چرا FBI از تحت فشار گذاشتن اپل منصرف شد؟

FBI و دولتمردان آمریکا که در هفته‌های اخیر فشارهای مضاعفی را برای ارائه‌ی روزنه‌ی امنیتی در iOS به اپل وارد کرده بودند، به یکباره از ادامه‌ی این داستان و سرانجام رساندن فشار آوردن به اپل کنار کشیدند. براساس گزارش منتشر شده توسط رویترز، FBI به کمک یک کمپانی که در سرزمین‌های اشغالی مستقر است، درصدد …

FBI و دولتمردان آمریکا که در هفته‌های اخیر فشارهای مضاعفی را برای ارائه‌ی روزنه‌ی امنیتی در iOS به اپل وارد کرده بودند، به یکباره از ادامه‌ی این داستان و سرانجام رساندن فشار آوردن به اپل کنار کشیدند. براساس گزارش منتشر شده توسط رویترز، FBI به کمک یک کمپانی که در سرزمین‌های اشغالی مستقر است، درصدد پشت سرگذاشتن کدگذاری آیفون ۵c متعلق به یکی از مهاجمانی است که در حمله‌ی تروریستی سن برناردینو دست داشت.

این کمپانی Cellebrite نام دارد و مقر آن در سرزمین‌های اشغالی واقع شده است. البته با نگاهی به کارنامه و همکاری این کمپانی با FBI، چنین موضوعی چندان دور از انتظار نبود. این کمپانی در سال ۲۰۱۳ قراردادی را FBI منعقد کرده که براساس آن همکاری این دو نهاد برای کالبدشکافی و استخراج اطلاعات از انواع گجت‌ها در جریان است. استخراج اطلاعات و کدگشایی آیفون ۵c متعلق به مهاجم سن برناردینو نیز یکی از همین مواردی است که در چارچوب این همکاری قرار می‌گیرد.

براساس اطلاعات ارائه شده این کمپانی دارای سیستمی با عنوان UFED است که با استفاده از آن می‌توان اطلاعات موجود در انواع گوشی‌ها را بدون نیاز به رایانه و همچنین درایور سخت‌افزار مورد نظر از طریق ارتباط سلولار استخراج کرد. سیستم این کمپانی از تمام فناوری‌های ارتباطی نظیر DMA،CDMA، GSM و IDEN پشتیبانی می‌کند. همچنین تمام پلتفرم‌های موجود نظیر آیفون‌های اپل، اندروید گوگل، بلک بری و گوشی‌های هوشمند تولید شده تحت پلتفرم سیمبین، ویندوزفون مایکروسافت و پالم نیز توسط این سیستم پشتیبانی می‌شود.

متخصصان امر عملکرد این سیستم را براساس تکنولوژی Nand Mirroring عنوان می‌کنند که با استفاده از کل اطلاعات موجود در حافظه‌ی فلش دستگاه کپی می‌شود. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این سیستم قادر نیست در تمام گوشی‌های هوشمندی که از سیستم Secure Enclave استفاده می‌کنند، به درستی کار کند. سیستم Secure Enclave فناوری جدید امنیتی است که اپل پس از استفاده از سنسور اثر انگشت روی گوشی‌های هوشمندش پیاده کرده است، از این‌رو این سیستم نمی‌تواند روی گوشی‌های هوشمند آیفون ۵s و نسل‌های بعدی کار کند.

به قطع یقین فعالیت چنین کمپانی‌هایی یکی از مواردی است که می‌تواند حریم خصوصی کاربران را به خطر انداخته و کار را برای کمپانی‌هایی نظیر اپل که گجت‌های مختلفی را به بازار عرضه می‌کنند، سخت کند. به جرات می‌توان گفت که کمپانی‌های این چنینی مشتریان جز سازمان‌های امنیتی وابسته به دولت‌ها ندارند. پس از افشاگری‌های ادوارد اسنودن در مورد جاسوسی‌ها و شنود گسترده‌ی اطلاعات توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، به نظر می‌رسد هنوز ریشه‌ی چنین مسائلی خشک نشده و نخواهد شد.

نظر شما در این خصوص چیست؟

منبع: زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا