آیا کاهش رزولوشن تاثیری در کاهش جزئیات ثبت شده توسط دوربین گلکسی اس ۷ دارد؟

سامسونگ همچون همیشه نسل جدید پرچمدار خود را در جریان برگزاری کنگره‌ی موبایل بارسلون معرفی کرد. این گوشی هوشمند در مقایسه با گلکسی اس ۶ از نظر مشخصات فنی پیشرفت‌های شگرفی به خود دیده و به بیان بهتر پخته‌تر شده است؛ هرچند ظاهر آن در مقایسه با گلکسی اس ۶ تغییر چندانی را به خود …

سامسونگ همچون همیشه نسل جدید پرچمدار خود را در جریان برگزاری کنگره‌ی موبایل بارسلون معرفی کرد. این گوشی هوشمند در مقایسه با گلکسی اس ۶ از نظر مشخصات فنی پیشرفت‌های شگرفی به خود دیده و به بیان بهتر پخته‌تر شده است؛ هرچند ظاهر آن در مقایسه با گلکسی اس ۶ تغییر چندانی را به خود ندیده است. یکی از تغییراتی که گلکسی اس ۷ را در مقایسه با گلکسی اس ۶ بسیار متمایز کرده، توجه ویژه به سنسوری است که در این گوشی هوشمند به کار گرفته شده است. تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی سعی دارند تا با بهبود هر چه بیشتر مشخصات فنی در برابر رقبا از وضعیت بهتری برخوردار باشند. اما بهبود کیفیت به معنای افزایش اعداد در مورد برخی ماژول‌ها نیست و به نظر می‌رسد کره‌ای‌ها نیز این موضوع را درک کرده و دیگر درصدد افزایش رزولوشن دوربین خود نیستند؛ چراکه در گلکسی اس ۷ بالعکس شاهد کاهش رزولوشن و در عوض تغییرات در سایر فاکتور‌های دوربین هستیم.

هرچند در گلکسی اس ۷ شاهد کاهش رزولوشن دوربین مورد استفاده هستیم، اما باید به این موضوع اشاره کرد که سایز پیکسل‌ها افزایش یافته و همچنین لنز مورد استفاده نیز عریض‌تر از پیش شده است. موردی که در ادامه می‌خواهیم به آن بپردازیم، میزان جزئیاتی است که در یک تصویر می‌توانیم مشاهده کنیم. تصاویر ثبت شده توسط گلکسی اس ۷ و مقایسه این تصاویر با گلکسی اس ۶ نشان از این دارد که جزئیات تصویر کاهش نیافته و کاهش ۴ مگاپیکسلی رزولوشن نمی‌تواند چندان روی عملکرد تصویربرداری موثر باشد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که مقایسه‌ی دو دوربین تنها شامل تغییرات اعمال شده روی سنسور و لنز نمی‌شود؛ بلکه هر دو گوشی از وجود الگوریتم‌های نرم‌افزاری متفاوتی برای تشکیل تصاویر بهره می‌برند. همچنین باید به پردازنده‌ی تصویر مورد نظر نیز اشاره کرد که در دو نسل پرچمدار سامسونگ متفاوت بوده و به طور حتم می‌تواند روی ثبت جزئیات تصویر تاثیر داشته باشد. همچنین نباید الگوریتم‌های مورد استفاده برای کاهش نویز را نیز از نظر پنهان داشت؛ چراکه این الگوریتم‌ها نیز در ثبت جزئیات تصویر تاثیر دارند و می‌توانند بیننده‌ای را که اطلاعات زیادی در این خصوص ندارد، به اشتباه وا دارند.

اما بهتر است به این موضوع بپردازیم چه فاکتورهایی باعث می‌شود تا عمق جزئیات ثبت شده توسط گلکسی اس ۶ با وجود رزولوشن بیشتر تفاوت چندانی با آنچه که گلکسی اس ۷ ثبت کرده، نداشته باشد؟ گلکسی اس ۷ از نسبت تصویر ۴ به ۳ بهره می‌برد، در حالی که نسبت تصویر ۱۶ به ۹ برای دوربین گلکسی اس ۶ در نظر گرفته شده است. در تصویر زیر می‌توانید به روشنی تفاوت نسبت تصویر دوربین گلکسی اس ۷ با گلکسی اس ۶ را مشاهده کنید.

نسبت تصویر دوربین در گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۶

e464a8f2-5762-4172-9d92-68ea30b0ac23

در تصویر بالا که نشان دهنده‌ی نسبت تصویر دوربین دو گوشی هوشمند گلکسی اس ۶ و گلکسی اس ۷ است، فاکتور مربوط به فاصله کانونی در نظر گرفته نشده است. در صورتی که با دقت به کادر مربوط به تصویر ثبت شده با گلکسی اس ۷ و گلکسی اس ۶ بنگرید، در سمت راست و چپ فضایی را مشاهده می‌کنید که می‌توان وجود چهار مگاپیکسل اضافی در گلکسی اس ۶ را در این فضا خلاصه کرد. وجود این دوربین بدین معنا است که شما می‌توانید تصاویر یکسانی را در از نظر جزئیات نمایش داده شده مشاهده کنید؛ با این تفاوت که فضایی را در طرفین پوشش نخواهید داد.

گلکسی اس ۷ از فاصله‌ی کانونی ۲۶ میلی متری بهره می‌برد؛ در حالی که گلکسی اس ۶ دارای فاصله کانونی ۲۶ میلی‌متری است. این موضوع بدین معنی است که تصاویر در گلکسی اس ۶ با زوم بیشتری ثبت می‌شوند. در صورتی که با استفاده از گلکسی اس ۷ در زمان تصویربرداری یک قدم بیشتر از حالت معمول به سوژه نزدیک‌تر شوید، تفاوت چندانی را از نظر کاهش جزئیات بین دونسل گوشی هوشمند پرچمدار سامسونگ مشاهده نمی‌کنید. حتی با توجه به افزایش سایز پیکسل‌ها در گلکسی اس ۷، می‌توان به روشنی دید که جزئیات در مکان‌هایی که نور مناسبی ندارند، بهتر از گلکسی اس ۶ ثبت می شوند.

زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا