فضاهای میان کهکشانی خالی نیستند

یک گروه از ستاره شناسان در دانشگاه اینسبروک اتریش، در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که این مواد به وسیله سیاهچاله های بسیار بزرگ به فضاهای میان کهکشان ها رانده شده اند. هدر و همکارانش به وسیله یک ابررایانه شکل گیری و تکامل در کهکشان را شبیه سازی کردند تا بفهمند چه میزان ماده معمولی …

یک گروه از ستاره شناسان در دانشگاه اینسبروک اتریش، در تحقیقی به این نتیجه رسیدند که این مواد به وسیله سیاهچاله های بسیار بزرگ به فضاهای میان کهکشان ها رانده شده اند.

هدر و همکارانش به وسیله یک ابررایانه شکل گیری و تکامل در کهکشان را شبیه سازی کردند تا بفهمند چه میزان ماده معمولی در کهکشان ها وجود دارد و چه میزان به درون فضای خالی رانده شده است.

به گفته این محققان، ما در جهانی زندگی می کنیم که به وسیله ماده نامرئی احاطه شده است. تنها حدود پنج درصد از آن، ماده معمولی است و از اتم تشکیل شده است و مابقی ماده تاریک است؛ ماده در سرتاسر جهان یکنواخت پخش نشده است.

این فضاهای خالی حدود ۸۰ درصد حجم و ۲۰ درصد ماده معمولی جهان را تشکیل می دهند.

سیاهچاله ها در مرکز هر کهکشان کمک می کنند تا مواد به دورافتاده ترین فضاهای کیهانی فرستاده شوند.

به گفته هدر، از آنجا که ماده به درون سیاهچاله های بسیار بزرگ می افتد، قسمتی از آن به انرژی تبدیل می شود؛ این انرژی به گازهای اطراف منتقل شده و باعث فوران ماده تا اعماق صدها هزار سال نوری در نواحی پوچ خواهد شد.

وی می گوید: این شبیه سازی گویای آن است که سیاهچاله ها در مرکز هر کهکشان کمک می کنند ماده به دورافتاده ترین فضاهای کیهانی فرستاده شوند.

این گروه از دانشمندان درنظر دارند شبیه سازی های جدیدی به وسیله ابررایانه انجام دهند تا مدل شبیه سازی شده را بهبود بخشند. آنها می گویند این کار در چند ماه آینده انجام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا