با چه میزان حقوق از مالیات معاف هستید؟

در سال جاری نیز طبق مصوبه هیات وزیران، شاغلانی که ماهیانه تا یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان حقوق و مزایا دریافت می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. در قانون برای میزان مالیات پرداختی حقوق بالاتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان روال مشخصی وجود دارد. سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه معافیت مالیاتی حقوق …

در سال جاری نیز طبق مصوبه هیات وزیران، شاغلانی که ماهیانه تا یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان حقوق و مزایا دریافت می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند. در قانون برای میزان مالیات پرداختی حقوق بالاتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان روال مشخصی وجود دارد.

سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه معافیت مالیاتی حقوق ها در سال ۹۴ اعلام کرده بود: با عنايت به بند (الف) تبصره (۹) قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور، که به موجب آن سقف معافيت مالياتي موضوع ماده (۵۲) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران براي سال ۱۳۹۴، مبلغ ۱۳۸ میلیون ريال در سال تعيين شده است و مازاد آن تا هفت برابر به نرخ ده درصد (۱۰%) و مازاد بر اين به نرخ ۲۰ درصد (۲۰%) براي بخش خصوصي و دولتي و ساير دستگاه‌هاي اجرائي موضوع ماده (۵) قانون مديريت خدمات کشوري و ماده (۵) قانون محاسبات عمومي کشور تعيين شده است، لذا پرداخت کنندگان حقوق در بخش خصوصي و دولتي و ساير دستگاههاي اجرائي موضوع ماده (۵) قانون مديريت خدمات کشوري و ماده (۵) قانون محاسبات عمومي کشور مکلفند حسب مقررات ماده ۸۶ قانون مالياتهاي مستقيم ماليات بر درآمد حقوق کارکنان خود در سال ۱۳۹۴ را در هر ماه با توجه به مبالغ پرداختي يا تخصيصي تا پايان ماه قبل محاسبه و کسر و ظرف سي روز ضمن انجام ساير تکاليف قانوني به اداره امور مالياتي محل پرداخت نمايند.

بنابراین در سال ۹۵ نیز حقوق و مزایای تا ۷ برابر بالاتر از یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان در ماه باید ۱۰ درصد مالیات بپردازد. این میزان برای ارقام بالاتر از این میزان، ۲۰ درصد مالیات است.

بررسی ها نشان می دهد با وجود اینکه شورای عالی کار برای سال ۹۵ تنها افزایش حقوقی به میزان ۱۴ درصد را در نظر گرفته، از اینرو سقف دریافتی قریب به اتفاق شاغلان مشمول قانون کار نمی تواند افزایش چشمگیری داشته باشد و میزان درآمد مالیاتی جدید در این بخش نیز چشمگیر نخواهد بود.

در سال ۹۵ افراد شاغل متاهل دارای دو فرزند، ماهیانه یک میلیون و ۱۲۴ هزار تومان حقوق دریافت خواهد کرد که البته این رقم بدون اضافه کاری احتمالی است. بنابراین دریافتی میلیون ها شاغل مشمول قانون کار در سال جدید حول و حوش یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان تا یک و نیم میلیون تومان است که مالیات چندانی نخواهد داشت.

به صورت کلی، معافت مالیاتی سال ۹۵ از یک میلیون و ۱۵۰ هزارتومان در سال گذشته به یک میلیون و ۳۰۰ هزارتومان در هر ماه افزایش یافته است. مجموع معافیت مالیاتی حقوق نیز از ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان به ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان رسیده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا