۴ عادت خلاقانه که باعث بهبود کیفیت زندگی می‌شوند

هیچ موقع برای اینکه عادت جدید و خوبی را در زندگی ایجاد کنید دیر نیست. در زندگی گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارند که انتخاب درست‌ترین آن‌ها نسبتا دشوار است. عادت‌های جدید می‌توانند از جایی غیر منتظره نشات بگیرند. برای مثال انجام زیاد بازی‌های رایانه‌ای باعث ایجاد جنون در افراد می‌شود. عادات خوب باید توجه داشت …

هیچ موقع برای اینکه عادت جدید و خوبی را در زندگی ایجاد کنید دیر نیست. در زندگی گزینه‌های بسیار زیادی وجود دارند که انتخاب درست‌ترین آن‌ها نسبتا دشوار است. عادت‌های جدید می‌توانند از جایی غیر منتظره نشات بگیرند. برای مثال انجام زیاد بازی‌های رایانه‌ای باعث ایجاد جنون در افراد می‌شود.

عادات خوب

باید توجه داشت که به‌دست آوردن توانایی به‌صورت تخصصی ممکن است هزینه‌هایی داشته باشد و البته برخی دیگر از مهارت‌ها را نیز می‌توان به‌صورت رایگان به‌دست آوردن و مهارت‌های شناختی و غیرشناختی را تقویت کرد. با وجود تمام این تفاسیر وجود عادات در زندگی باعث می‌شود که زندگی شادتری داشته باشید. البته گاهی ممکن است که برخی عادات زیان‌آور باشند که در این صورت به‌سادگی می‌توانید آن‌ها را کنار بگذارید و فشار زیادی را در این خصوص متحمل نخواهید شد.

افراد با به‌دست آوردن مهارت می‌توانند دقت بالاتری را در خود ایجاد کنند و زندگی در محیط این‌چینی باعث بهبود زندگی خانوادگی و حرفه‌ای خواهد شد. Kevan Lee از سوی FastCompany می‌گوید:

گوگل زمانی که موضوع ۲۰ درصد را عملی ساخت نتیجه بسیار خوبی به‌دست آورد. بدین صورت که کارمندان این شرکت می‌توانستند ۲۰ درصد از وقتشان را در بخش‌های سرگرمی یا پروژه‌های جانبی سپری کنند و انجام این کار باعث می‌شد تا ۸۰ درصد بیشتر خلاق و سازنده باشند.
در ادامه این مقاله از زومیت برخی ایده‌هایی قرار گرفته‌اند که با وارد کردنشان به‌زندگی می‌توانید زندگی بهتری داشته باشید.

آموزش زبان جدید
هیچ فردی در جهان از یادگیری زبان جدید متاسف نیست و این یادگیری جنبه‌های مثبت بسیاری در زندگی خواهد داشت. حتی باید بدین نکته نیز توجه داشت که افراد می‌توانند زبان خودشان را بیشتر یاد بگیرند و در مقابل اعتماد به‌نفس بیشتری در زمان ارایه کنفرانس‌ها و موارد این چنینی خواهند داشت. یادگیری زبان باعث می‌شود که حافظه افراد بهبود یابد و ذهن بازتری داشته باشند. در کنار تمام این ویژگی‌ها یادگیری زبان به‌افراد کمک می‌کند تا در خصوص فرهنگ دیگری نیز اطلاعات جدیدی به‌دست آورند. یادگیری زبان جدید باعث می‌شود که در زمینه استخدام نیز حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید. Lingholic می‌گوید:

زمانی که دو داوطلب برای استخدام شرایط و مهارت‌های یکسانی داشته باشند، فردی که مسلط به‌زبان دیگر است احتمال بیشتری برای به‌دست آوردن آن شغل دارد.
Duolingo

از لحاظ اجتماعی نیز یادگیری زبان جدید باعث خواهد شد تا با دوستان جدیدی آشنا شوید و حتی در شبکه‌های اجتماعی دوستانی مکاتبه‌ای به‌دست آورید. برای مثال سرویسی نظیر HellloTalk مکانی است که در آن کاربران زیادی با زبان‌های مختلف وجود دارند و در حقیقت یک گروه بین‌المللی است که می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند زبان جدید یاد بگیرند بسیار مفید باشد. از طریق این سرویس کاربران انگیزه پیدا می‌کنند تا زبان جدیدی را فرا بگیرند.

در زمینه یادگیری زبان جدید تلفن هوشمندتان نیز می‌تواند شما را یاری کند. اپلیکیشن‌های زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی وجود دارند که در این بین یکی از کاربردی‌ترین آن‌ها Duolingo نام دارد. این سرویس به‌صورت رایگان عرضه شده و در آن برای یادگیری زبان نیازی نیست که پولی را پرداخت کنید. کاربران از طریق این اپلیکیشن می‌توانند به‌آرامی کلمات جدیدی را یاد بگیرند و سپس از آن‌ها در جملات پیچیده‌تر استفاده کنند. این سرویس آموزش خواندن و نوشتن زبان مورد نظر را در کنار یکدیگر ارایه می‌دهد. با این اوصاف می‌توانید مهارت کاملی را در زبان جدید به‌دست آورید.

این اپلیکیشن محبوبیت زیادی را در بین کاربران به‌دست آورده است و در حال حاضر در سطح جهان بیش از ۲۵ میلیون کاربر فعال دارد. همان‌طور که گفته شد سرویس‌های زیادی برای آموزش زبان انگلیسی وجود دارد که یکی از آن‌ها نیز افزونه گوگل کروم است. استفاده از این افزونه راهکاری هوشمندانه است که از طریق آن می‌توانید کلمات جدیدی را یاد بگیرید. این سرویس کلمات موجود در صفحات اینترنتی را ترجمه می‌کند و عباراتی را به‌صورت تصادفی و مکرر جهت آموزش نمایش می‌دهد.

شروع وبلاگ‌نویسی
ایجاد و فعالیت در بلاگ باعث می‌شود که مشهورتر شوید. بلاگ در نکاه کلی شبیه به دفترچه خاطراتی است که با افتخار آن را به‌افراد دیگر در سرتاسر جهان نشان می‌دهید. از طریق وبلاگ‌نویسی می‌توانید روی یک موضوع خاص متمرکز شوید و اطلاعاتی را در این خصوص در وبلاگتان بنویسید و منتشر کنید. فعالیت در بخش‌هایی نطیر هنر، نکاتی در زمینه فناوری یا هر موضوع دیگری می‌‌تواند در این خصوص مناسب باشد.

وبلاگ‌نویسی فرصتی مناسب را در اختیار افراد قرار می‌دهد تا آنچه را که در ذهنشان دارند بنویسید یا برای مثال گلایه‌هایشان را مطرح کنند و مطالبی در خصوص دنیای آرمانی‌شان بنگارند. در حقیقت وبلاگ جایی است که افراد می‌توانند خودشان را در آن خالی کنند و در واقع هرچه دل تنگشان می‌خواهد بنویسند.

برای مثال جاناتان اپلتون چندی پیش وبلاگی را با نام My Doctor Who Stuff شکلید زد که مربوط به تجربیات و آموخته‌های وی در زمینه مجموعه Doctor Who است. این کار باعث شد که افراد زیادی از طریق اینترنت با خاطرات و تجربیات وی آشنا شوند و آن‌ها را نیز به‌اشتراک بگذارند. وبلاگ‌نویسی اقدام خاص و جالبی است که می‌توانید انجام آن را در هر زمانی شروع کنید و در بسیاری از شرایط وبلاگ‌نویسی به‌صورت رایگان قابل انجام است. جاناتان در این خصوص می‌گوید:

موارد بسیاری وجود دارند که باید از آن‌ها رها شویم. این همان نگاهی است که من در نوشته‌هایم آن‌ها را در نظر می‌گیرم. فرقی نمی‌کند متنی در وبلاگ باشد یا مقاله‌ای کامل یا حتی داستانی کوتاه یا یک خط. با وبلاگ‌نویسی و نوشتن می‌توانید مهارت‌های بیشتری را به‌دست آورید و حتی در زمان نوشتن نامه‌ای رسمی و خشک به‌مدیر اداره‌تان جهت ارایه یک گزارش نیز خلاقیت خوبی را از خودتان نشان دهید.
وبلاگ‌نویسی برای افرادی که فکر می‌کنند در زمینه هنر هیچ آینده‌ای ندارند می‌تواند بسیار مناسب باشد. نوشتن باعث خواهد شد که دایره لغاتتان بالا برود و در زمینه شیوه نگارش و علامت‌گذاری نیز مهارت‌هایی را به‌دست آورید. باید بدین نکته نیز توجه داشت که مغر انسان همانند سایر ماهیچه‌های بدن نیاز به‌تمرین دارد و تمرین مغر نیز تفکر و انجام کار‌های این‌چنینی است.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که چندان با انظباط و انجام برنامه‌ریزی شده کار‌ها رابطه خوبی ندارد، وبلاگ‌نویسی می‌تواند شما را در به‌دست آوردن این مهارت یاری کند. برای مثال می‌توانید زمان خاصی را برای نوشتن مقاله‌ای در بلاگتان تعیین کنید و با این کار برنامه‌ریزی به‌زندگی شما وارد خواهد شد و البته باید در این جهت تلاش کنید و به‌وبلاگ‌نویسی ادامه دهید. در ادامه موردی که باعث ایجاد دغدغه در جاناتان شده است را از زبان وی مطالعه می‌کنید:

زمانی که در زمینه وبلاگ‌نویسی شروع به‌کار کردم احساسم این بود که باید به صورتی حرکت کنم که همیشه محتوای جدیدی در بلاگم برای ارایه وجود داشته باشد. البته باید توجه داشت که وبلاگ‌نویسی پروژه‌ای شخصی است و در آن فرد دیگر به‌شما فشار نخواهد آورد که مقالات را به چه شکلی و در چه زمانی ارایه دهید. برای ارایه مطالب می‌توانید بر اساس علاقه وارد عمل شوید و آن‌ها را در صفحه فیس‌بوک و توئیتر نیز منتشر کنید.
مهم‌ترین مورد این است که از وبلاگ‌نویسی لذت ببرید و از این طریق قادر خواهید بود تا در خصوص محتوای مورد علاقه‌تان مقاله‌ای بنویسید و هیچ اجباری در این خصوص وجود نخواهد داشت. اینترنت دارای محتوای بسیار زیادی است که وبلاگ‌های موفق نیاز دارند به‌طور منظم محتوای جدیدی را ارایه دهند. بدون شک یک نوشته خوب می‌تواند گزینه بسیار بهتری نسبت به‌چند تکه نوشته که با بی‌توجهی تهیه شده‌اند باشد.

گفتنی است که جاناتان پلتفرم وردپرس را برای مدیریت محتوای وبلاگش انتخاب کرده اما برخی دیگر نیز از بلاگر (Blogger) استفاده می‌کنند. در این بین سرویس‌های دیگری نیز برای مدیریت محتوای وبلاگ وجود دارند که می‌توان به Tumblr اشاره کرد. سرویس‌های بلاگ ایرانی نیز وجود دارند که با رسم‌الخط فارسی سازگارترند و به دلیل پیروی از از قوانین کشور، با مشکل فیلترینگ نیز مواجه نیستند.

یادگیری ساز
موسیقی بخش‌های زیادی دارد که می‌توانید در یکی از این بخش‌ها استعدادتان را بسنجید و تقویتش کنید. پی بردن به‌این که شما یکی از برترین موزیسین‌های تاریخ نیستند نباید مانع یادگیری ساز زدن شود. شاید برای شروع گیتار مورد مناسبی باشد.

موسیقی در زمینه‌های بسیاری می‌تواند افراد را یاری کند و حداقل می‌توانید با یادگیری یک ساز از استرس‌تان بکاهید و بیاناتتان را با زبان موسیقی ابراز کنید. در حقیقت موسیقی باعث می‌شود که مهارت‌های بیشتری از خودتان را به‌اطرافیان نشان دهید. شاید در ابتدا تنها افرادی که برایشان موسیقی می‌نوازید اعضای خانواده و دوستانتان باشند اما با گذشت زمان و کسب تجربه می‌توانید وارد یک گروه (Band) شوید. افتخار کردن به‌ خود و توانایی‌ها باعث می‌شود که خیز بلندی رو به جلو داشته باشید.

یادگیری ساز می‌تواند قدم نخست در زمینه رسیدن به‌موارد و موفقیت‌های بیشتر باشد. حتی اگر چنین نتیجه‌ای نیز نداشت، حداقل خود را در این زمینه به‌‌چالش کشیده‌اید و توانایی‌های جدیدی را به‌دست آورده‌اید. حتی می‌‌توانید با مهارت‌های‌تان کار‌هایی نظیر نواختن موسیقی در میهمانی‌های خانوادگی انجام دهید و چند نفر دیگر نیز از توانایی‌تان لذت ببرند.

اما برای یادگیری نواختن موسیقی از کجا باید شروع کرد؟ گفتنی است که منابع بسیاری برای یادگیری نواختن ساز وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها استفاده از یوتیوب است. آموزش از طریق یوتیوب گام نخست در این جهت خواهد بود که می‌تواند بسیار هم کارساز باشد. افراد از طریق ویدیو‌های موجود در این سرویس می‌توانند فرا بگیرند که چگونه می‌توان با ساز‌های مختلف ملودی نواخت (البته پیش از هر اقدامی نیاز به ساز مورد نظرتان خواهید داشت تا آموزش‌های انجام شده را روی آن عملی سازید).

در کنار یوتیوب، بستر اینترنت نیز دارای محتوای زیادی در زمینه آموزش نواختن موسیقی است که اغلبشان رایگان هستند. اما در حال حاضر می‌توان از طریق موبایل هم موسیقی نواخت. Pro Metronome نام اپلیکیشنی است که برای اندروید و iOS منتشر شده و کاربران از طریق آن می‌توانند با مفهوم گام و ریتم آشنا شوند. شاید در ابتدا این اپلیکیشن چندان کاربردی به‌نظر نرسد اما افراد از طریق آن می‌توانند با مفاهیم موسیقی آشنا شوند. زیرا بسیاری از نوازندگان مبتدی سرعتشان را در حین نواختن افزایش می‌دهند و ریتم را رعایت نمی‌کنند که این اپلیکیشن می‌تواند در این جهت کارساز باشد. کاربران از طریق Pro Metronome می‌توانند تکنیک‌هایشان در زمان تمرین تک نفره یا گروهی افزایش دهند.

Metronome

Pro Metronome اپلیکیشنی هوشمند است که از رابط کاربری مناسبی بهره می‌برد و قابلیت شخصی‌سازی و ایجاد لیست‌پخش نیز دارد. یکی از ویژگی‌های کاربردی این اپلیکیشن امکان تغییر تُن صدا است. تُن صدا در این اپلیکیشن به‌صورت پیش‌فرض روی Blip قرار دارد ولی فرد می‌تواند آن را به درام، Voice Counting و… تغییر دهد.

Wii

فوتبال و فوتبال آمریکایی باعث صدمه دیدن بسیاری از دانش‌آموزان می‌شود، اما بازی‌های راکتی در کنار سرگرمی‌ای که ایجاد می‌کنند، مزایای زیادی نیز دارند. تنیس اسکواش، بدمینتون و پینگ‌پنگ از جمله ورزش‌های راکتی هستند. فرقی نمی‌کند که کدام یک از این ورزش‌ها را انجام دهید. تمامشان باعث خواهند شد که بدنی سالم داشته باشید و تندرستی را ترویج کنید. انجام ورزش‌های این چنینی باعث می‌شود که چابک‌تر شوید و مهارت‌هایی در این زمینه به‌دست آورید. با انجام این ورزش‌ها مقاومت کلی بدن افزایش خواهد یافت و سطح تمرکز بیشتر خواهد شد و در نتیجه هماهنگی بیشتری بین دست و چشمتان خواهید داشت.

اما باید توجه داشت که انجام ورزش کار ساده‌ای نیست و بسیاری از افراد دوست ندارد تا برای انجام ورزش از خانه‌شان خارج شوند. پس بهتر است برای ورزش کردن از طریق Wii وارد عمل شوید. Wii نام کنسول بازی نینتندو است که امکان کنترل حرکتی را دارد. در واقع استفاده از Wii باعث می‌شود که از دنیای ناسالم بازی‌های کامپیوتری جدا شده و در کنار بازی کردن سلامت‌تان را نیز افزایش دهید. بازی‌هایی وجود دارند که بر اساس این فناوری شما را به تحرک وا می‌دارند. با این روش می‌توانید بازی‌های مختلفی را انجام دهید و البته تحرک بدنی نیز داشته باشید. البته از طریق Wii می‌توان بازی‌های حرکتی ساده‌ای مثل بولینگ را نیز انجام داد اما برای دستیابی به‌سلامتی باید ورزش‌های راکتی را انتخاب کنید. در کنار بازی‌های مختلف، Wii Fit نام بازی‌ای است که کاملا برای ورزش کردن ساخته شده و به‌کاربر شیوه ورزش کردن را یاد می‌دهد.

بازی‌های دیگری نیز در جهت دستیابی به‌سلامت بدنی و تحرک وجود دارند که در این بین معروف‌ترین آن‌ها ماریو و سونیک هستند (البته در صورتی که آن‌ها را با Wii بازی کنید). بازی‌های تنیس یا المپیک تابستانه و زمستانی نیز می‌توانند کاربران را در جهت دستیابی به تحرک بدنی یاری کنند.

بازی‌های ورزشی مبتنی بر کنترل حرکتی در کنسول‌های دیگر مثل پلی استیشن و ایکس‌باکس نیز وجود دارند که البته برای بهره‌گیری از آنها باید ابزار کنترل حرکتی ویژه‌شان را نیز خریداری کنید.

استفاده از کنسول‌های بازی برای رسیدن به‌سلامتی و تحرک یکی از بهترین روش‌های موجود است و البته تنوع زیادی نیز در آن وجود دارد. بدین صورت که می‌توانید با تعویض بازی، ورزش دیگری را انجام دهید. یکی از دلایل زدگی از فعالیت‌های ورزشی این است که با اصول آن‌ها چندان آشنا نیستیم اما این بازی‌ها آموزش‌های لازم را نیز ارایه می‌دهند و در نتیجه انجام آن‌ها لذت بیشتری خواهد داشت.

روزانه اتفاقات زیادی در زندگی می‌افتند که در این بین برخی از آن‌ها می‌توانند آثار نامناسبی داشته باشند که ایجاد عادت‌های خوب در زندگی باعث پیشگیری از آن‌ها و تغییر حالات افراد می‌شود. در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۴ روی فعالیت‌های خلاقانه انجام شد نتیجه زیر به‌عمل آمد:

داشتن عادت در زندگی باعث می‌شود که در خارج از کار آرام بوده و کنترل و تسلط خوبی روی هر موردی داشته باشید. در زمینه کار نیز عادت‌های خلاقانه باعث می‌شوند که بیشتر مفید باشید و نوآوری بیشتری را در زمینه کارتان ارایه دهید.
چه عادت‌های دیگری می‌توانند زندگی بهتری بسازند؟
بر کسی پوشیده نیست که داشتن عادت‌های خوب باعث می‌شود که زندگی افراد بهتر شود اما این عادت محدود به‌چند مورد نیست و در واقع هر فردی بر اساس علایقش می‌تواند عادات مناسبی را برای خود انتخاب کند.عکاسی، ادبیات یا یادگیری کدنویسی از جمله عادات خوب هستند.

شما در زندگی خود چه عاداتی دارید و چه انرژی از آن‌ها به‌دست می‌آورید؟

منبع: زومیت

دکمه بازگشت به بالا