اولین دیدار بشر با پلوتو و یک دنباله دار

اولین دیدار بشر با پلوتو و یک دنباله دار اهم رویدادهای نجومی  سال ۹۴ بدین شرح است: شنبه ۱۵ فروردین در این تاریخ ماه گرفتگی کاملی رخ داد که در کشور ما قابل رصد نبود و تنها در نیمه شرقی ایران ماه در وضعیت خسوف نیم سایه ای (غیرقابل تشخیص با چشم) در حال طلوع …

اولین دیدار بشر با پلوتو و یک دنباله دار

اهم رویدادهای نجومی  سال ۹۴ بدین شرح است:

شنبه ۱۵ فروردین

در این تاریخ ماه گرفتگی کاملی رخ داد که در کشور ما قابل رصد نبود و تنها در نیمه شرقی ایران ماه در وضعیت خسوف نیم سایه ای (غیرقابل تشخیص با چشم) در حال طلوع دیده شد. این گرفت از ساروس ۱۳۲ بود و سی امین گفت از ۷۱ گرفت ساروس مذکور به شمار می رفت. شمال و جنوب امریکا، شرق آسیا و استرالیا شاهد این پدیده بودند.

دوشنبه ۲۴ فروردین

از ۲۴ فروردین مقارن با ۱۳ آوریل ۲۰۱۵ تا یکشنبه ۳۰ فروردین هفته جهانی آسمان تاریک نام داشت. در این مناسبت که با روزهای ماه های قمری انطباق دارد، مردم و مسئولین در هر کشوری نورهای اضافه و فضاهای آزاد را خاموش می کنند تا بتوان از مشاهده آسمان لذت برد.

سه شنبه ۲۳ تیرماه

مهم ترین رخداد نجومی ۹۴، رسیدن فضاپیمای افق های نو بعد از ۹ سال و نیم به سیارک پلوتو بود که این اولین دیدار نزدیک بشر با این جرم بسیار دور دست منطومه خورشیدی بود. این فضاپیما ۵ شنبه ۲۱ دی ماه ۸۴ به سمت پلوتو پرتاب شده بود.

دو شنبه ۶ مهر

در این تاریخ، ماه گرفتکی کاملی رخ داد که بخش های جزئی و شروع گرفت کلی آن در کشور قابل مشاهده بود. در شرق ایران قبل از آغاز گرفت کلی، ماه غروب کرد و تقریبا در هیچ کجای کشور گرفت کلی به طور کامل و همچنین مرحله دوم گرفت جزئی قابل مشاهده نبود. شمال و جنوب امریکا، اروپا، افریقا و غرب آسیا توانستند این پدیده را مشاهده کنند. این گرفت از ساروس ۱۳۷ و بیست و هشتمین گرفت از ۸۱ گرفت آن به حساب می آمد.

۵ شنبه ۹ مهرماه

در این روز، رویداد جذابی در آسمان رخ داد و آن امکان مشاهده دنباله دار تازه کشف شده «کاتالینا» با چشم غیر مسلح بود که این جرم با قدر ۵ بدون نیاز به ابزارهای رصدی قابل مشاهده بود.

۴ شنبه ۱۹ اسفند

در این تاریخ، کسوف کاملی رخ داد که بیشتر شمال و شرق استرالیا و جنوب شرق آسیا و به ویژه اندونزی شانس مشاهده آن را یافتند. این گرفت از ساروس ۱۳۰ و ۵۳۳ امین گرفت از ۷۳ گرفت این ساروس بود. این پدیده در کشور ما قابل مشاهده نبود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا