ظریف: به خیانت متهم شدم اما …

موسسه امور بین الملل نیوزلند ۲۴ اسفند برابر با ۱۴ مارس، میزبان وزیر امور خارجه ایران بود. تبلیغات برای این جلسه از ۲ هفته پیش از این تاریخ آغاز شده بود و البته که به نوعی مدیریت سوال ها هم در جریان ۲ ساعت پرسش و پاسخ ها به چشم می خورد. سوال هایی همه …

موسسه امور بین الملل نیوزلند ۲۴ اسفند برابر با ۱۴ مارس، میزبان وزیر امور خارجه ایران بود. تبلیغات برای این جلسه از ۲ هفته پیش از این تاریخ آغاز شده بود و البته که به نوعی مدیریت سوال ها هم در جریان ۲ ساعت پرسش و پاسخ ها به چشم می خورد. سوال هایی همه از جنس انتقاد از سیاست های داخلی و خارجی ایران که ظریف به دانه به دانه های آنها پاسخ داد و پاسخ های وی یا با سکوت سنگین جمع قریب به ۵۰۰ نفره حاضر روبه رو شد یا با تشویق های ممتد. بیشترین پرسش ها در خصوص آزمایش های موشکی ایران بود و وزیر امور خارجه ایران به ۵ بار طرح این موضوع با عناوین متفاوت اعتراض کرد و هربار با صدایی رسا و مشت هایی گره کرده به مخاطب گفت: این موشک ها برای دفاع است و برای روزی که اگر کسی به اندازه صدام حسین احمق بود که به ایران حمله کند، هزینه این حماقت خود را پرداخت کند.

اگر داعش به دمشق و بغداد برسد ما یک دولت تروریستی خواهیم داشت

ظریف در بخش هایی از سخنرانی مقدماتی و ابتدایی خود در این نشست با اشاره به دلایل شکل گیری داعش و جریان های افراط در منطقه گفت: در آن مقطع، برخی ادعا می کردند ایران نفوذ بسیاری در منطقه دارد پس داعش را خلق کردند تا به قول خود با این نفوذ مبارزه کنند. اما امروز داعش به کابوسی برای همه بدل شده است . نه فقط برای بشار اسد در سوریه که تمام همسایگان این کشور را هم تهدید می کند. دامنه فعالیت های داعش حتی از مرزهای خاورمیانه هم فراتر رفته است : از سیدنی تا سن دیه گو. شما نمی توانید در دنیایی که همه چیز جهانی شده است ،تهدیدها را محدود به یک منطقه کنید. در دنیای امروز با تمام پیشرفت ها در علم پزشکی حتی نمی توانید یک بیماری را در یک منطقه محصور کنید و مانع از سرایت آن به مناطق دیگر نشوید.تهدیدها مسری هستند و سرایت آنها تنها به زمان بستگی دارد و البته که همه چیز در مدت اندکی سرایت پیدا می کند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه سخنانش با اشاره به سبعیتی که در رفتارهای گروه های تندرو وجود دارد خاطر نشان کرد : فقط به خطر این جنایتکاران تندرو فکر کنید که هر روز نیروی بیشتری می گیرند و به نیروهای تازه نفسی فکر کنید که از سرتاسر دنیا به سوریه می آیند. مشکل مهاجرتی که کشورهای غربی امروز با آن دست و پنجه نرم می کنند در برابر مشکل بازگشت افراطیون اروپایی از سوریه به وطن های خود در اروپا بسیار ناچیز خواهد بود. ما امروز به درک این مساله نیاز داریم که در این بازی با باخت دیگری، ما برنده نخواهیم شد. ممکن نیست با بهای ناامن کردن دیگران ، به امنیت برسیم. داعش یک تهدید است و نه ابزاری برای استفاده. تا زمانی که امنیت دیگران را در امنیت خود تعریف نکنیم و به حرف های زیبای خود جامه عمل نپوشانیم بارها و بارها با همین مشکلات روبه رو خواهیم شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید بر این نکته که بازیگران متفاوت منطقه ای باید کار بر روی منافع و خواسته های مشترک را آغاز کنند، افزود: در منطقه ای که یکدیگر را خواهر و برادر صدا می کنیم و در شرایطی که دو کشوری که یکدیگر را شیطان بزرگ و محور شرارت می خواندند توانستند در پرونده هسته ای به تفاهم برسند ، ما هم می توانیم با اتکا به درک های مشترک کار خود را پیش ببریم. شاید نتوانستیم بسیاری از مشکلات دیگر را حل کنیم اما می توانیم مشکل موجود را دوباره تعریف کرده و آن را حل کنیم. می توانیم مشکل را بازتعریف کنیم، می توانیم امنیت خود را در چارچوب بازی با حاصل جمع برابر برای همه تعریف کنیم و نه بازی با حاصل جمع صفر برای یکی . امروز همه می دانیم که اگر شکاف قومی در جهان اسلام ایجاد شود هیچ کس در هیچ نقطه ای از جهان اسلام در امان نخواهد بود. اگر داعش به دمشق یا بغداد برسد دیگر هیچ کس در هیچ نقطه ای از جهان اسلام در آرامش نخواهد بود چرا که به جای گروه تروریستی ما شاهد دولتی تروریستی خواهیم بود که تمامی ابزارها و امکانات یک دولت را هم در اختیار خواهد داشت.

ظریف با تکرار این نکته که باید به بازی با حاصل جمع صفر پایان داد، گفت: اگر همه ما درک کنیم که در باخت دیگری ، سودی برای ما نخواهد بود می توانیم مشکل را به گونه ای بازتعریف کنیم که به حل آن منتهی شود. در اینصورت می توانیم مانع از یارگیری و قدرت یابی بیشتر داعش شویم. در اینصورت ما می توانیم با کار با یکدیگر ، تمامیت ارضی سوریه و عراق را حفظ و به تمام دوستان خود در منطقه کمک کنیم که با تروریست و افراط گرایی مبارزه کنند. ما در پرونده ای مانند سوریه با هم اختلاف نظرهایی داریم اما همزمان اهداف مشترکی هم وجود دارد. همه ما به دنبال حفظ تمامیت ارضی در سوریه و ممانعت از تجزیه این کشور و سایر کشورهای منطقه هستیم. همه ما می خواهیم شاهد تصمیم گیری مردم سوریه برای آینده کشورشان باشیم. بنابراین دلایل کافی برای پیوستگی ما بیش از آن یک دلیل برای از هم گسستگی وجود دارد. ما می توانیم فرمولی برای آن یک اختلافی که ما را از هم دور کرده است، بیابیم. اگر راه جدیدی برای بازتعریف مشکل و راه حل پیدا نکنیم با شرایط سختی روبه رو خواهیم بود که همه ما را تهدید خواهد کرد.

***چرا فقط ایران در منطقه گزارشگر ویژه حقوق بشر دارد؟

در ادامه این نشست وزیر امور خارجه از پشت تریبون به پشت میز خود بازگشته و به سوال های حاظران در جلسه پاسخ داد. حاضرانی که یا دانشجو بودند یا خبرنگار و یا نخبگانی که برای شنیدن حرف های وزیر امور خارجه ایران در جریان نخستین سفر وی به نیوزلند خود را به ساختمان پارلمان این کشور برای شنیدن سخنان وی رسانده بودند.

در ابتدای این نشست خانمی از ظریف در خصوص وضعیت پناهندگان ایرانی در استرالیا و وضعیت حقوق بشر در ایران سوال کرد. ظریف در پاسخ گفت: ایرانی هایی که برای به دست آوردن وضعیت اقتصادی بهتر،ایران را ترک کرده و به استرالیا یا هرکشور دیگری رفته اند، با آغوش گشوده ما برای بازگشت به وطن روبه رو هستند و ما همواره از بازگشت آنها استقبال می کنیم. هیچ اتهامی علیه آنها وجود ندارد. اما باید مراقب موعظه های خود باشیم زمانی که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می کنیم و من این نکته را همواره به دولتمردان استرالیایی هم یادآوری کرده ام که زمانی که در مورد ایران صحبت می کنید باید بیشتر مراقب کلمات خود باشید. ایران تنها کشوری در منطقه است که در آن انتخابات جدی برگزار می شود ( البته به غیر از ترکیه که سفیر محترم آن در حال حاضر روبه روی من نشسته است ( خنده حاضران ) .در ۳۷ سال گذشته در هر انتخابات ریاست جمهوری که در ایران برگزار شده است ، رئیس جمهور جدیدی که اتفاقا مخالف رئیس جمهور برگزار کننده انتخابات هم بوده ، برگ برنده را در دست گرفته است. در ایران مردم می توانند مخالفت های خود را در پای صندوق های رای و نه در خیابان ها و با اتکا به روش های خشونت آمیز ابراز کنند. این یکی از دلایلی است که ما امروز در ایران از شر افراط گرایی و خشونت طلبی که بسیاری از کشورهای منطقه مبتلا به آن هستند ، درامان هستیم.

وزیر امور خارجه ایران با تایید به نیاز به ارتقای وضعیت حقوق بشر در ایران و هر کشور دیگری افزود: با توجه به حرف های بسیاری که در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران گفته می شود من هیچ گاه ادعا نکرده ام که ما در ایران به ارتقا وضعیت حقوق بشر نیاز نداریم. من به عنوان فردی که حقوق بشر را در دانشگاه در روزهایی که تدریس حقوق بشر در ایران مد نبود ، درس داده ام اعتقاد دارم که این مقوله در ایران جای پیشرفت بسیار دارد. بر اساس نیاز به همین ارتقای وضعیت حقوق بشر بود که رئیس جمهور ما در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری خود از نگارش منشور حقوق شهروندی در ایران سخن گفت و از آن به عنوان یکی از اولویت های دولت خود نام برد. اما اینجا درغرب مردم تصویر عجیب و غریبی از ایران ساخته اند. ایران تنها کشوری در منطقه است که در آن انتخابات برگزار می شود و همزمان تنها کشوری است که گزارشگر ویژه حقوق بشر دارد. آیا این یک تناقض نیست؟ آیا این یک نقض غرض در مجموعه حقوق بشری سازمان ملل نیست؟ آیا فقط ایران و نه هیچ کدام از کشورهای همسایه آن که اصولا با انتخابات غریبه هستند ، باید گزارشگر حقوق بشر داشته باشد و بابت آنچه نقض حقوق بشراز سوی دیگران خوانده می شود ، بازخواست شود؟

کسی را وادار به بازگشت به ایران نمی کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به وضعیت پناهجویان ایرانی در استرالیا خاطرنشان ساخت:ما هیچ کس را به زور به ایران بازنمی گردانیم مگر زمانی که ایرانی های از وطن رفته مایل به بازگشت باشند. هیچ مجازاتی در انتظار شهروندان عادی ایرانی که از وطن رفته اما اکنون می خواهند به ایران بازگردند ، نیست و نخواهد بود. آنها هیچ جنایتی انجام نداده اند جز اینکه در آرزوی زندگی بهتر ایران را ترک کرده اند پس می توانند به ایران بازگردند اما ما این بازگشت را به آنها تحمیل نمی کنیم. سایر کشورها می توانند طبق قوانین خود مهاجران و پناهندگان غیرقانونی را اخراج کنند اما ما کسی را تحت فشار به ایران بازنمی گردانیم. ایران در حال حاضر میزبان ۳ میلیون مهاجر غیرقانونی است و البته کسی در غرب این نکته را نمی بیند. امسال در ایران ۳۷۰ هزار دانش آموز مهاجر غیرقانونی افغان در مدارس ایران ثبت نام و به تحصیل مشغول شدند. اما در غرب کشورها در خصوص چند صد مهاجر که به مرزهای آنها رسیده اند داد و بیداد می کنند.

رئیس شورای امنیت گفت: مجوز گوش دادن به شما را ندارم

دومین پرسش کننده از ظریف در خصوص آزمایش موشکی اخیر ایران سوال کرد که این پاسخ را از از وزیر امور خارجه ایران شنید: ایران کمتر از هرکشور دیگری در منطقه بودجه نظامی دارد. بودجه نظامی ما یک دهم بودجه نظامی عربستان سعودی است و احتمالا یک پنجم امارات متحده عربی و البته به بودجه نظامی رژیم اسرائیل اصلا اشاره نمی کنم. بودجه نظامی ما در برابر هزینه های نظامی آنها بسیار ناچیز است. موشک های ما ابراز دفاعی ما هستند. ایران در تاریخ خود هرگز به یک کشور حمله نکرده است ،هرگز عملیات نظامی علیه یک کشور دیگر انجام نداده است و منظور من از تاریخ هم تاریخ ۲۵۰۰ ساله اخیر ایران است اما ایران از خود با هر وسیله ای که بتواند دفاع می کند. بسیاری نمی خواهند گذشته را به یاد بیاورند اما ما در ایران به خوبی آن گذشته را به یاد داریم. به مدت ۸ سال ما قربانی خشونت ظالمانه ای بودیم که در تاریخ ما ثبت شده است. ایران مورد حمله شیمیایی قرار گرفت. من به خوبی به یاد دارم که در ۱۹۸۵ در نیویورک به عنوان نماینده تازه منصوب شده ایران به نزد رئیس شورای امنیت رفتم و به او گفتم: تسلیحات شیمیایی علیه ایران استفاده شده است . می دانید چه پاسخی شنیدم : من از سوی شورای امنیت، مجوز گوش دادن به سخنان شما را ندارم. این عکس العملی بود که ما از جامعه جهانی در آن روزها دیدیم و امروز حق برخورداری از ابزارهای دفاعی را حق مسلم خود می دانیم.

آیا در جهان قانون جنگل حکمفرما است؟

ظریف در ادامه پاسخ به این سوال با تاکید بر اینکه ما هیچ گاه حتی یک بار یک کشور یا عضوی از جامعه جهانی را به حمله نظامی تهدید نکرده ایم ، افزود: در چند سال گذشته هر روز توسط اسرائیل تهدید شدیم و شنیدیم که این رژیم می تواند و می خواهد علیه ایران دست به اقدام نظامی بزند. اما هیچ گاه هیچ کس از بنیامین نتانیاهو سوال نکرد چرا ایران را اینگونه تهدید می کند؟ حتی یک نفر. مردمی بودند که در ۸ سال گذشته بارها از نتانیاهو خواهش کردند به ایران حمله نکند ! سوال اینجاست که چرا وی باید جرات کند مساله حمله به ایران را طرح کند؟ منطق اینگونه رفتارها در سطح بین المللی چیست ؟ آیا در جهان قانون جنگل حکمفرما است ؟ آیا الزامی در قانون بین الملل نیست که مانع از توسل به زور شود؟ در این سالها هیچ کس، هیچ کس ، هیچ کس سوال نکرد که چرا اسرائیل باید ایران را به استفاده از زور تهدید کند؟ چرا زمانی که دولت امریکا می گفت تمام گزینه ها علیه ایران بر روی میز است کسی از این دولت سوال نکرد که این جملات به این معنا است ؟ آیا شما هیچ گاه در آن مقطع متوقف شدید و سوال کردید که این عبارت ” همه گزینه ها روی میز است ” به چه معنا است؟ آیا ما در جنگل زندگی می کنیم؟ تمام گزینه ها روی میز است به معنای تهدید به توسل به زور است . تهدید یا توسل به زور غیرقانونی است . ما در جنگل زندگی نمی کنیم. ما در جامعه جهانی زندگی می کنیم که حداقل در اصول توسط قوانین بین المللی اداره می شود. نباید به کشورها اجازه تهدید به توسل به زور داده شود. اما کشورهایی هستند که از تهدید به توسل به زور و گزینه نظامی به عنوان ابزاری سیاسی استفاده می کنند.

برای دفاع از خود از تسلیحات متعارف استفاده می کنیم

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه طرح سوال درست از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، گفت: ایران هیچ گاه تهدید به حمله نظامی به کشوری نکرده است اما ما از خود دفاع می کنیم . هرکسی که آنقدر نابخرد و احمق مانند صدام حسین باشد که به ایران حمله کند خواهد فهمید که مردم ایران نمی نشینند تا دیگران آنها را بمباران کنند.ما در مقام دفاع از خود از تسلیحات متعارف استفاده خواهیم کرد و البته امیدوار هستیم که این تسلیحات متعارف هم هیچ گاه مورد استفاده قرار نگیرد چرا که ما اعتقاد داریم در جنگ همه می بازند. هم برنده و هم بازنده جنگ ها در حقیقت بازنده هستند. ما جنگ هشت ساله تحمیلی را تجربه کرده ایم ؛ از خود دفاع کرده ایم و به کسانی که از ما دفاع کردند افتخار می کنیم اما می دانیم که در پایان ما هم از این جنگ آسیب دیده ایم. هنوز هم جانبازانی در ایران در نتیجه حملات شیمیایی جان خود را از دست می دهند. در جنگ هیچ کس برنده نمی شود اما ما از خود دفاع می کنیم و این را بدون هیچ گونه تعارفی می گوئیم: هر کسی که به ما حمله کند هزینه آن را هم پرداخت خواهد کرد.

نمی توان با خودکشی به دیگری کمک کرد

سومین سوال کننده از وزیر امور خارجه ایران در خصوص تنش موجود در رابطه ایران و عربستان سوال کرد و اینکه دورنمای این رابطه تیره و تار چیست؟ ظریف در پاسخ گفت: ما هیچ دلیلی برای نبود رابطه مثبت میان ایران و عربستان نمی بینیم . ایران و عربستان سعودی دو بازیگر مهم در عرصه منطقه ای هستند که نظرات صد در صد مشابه هم ندارند. ما اعتقاد داریم که محدوده و فرصتی برای همکاری های ما وجود دارد اما ما نمی توانیم با کسانی که می خواهند ما را از معادلات منطقه ای بیرون بیندازند ، کار کنیم. شما نمی توانید با خودکشی به کسی کمک کنید. ایران نیروی مهمی در منطقه است و به ایفای نقش خود در منطقه هم ادامه خواهد داد. امیدوار هستیم که عربستان سعودی تصمیم بگیرد نقش مثبتی را در معادلات منطقه ای بازی کند و اعتقاد داریم که فضای بسیاری برای این ایفای نقش مثبت عربستان در منطقه وجود دارد و این کشور می تواند با پایان دادن به کشتار در یمن این پروسه را آغاز کند. کشتار در یمن در حد وسیعی اتفاق می افتد اما متاسفانه این فاجعه در سطح بین المللی بازتاب چندانی ندارد.

اقلیت های مذهبی غیرمسلمان در مجلس ایران ۵ کرسی دارند

در ادامه این نشست از وزیر امور خارجه ایران در خصوص حقوق اقلیت های دینی بخصوص بهائی ها سوال شد و ظریف در پاسخ با اشاره با اینکه هیچ کس در ایران به دلیل مذهبش تحت تعقیب قانونی قرار نمی گیرد، افزود: در مجلس شورای اسلامی در ایران ۵ کرسی برای اقلیت های مذهبی غیرمسلمان در نظر گرفته شده است. یک کرسی برای یهودیان ، یک کرسی برای زرتشتی ها و سه کرسی برای مسیحیان. هر ۱۵۰ هزار ایرانی یک نماینده در مجلس دارد و این در حالی است که کمتر از ۲۰۰۰ یهودی یک نماینده در مجلس دارند. ما این سه مذهب را به رسمیت می شناسیم و مصداق این ادعا هم کرسی هایی در مجلس است که برای آنها در نظر گرفته شده است. این بدان معنا است که هرکدام از این مذاهب و باورها می توانند اصول مذهبی خود را اجرایی کنند و کسی آنها را به خاطر تمرین اصول مذهبی شان تحت تعقیب قرار نمی دهد. به عنوان مثال یهودیان طبق اصول و آیین خود ارث می برند ، ازدواج می کنند یا طلاق می گیرند. این رویه برای مسیحی ها و زرتشتی ها هم مصداق دارد. هواداران سایر اقلیت های مذهبی هم می توانند آیین ها و سنت های مذهبی خود را اجرایی کنند اما تا زمانی که مزاحمتی و تهدیدی برای دیگران نباشد. من نمی گویم که در ایران هیچ گونه نقض حقوق بشری صورت نمی گیرد بلکه این نقض ها که حتی گاهی مسلمانان را هم آزار می دهد، سیستماتیک نیستند برای موجه نشان دادن انتصاب گزارشگر ویژه برای ایران هم کافی نیستند. من می خواهم توجه شما را به این نکته جلب کنم که اگر ایران تنها کشوری در منطقه است که گزارشگر ویژه حقوق بشر دارد پس باید به حقانیت انتصاب این گزارشگر شک کرد.

حساب ویژه ای بر روی غرب باز نکرده ایم

یکی دیگر از حاضران در این جلسه در خصوص رنج مردم ایران از تحمیل تحریم ها در این سال ها از ظریف سوال کرد و اینکه زندگی عامه مردم در نتیجه اجرایی شدن برجام چه تغییراتی خواهد کرد؟ ظریف با اشاره به فضاسازی روانی ناشی از اعمال تحریم ها ، گفت: شکسته شدن آن جو ایران هراسی برای ما در داخل و خارج از ایران اهمیت فراوانی دارد. من امیدوار هستم که ایرانی ها بتوانند از کاهش فشارها بهره مند شوند . امیدوار هستیم که بتوانیم با جامعه جهانی وارد مراوده های تجاری و همکاری های اقتصادی شویم اما برای بهبود اوضاع اقتصادی خود به روی بیگانگان و خارجی ها حساب باز نکرده ایم و به آنها وابسته نیستیم. ما اعتقاد داریم که بهبود اوضاع اقتصادی در داخل ایران باید با اتکا به نیروی داخلی و بر توانایی مردم ایران باشد.

به خیانت متهم شدم اما به چندصدایی در ایران افتخار می کنم

یکی از شرکت کنندگان در این جلسه با اشاره به اینکه ایران نقش بسزایی در معادله های منطقه ای دارد و سیاست های تدبیر و امید روحانی فضا بین المللی پیرامون ایران را تغییر داده است گفت: آیا دولت در ایران نمی تواند مانع برخی از موضع گیری های تند شود؟ ظریف در پاسخ به خنده گفت: اگر قرار باشد ما شیوه سخن گفتن و موضع گیری دیگران را کنترل کنیم فردا دیگران هم ما را کنترل خواهند کرد. ما خوشحال هستیم و افتخار می کنیم که در ایران تک صدایی نیست. در نهایت هم این مردم هستند که انتخاب های منطقی را انجام می دهند. ما در ایران فرصت و امکان اظهار نظر در خصوص توافق هسته ای را به همه دادیم. من بیش از هر وزیر امور خارجه دیگری در داخل ایران مورد انتقادهای شدید در این خصوص قرار گرفتم. انتقادهایی و اتهام هایی نظیر خیانت تا غیره. اما در نهایت توافق هسته ای اجرایی شد. من فکر می کنم که ما توانستیم در داخل ایران با قدرت بیشتری برجام را اجرایی کنیم چرا که همه از مخالفان تا موافقان نظر خود را اعلام کردند. تمام نگاه های سیاسی در ایران حق اظهارنظر دارند و در نهایت این مردم هستند که انتخاب می کنند و به نظر من در پایان هم مردم انتخاب درست را انجام می دهند.

از نتانیاهو و اوباما سوال کنید نه از من

آزمایش های موشکی ایران باز هم سوژه سوال دیگری از ظریف شد که این بار وزیر امور خارجه ایران با لحن تندتری پاسخ داد و گفت: من سه بار تا کنون به این سوال پاسخ داده ام. شاید شما پاسخ من را دوست نداشته اید اما این به آن معنا نیست که من به این سوال جواب نداده ام. شاید اگر ۱۰ بار دیگر هم جواب دهم باز هم شما پاسخ من را دوست نداشته باشید. ( خنده حضار ). من پاسخ دادم و شما گوش ندادید. اگر بخواهید سوالی را برای بار چهارم هم مطرح کنید می توانید اما من این بار در پاسخ ، از شما می خواهم که بروید از نتانیاهو سوال کنید : چرا در برابر ایران تهدید به استفاده از زور کرد؟ از اوباما سوال کنید: چرا هر روز از اینکه همه گزینه ها روی میز است سخن می گفت؟ این سوال هایی است که شما باید مطرح کنید. شما دائم کشوری را بازخواست کنید که هیچ گاه از زور علیه کشور دیگری استفاده نکرده است و وزیر امور خارجه آن به شما می گوید : ما هیچ گاه جز در مقام دفاع به تجهیزات نظامی متوسل نخواهیم شد.

توجه کنید قطعنامه ۱۹۲۹ دیگر وجود خارجی ندارد

یکی از خبرنگاران حاضر در جلسه به ظریف گفت: جان کری ، وزیر امور خارجه امریکا گفته است که آزمایش موشکی اخیر نقض برجام است ، ظریف در میانه سخنان این خبرنگار گفت: جان کری چنین حرفی نزده است که اگر گفته باشد دروغ است و تا آن جایی که من می دانم ایشان در این خصوص دروغ نمی گویند. او هیچ گاه نگفته است که ازمایش موشکی نقض برجام است بلکه گفته نقض قطعنامه شورای امنیت است و البته باز هم اشتباه گفته است. در این خصوص یک قطعنامه ۱۹۲۹ بود که دیگر وجود ندارد . در آن قطعنامه تاکید شده بود که ایران نمی تواند موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای آزمایش کند. آن قطعنامه مرده است. در قطعنامه ۲۲۳۱ که در حال اجرا شدن است از ایران “خواسته شده ” اما ” دستور داده نشده است ” که موشک هایی که برای حمل کلاهک هسته ای طراحی شده اند را آزمایش نکند. ما موشک های خود را در ایران طراحی کرده ایم و کلاهک هسته ای نداریم پس این موشک های برای حمل کلاهک هایی که وجود ندارند طراحی نشده اند. بر اساس متن ۲۲۳۱ که حاصل مذاکرات طولانی و فشرده ای بوده است ازمایش این موشک نقض قطعنامه نبوده است .

***کسی جرات زیاده خواهی از ایران را ندارد

سوال یکی دیگر از اهالی رسانه باز هم در خصوص چند و چون آزمایش موشکی اخیر ایران بود که وزیر امور خارجه ایران باز هم پاسخ داد: این یک ازمایش موشکی متعارف بوده که در داخل خاک ایران صورت گرفته و برای به روز نگاه داشتن سیستم دفاعی یک کشور هم امر بسیار رایجی است. درخواست از ایران برای دست کشیدن از تجهیز سیستم دفاعی، زیاده خواهی است و کسی هم جرات طرح چنین درخواست غیرقانونی از ایران را ندارد. این پنجمین باری است که در این خصوص در این جلسه توضیح می دهم ! لطفا به بودجه نظامی سایر کشورهای همسایه ما نگاه کنید که چندمیلیارد دلار را صرف خرید اسباب بازی های نظامی می کنند! بودجه نظامی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار ! شما این سوال را با فرد اشتباهی در میان می گذارید ، بروید و این سوال را با دیگرانی که بودجه نظامی ده برابر ایران دارند، مطرح کنید.

التماس می‌کردیم تا از مردم خود دفاع کنیم اما جامعه جهانی سکوت کرد

آخرین سوال از ظریف در نشست موسسه امور بین الملل در ولینگتون باز هم به آزمایش های موشکی اخیر ایران اختصاص داشت اما با این رنگ و بو که شاید این تمرین های نظامی حق ایران باشد اما آیا فضای مثبت پس از برجام پیرامون ایران را تحت الشعاع قرار نمی دهد؟ ظریف که به وضوح از پاسخ دادن چندین باره به یک سوال خسته شده بود در پاسخ لحن آرامی را انتخاب کرد و در حالی که از سر جای خود بلند می شد ، گفت : می ایستم تا در دید شما باشم و پاسخ بدهم. اگر یک سال را چندبار به شیوه های متفاوت سوال کنید جواب متفاوتی دریافت نخواهید کرد. شما که این سوال را مطرح می کنید هدف یک جنگ ۸ ساله نبوده اید. جنگی که در آن شهرها زیر باران موشک ها قرار داشتند و حمله شیمیایی امان را می برید. شما در شرایطی نبودید که حتی یک موشک هم نداشته باشید تا شاید از ترس آن یک موشک صدام حسین بمباران شهرهای شما را متوقف کند. ما در آن دوره از این کشور به آن کشور می رفتیم و برای یک موشک بازدارنده التماس می کردیم ، التماس می کردیم ، تکرار می کنم التماس می کردیم تا از مردم خود دفاع کنیم اما همه سکوت کردند.

حالا امروز شما از ما می خواهید در ازای چند دلار دست از تجهیز سیستم دفاعی خود برداریم؟ ما امیدوار هستیم روزی برسد که هیچ کس برای هیچ سلاحی پول خرج نکند . جامعه جهانی در آن جنگ نتوانست مانع از حملات موشکی و شیمیایی بی امان به ایران شود. صدام حسین زمانی که به ایران حمله کرد و ایرانی ها را کشت دشمن غرب نشد بلکه زمانی دشمن شد که به کویت حمله کرد. به مدت ۸ سال او معشوقه و دردانه غرب بود.

لطفا برای مردم ایران توضیح دهید که چرا با این تجربه، باید تجهیز سیستم دفاعی خود را به قول شما قربانی تجارت با غرب کنند؟ اگر این جمله را به مردم ایران بگوئید به شما خواهند گفت که برای به دست اوردن سرمایه گذاری های غرب در ایران حاضر به از دست دادن توان دفاعی خود و تکرار تاریخ و صدام حسین دیگری نیستند. ما امن ترین ، باثبات ترین کشور در منطقه هستیم و سرمایه گذاری در کشور ما پربازده تر از هر جای دیگری در منطقه خواهد بود. این امنیت را هم مدیون سیستم دفاعی خود هستیم اما تکرار می کنم هرگز و هرگز و هرگز این تجهیزات را علیه کشور دیگری استفاده نخواهیم کرد.

این سخنان محمد جواد ظریف با تشویق چند دقیقه ای حضار همراه شد. ظریف از پشت تریبون پایین آمد و برای عزیمت به استرالیا راهی فرودگاه شد در حالی که خاطره فریادهای وی در سالن برگزاری نشست ماندگار شد: از مدعیان امروز حقوق بشر سوال کنید که در ۸ سال جنگ تحمیلی به ایران کجا بودند؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا