ایران میزبان میهمانان نوروز در سازمان ملل

دراین مراسم بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، موگنس لیگتوفت رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، آیرینا بووکوا مدیرکل یونسکو، سفرا و یا نمایندگان دیپلماتیک کشورهای افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان و جمعی از ایرانیان مقیم خارج از کشور حضور داشتند. در مراسم امسال که مانند سالهای گذشته …

دراین مراسم بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، موگنس لیگتوفت رئیس مجمع عمومی سازمان ملل، آیرینا بووکوا مدیرکل یونسکو، سفرا و یا نمایندگان دیپلماتیک کشورهای افغانستان، آذربایجان، هند، عراق، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ترکمنستان و ازبکستان و جمعی از ایرانیان مقیم خارج از کشور حضور داشتند.

در مراسم امسال که مانند سالهای گذشته به میزبانی و مدیریت نمایندگی کشورمان برگزار گردید و با استقبال دیپلماتها و شهروندان ۱۲ کشور همراه بود، غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل طی سخنانی نوروز را یک پدیده جامع فرهنگی و اجتماعی توصیف کرد که منعکس کننده شادی، باهم بودن، مراقبت از طبیعت، میانه روی و پاکیزگی خانه و خویش و همچنین پیام آور امید، شادی، نور، زندگی و عشق است.

خوشرو مرتبط ساختن انسان و طبیعت و فراخواندن بشر به حفظ محیط زیست را یکی از ابعاد نوروز برشمرد و اظهار داشت: نوروز فرصتی را فراهم می آورد تا بشریت به تلاش مشترک جهت تحقق اهداف توسعه پایدار بیشتر بیندیشد.

سفیر ایران در سازمان ملل در ادامه به وجه دیگر نوروز پرداخت و گفت: این جشن کهن ابناء بشر را فارغ از قومیت، نژاد یا ملاحظات اقتصادی و سیاسی گرد هم می آورد و در یک کلام مشوق فرهنگ صلح است.

وی افزود: گفتمان نوروز بر اعتدال بنا شده است. اعتدال در طول شب و روز و میانه روی در نحوه زندگی. اکنون اعتدال نیاز واقعی جهان مشحون از افراط گرایی است.

نماینده دائم کشورمان در مقر سازمان ملل افزود: در جهانی که افراط گرایی و رادیکالیسم پدیده های شومی چون تروریسم، جنگ، مرگ و ویرانی را برانگیخته اند، نوروز پیام آور صلح و مدارا است و فرصت مغتنمی را فراهم می آورد تا به جامعه جهانی و بشریت، زیبایی های دوستی، صلح و همکاری میان مردمان جهان را ارزانی دارد.

* بان کی مون: عید نوروز را به مردم ایران تبریک می گویم

دبیر کل سازمان ملل نیز با حضور در این مراسم، ضمن تبریک عید نوروز به مردم ایران و دیگر کشورهایی که نوروز و شروع بهار را به عنوان سالروز شروع سال جدید جشن می گیرند از نوروز به عنوان یک سنت باستانی و مرتبط با دنیای مدرن یاد کرد.

بان کی مون اظهار داشت، بیایید با فراهم کردن زمینه های طراوت و شادابی حقیقی برای تمام انسان هایی که نوروز را جشن می گیرند، پیام اصلی نوروز، که امید و تازگی دوباره است را در سراسر جهان گسترش دهیم.

وی با اشاره به بحران ها منطقه ای و جهانی و دغدغه های ناشی از آن اذعان داشت، نوروز فرصت بسیار خوبیست که عزم خود را برای ساخت آینده ای بهتر جزم کرده و هیچ کس را در این گذر تنها نگذاریم و در جهت برطرف کردن ریشه های رنج ها و ناملایمات و تمرکز بر برقراری روابط حسنه و صلحی پایدار گام برداریم.

آیرینا بووکوا مدیر کل یونسکو نیز در بیانیه ای، ضمن تبریک نوروز باستانی و سال نو خورشیدی، اذعان داشت، جشن نوروز با وجود آداب و رسوم و سنت های متفاوت در جوامع مختلف، تجلی گر آرمان های مشترک انسانی در اتحاد و همزیستی مسالمت آمیز همراه با شادی ونشاط است.

نوروز در سال ۲۰۰۹ میلادی در دفتر سازمان علمی ،فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) به ثبت رسید و در سال ۲۰۱۰ میلادی در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام و به عنوان روز سال نو خورشیدی در تقویم رسمی سازمان ملل درج گردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا