تجارت سیار با موبایل بانک

موبنا – با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه، بانکداری به‌وسیله موبایل نیز به عنوان یکی از کانال‌های بانکداری الکترونیک مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از بانک‌ها دسترسی مشتریان به اطلاعات مالی را از طریق موبایل در سراسر اروپا، ایالات متحده و آسیا فراهم آورده‌اند، زیرا کاربران قادر به استفاده از آن در هر زمان و …

موبنا – با گسترش استفاده از تلفن‌های همراه، بانکداری به‌وسیله موبایل نیز به عنوان یکی از کانال‌های بانکداری الکترونیک مورد توجه قرار گرفت. بسیاری از بانک‌ها دسترسی مشتریان به اطلاعات مالی را از طریق موبایل در سراسر اروپا، ایالات متحده و آسیا فراهم آورده‌اند، زیرا کاربران قادر به استفاده از آن در هر زمان و مکان، به سهولت و سرعت خواهند بود.
بازاریابی داخلی و خارجی
بازاریابی بین‌المللی یا بازاریابی خارجی، عبارت است از بازاریابی کالا و خدمات از یک کشور به کشوری دیگر. بازاریابی داخلی و خارجی، دارای تفاوت‌هایی بر اساس آمارهای موجود، ضریب نفوذ استفاده از موبایل بالاتر از هر فناوری دیگری است و این مسئله تجارت موبایل را به شکل انقلابی جهانی درآورده است که با همان سرعت وقوع در کشورهای پیشرفته، در کشورهای در حال توسعه نیز در حال پیشرفت است. موبایل بانک، یکی از جدیدترین دستاوردهای فناوری اطلاعات در عرصه بانکداری است. در موبایل بانک، تراکنش‌های بانکی شامل انتقال وجه و روابط دو سویه بین بانک و مشتری با استفاده از تلفن‌همراه، تبلت و ابزارهای نوظهور سیار که بر روی وسایل نقلیه نصب می‌شوند، صورت می‌پذیرد. مزایای ویژه موبایل بانک، از جمله عدم محدودیت مکانی، استفاده از حداقل امکانات و ضریب نفوذ بالای تلفن‌همراه موجب ‌شده تا کشورهای توسعه یافته با حساسیت و علاقه فراوان به دنبال بهره‌برداری کامل از این فناوری باشند. موبایل بانک یکی از شاخه‌ها و کاربردهای اصلی تجارت سیار است. تجارت سیار فرآیند انتقال الکترونیکی یا تبادل اطلاعات به وسیله یک ابزار سیار بر بستر شبکه بی‌سیم است که به وسیله آن ارزش حقیقی یا پیش‌پرداخت پولی در قبال دریافت کالا، خدمات یا اطلاعات منتقل می‌شود. موبایل بانک عبارت است از استفاده از تلفن همراه یا هر وسیله همراه دیگری که تراکنش‌های مالی مربوط به حساب یک مشتری را انجام دهد. بانکداری از طریق تلفن‌همراه یعنی، شما می‌توانید در ۷ روز هفته به صورت ۲۴ ساعته بانک را در هر کجا که می‌خواهید در جیب خود حمل کنید.

**طی چند سال اخیر تجارت موبایلی(سیار) به‌عنوان جدیدترین شاخه از تجارت الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت فناوری و نوآوری‏ها، باعث رشد و گسترش کاربردهای آن شده است.

**بازاریابی داخلی و خارجی، دارای تفاوت‌هایی بر اساس آمارهای موجود، ضریب نفوذ استفاده از موبایل بالاتر از هر فناوری دیگری است و این مسئله تجارت موبایل را به شکل انقلابی جهانی درآورده است که با همان سرعت وقوع در کشورهای پیشرفته، در کشورهای در حال توسعه نیز در حال پیشرفت است

پذیرش بانکداری موبایل
اگر قبول کنیم که بانکداری مبتنی بر موبایل یا موبایل بانکینگ یکی از جنبه‌های پذیرش تکنولوژی است، بنابراین می‌توانیم از مدل مشهور پذیرش تکنولوژی موسوم به TAM استفاده کنیم. مدل تم یا Technology Acceptance Modelرویکردی است که پذیرش فناوری را مورد بررسی قرار می‌دهد.ژین لو و همکارانش مدلی را برای پذیرش موبایل بانک مبتنی بر مدل TAM ارائه کرده‌اند. موبایل بانک به عنوان یک کانال ارتباطی بی‌سیم برای تولید ارزش توسط مشتریان در معاملات بانکی به وجود آمده است. امروزه، یکی از شیوه‌های نوین که در عرضه خدمات بانکی مورد توجه اساسی قرارگرفته، عرضه خدمات مالی و بانکی با استفاده از تلفن‌های همراه است. با آنکه از عمر استفاده از تلفن‌های همراه برای انجام عملیات بانکی و مالی، چند سالی بیشتر نمی‌گذرد، اما در این مدت کوتاه پیشرفت‌های مهمی در این زمینه صورت گرفته که نوید دهندة گسترش بسیار زیاد این شیوه جدید بانکداری الکترونیکی درآینده است.
موانع بانکداری موبایل و نقش اطلاعات
دو محقق به نام Laukkanen و Kiviniemi موانع بانکداری موبایل را مورد بررسی قرار داده‌اند. آن‌ها چهار مانع اصلی را برای پذیرش موبایل بانک شناسایی کرده‌اند. این موانع عبارتند از‌ موانع استفاده، موانع ارزشی، موانع ریسک و موانع تجاری بخش. نقش اطلاعات در غلبه بر موانع بانکداری موبایل بسیار باه اهمیت است. اطلاعات و دانش برای غلبه بر چهار مانع اصلی پذیرش موبایل بانک یا همراه بانک ضروری است. موانع پذیرش موبایل بانکینگ را می‌توان در چهار دسته موانع استفاده، موانع ارزشی، موانع ریسک و موانع تجاری بخش‌بندی کرد. مدل مفهومی نقش اطلاعات در غلبه بر موانع بانکداری موبایل ارائه شده است. برای توسعه خدمات بر روی موبایل دو پیشنهاد ارائه می‌شود. یکی اینکه سیستم‌های بانکی یکپارچه شوند که این موضوع خود راهکار بسیاری از موانع بانکداری الکترونیکی در کشور است و دوم اینکه بسترها و ساختار مخابراتی و شبکه سیار همان‌طور که اشاره شد، ارتقا یابد. برای پیشرفت سریعتر این موضوع موارد دیگری مانند رفع موانع موجود اعم از موانع فرهنگی، اجتماعی و…، آموزش‌های لازم، بازاریابی، انجام حمایت‌های لازم و… مورد نیاز است. با توسعه بانکداری از طریق موبایل، کاربران قادر به دسترسی به حساب‌ها، پرداخت صورتحساب، انتقال وجوه بدون حضور در بانک و بی‌نیاز از کامپیوتر و اینترنت هستند و فرصتی را برای بانک‌ها به ارمغان می‌آورد که کاربران موبایل را به استفاده کنندگان از بانکداری الکترونیکی مبتنی بر این روش تبدیل کنند. البته حفظ مشتریان فعلی و جذب مشتریان جدید در این زمینه کار چندان آسانی نیست. در بسیاری از کشورها، بانکداری از طریق موبایل به سه روش انجام می شود:
*پیام کوتاه یا SMS
*تماس تلفنی به منظور انجام داد و ستدها و تعاملات بانکی
*اتصال به اینترنت از طریق موبایل
از نظر هزینه مالی، پیام کوتاه از میان روش‌های فوق ارزان‌تر است. بانکداری موبایلی به عنوان بانکداری جیبی نیز شناخته می‌شود. خدمات بانکداری موبایلی امکان دستیابی مشتریان به حسابهای‌شان و قابلیت داد و ستد فوری را فراهم می‌آورد و نسبت به بانکداری آنلاین، میزان دسترسی به آن در هر زمان و مکان به مراتب بیشتر است و از آنجایی که موبایل یک وسیله ارتباطی ضروری در دنیای امروز به شمار می‌رود و از نظر هزینه مقرون به صرفه است، مورد توجه بانکداری الکترونیکی نیز قرار گرفته است.
فضای رقابتی در بانک‌ها
روند سریع و رو به رشد اینترنت، دارای رقیبی به نام موبایل است. امروزه بانک‌ها با یک فضای رقابتی مواجه هستند که برای موفقیت در چنین بازاری باید خدمات و محصولات گسترده‏ای را با آخرین تکنولوژی موجود ارائه کنند. در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی دنیا، ابزارهای جدید بانکداری الکترونیک -از جمله بانکداری از طریق تلفن همراه- را برای مشتریان خود فراهم کرده‏اند. یکی از تأثیرات تکنولوژی اطلاعات در بخش بانکداری، معرفی بانکداری از طریق تلفن‌همراه است. بانکداری همراه شکلی از انجام عملیات بانکی از طریق تلفن همراه است که به مشتریان بانک اجازه می‏دهد موجودی حسابشان را کنترل کرده، تراکنش‏های کارت الکترونیک را انجام داده، اطلاعاتی را درباره آخرین تراکنش‏های حسابشان دریافت کنند و … . با ورود به قرن ۲۱، حوزه‏های الکترونیک با سرعتی زیاد در حال افزایش است. از جمله می‏توان به آموزش الکترونیکی، تجارت الکترونیکی، پزشکی الکترونیکی، تدارکات الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی،، شهروندی الکترونیکی، دولت الکترونیکی و نهایتاً زندگی الکترونیکی اشاره کرد. طی چند سال اخیر تجارت موبایلی(سیار) به‌عنوان جدیدترین شاخه از تجارت الکترونیکی مورد توجه قرار گرفته و پیشرفت فناوری و نوآوری‏ها، باعث رشد و گسترش کاربردهای آن شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا