافظه GDDR5X اندکی از حجم ذوق زدگی دوست داران کارت گرافیک های AMD Fury کاست. کمپانی Micron Technology به عنوان تولید کننده حافظه های GDDR5X به تازگی …

چیپ ست های حافظه گرافیکی HBM مهم ترین خبر در سال ۲۰۱۵ در حوزه کارت گرافیک بود، اما در روز های پایانی سال، خبر تولید چیپ ست های حافظه GDDR5X اندکی از حجم ذوق زدگی دوست داران کارت گرافیک های AMD Fury کاست. کمپانی Micron Technology به عنوان تولید کننده حافظه های GDDR5X به تازگی خبر از تولید چیپ ست هایی در دو ظرفیت ۱ و ۲ گیگابایت داده است. تولید کنندگان کارت گرافیک می توانند با استفاده از چیپ ست های GDDR5X به حداکثر ظرفیت حافظه ۸ و ۱۶ گیگابایت دست یابند که برای بسیاری از کاربرد های حرفه ای مناسب است.

568982_141

رابط حافظه در چیپ ست های GDDR5X از ۲۵۶ بیت آغاز می شود که نشان دهنده اختصاص ۳۲ بیت به ازای هر چیپ ست است. بهره گیری از چیپ ست های GDDR5X در کارت گرافیک هایی که پیش از این با چیپ ست های GDDR5 تولید می شدند، با اندکی تغییر در برد امکان پذیر است. در حقیقت ساختار کلی حافظه های GDDR5X به نسل گذشته شباهت های بسیاری دارد، اما با این حال فرکانس حافظه نسبت به خانواده GDDR5 به دو برابر افزایش خواهد یافت. همچنین چیپ ست های حافظه جدید با ولتاژ ۱.۳۵ ولت فعالیت خواهند کرد.

هر دو کمپانی انویدیا و AMD نسبت به تولید کارت گرافیک با بهره گیری از چیپ ست های حافظه GDDR5X تمایل نشان دادند و به نظر می رسد کارت های جدید این دو شرکت در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ وارد بازار شوند. ابهام فراوانی در خصوص عملکرد حافظه های جدید GDDR5X و مقایسه آن با چیپ ست های HBM وجود دارد. برای مقایسه این دو باید تا نیمه دوم سال ۲۰۱۶ در انتظار بمانید تا ادعای شرکت های تولید کننده در شرایط مختلف تست به اثبات برسد.

منبع: سخت افزار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا