تصاویر خصوصی‌تان را از گوشی تلفن‌همراه پاک کنید

موبنا – آنچه دراین گزارش می خوانید یك تجربه واقعی‌ است از شخصی كه نشان می‌دهد برای در امان ماندن از این خطای بزرگ،باید گوشی تلفن‌همراه خود را از هرنوع عكس خصوصی، فیلم خانوادگی و پیامك شخصی، خالی كنید. در ادامه ماجرا را از زبان این شخص می‌خوانید. آشنایی من با این هكر کاملا اتفاقی …

موبنا – آنچه دراین گزارش می خوانید یك تجربه واقعی‌ است از شخصی كه نشان می‌دهد برای در امان ماندن از این خطای بزرگ،باید گوشی تلفن‌همراه خود را از هرنوع عكس خصوصی، فیلم خانوادگی و پیامك شخصی، خالی كنید. در ادامه ماجرا را از زبان این شخص می‌خوانید.
آشنایی من با این هكر کاملا اتفاقی بود، ماجرا از وقتی آغاز شد كه اتومبیل شخصی من، در نزدیكی ایستگاه اتوبوس‌های
بی‌آرتی دچار نقص فنی شد و من مجبور شدم آن روز باتوبوس به خانه بروم. داخل اتوبوس جوانی تقریبا ۲۰ ساله یك گوشی هوشمند با صفحه مانیتور نسبتا بزرگ در دست داشت که به میله داخل اتوبوس تكیه داده بود.این جوان بشدت سرگرم کار با گوشی خود بود و اصلا توجه نداشت كه مانیتور گوشی‌اش در ناحیه دید من قرار دارد. ناخود آگاه متوجه شدم تصویر زمینه بر روی گوشی موبایل مرد جوان، عكس خصوصی یك خانم است که عكس به حالت خانوادگی تهیه شده بود و شباهت زیادی با خانم جوانی كه كمی جلوتر در قسمت بانوان سرپا ایستاده دارد. بعد از مدتی مرد جوان که متوجه کنجکاوی من شده بود، رو به من کرد و گفت: بازی‌های خوبی وارد بازار شده که اوقات فراغت جوانان را پر می‌كند. گفتم: چه شباهت عجیبی! عكس مانیتور شما بسیار شیبه این خانم روبرویی است، با شما نسبتی دارد؟ گفت: هیس! یواش خوب معلومه چون عكس خودشه! گفتم: همسرتونه؟ در جواب گفت: نه بابا نمی‌شناسمش.
به مرد ناشناس گفتم: پس چرا عكسش در صفحه گوشی شماست؟ چون دید من متوجه كارش شده‌ام، جواب داد: خوب معلومه موبایلش رو هك كردم، تازه عكس‌های بیشتری هم داره! ببین!
سپس متوجه شدم یك پوشه‌ای كامل از عكس‌های خانوادگی آن خانم در اختیار این جوان قرار گرفته‌ است. با نگاه سوال برانگیز من، جوان تازه آشنا که از کار خود مسرور بود، گفت:این خانم متوجه نبود بلوتوث گوشیش روشن است و من به راحتی وارد گوشی او شده و آن را هك كردم. مسیر حركت ما طولانی شد و دراین حین او به من یاد داد كه اگر بلوتوث كسی روشن باشد بدون اطلاع آن شخص، می‌توان به راحتی همه اطلاعات گوشی او را از شماره تلفن‌ها گرفته تا عكس‌ها و فیلم‌ها و پوشه‌های مخفی و محرمانه را دزدید. توضیح داد مسیر طولانی رفت و آمد اتوبوس‌های تندرو را انتخاب می‌كند تا برای سرگرم شدن، اطلاعات گوشی‌های بلوتوث روشن مردم را بخواند و دراین اتوبوس‌های شلوغ افراد زیادی پیدا می‌شوند كه بلوتوث‌های خود را روشن می‌گذارند.
پرسیدم این كار چه سودی برایش دارد که در جواب گفت: این كار برای من سرگرمی است و در آخر وقت موقع رفتن به
منزل همه آنان را پاك می‌كنم ولی اگر بخوام می‌تونم بعدا به اون خانم زنگ بزنم و با او معامله کنم. آن شب متوجه شدم مردم ناآگاهانه ممكن است در چه دام‌های خطرناكی گرفتار شوند و با یك غفلت به یكباره اسرار زندگی خود را خیلی آسان در دسترس دیگران ببینند. در ادامه توضیح داد: مردم معمولا در داخل اتوبوس برای رد وب دل کردن آهنگ و پیام بلوتوث‌های خود را روشن می‌گذارند و اگر تلفن‌همراه خود را مجهز به نرم افزارهای ساده هك كنیم خیلی آسان می توانیم به اطلاعات این افراد دسترسی داشته باشیم. بدون شك در این موارد صاحبان تلفن‌های‌همراه مقصر اصلی هستند چراکه با داشتن آگاهی لازم در زمینه خاموش كردن بلوتوث‌ها در اماكن عمومی و شلوغ می‌توان این مشكل را حل کرد.
***********
راه‌های در امان ماندن از شر هکرها
علی‌رغم وجود ماده قانونی و تلاش پلیس برای دستگیری هكرهای اطلاعاتی و دزدان اسرار مردم، به نظر می‌رسد
افزایش آگاهی عمومی و احتیاط بیشتر در مورد این مسئله می‌تواند مشكل را حل كند.
۱- در محیط های عمومی و اماكن شلوغ به هیچ وجه بلوتوث خود را روشن نگذارید.
۲- گوشی تلفن‌همراه را كاملا از هر نوع عكس، فیلم و پیامك خالی بگذارید.
۳- در رد و بدل کردن بلوتوث با افراد دقت كنید.
۴- پیامك‌های مشكوك را هیچ موقع باز نكنید.
۵- به رایانه‌های متصل به شبكه اینترنت اعتماد نكنید و هیچ‌گونه اطلاعات محرمانه در آن قرار ندهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا