تصادفات نوروزی در کدام استان‌ها بیشترین قربانی را گرفته است؟

در طول اجرای طرح نوروزی سال ۹۴ که از ۲۵ اسفند ۹۳ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۹۴ ادامه داشت، ۹۶۸ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، آماری که در مقایسه مدت مشابه در سال ۹۳ از کاهشی ۱۰.۷ درصدی حکایت دارد و این یعنی در این ایام علیرغم افزایش سفرها …

در طول اجرای طرح نوروزی سال ۹۴ که از ۲۵ اسفند ۹۳ آغاز و تا ۱۵ فروردین ۹۴ ادامه داشت، ۹۶۸ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، آماری که در مقایسه مدت مشابه در سال ۹۳ از کاهشی ۱۰.۷ درصدی حکایت دارد و این یعنی در این ایام علیرغم افزایش سفرها و وسایل نقلیه ۱۱۶ نفر کمتر جان خود را از دست دادند. در این میان اما تصادفات رانندگی در ۹ استان کشور آهنگی بر خلاف سراسر کشور داشته و شمار جانباختگان در آن رشد داشته است.

بر اساس آماری که پزشکی قانونی اعلام کرده است، سه استان سمنان، قزوین و خراسان شمالی در طرح نوروزی ۹۴ بیشترین رشد تلفات ناشی از حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده اند. آمار کشته شدگان حوادث رانندگی در این سه استان به ترتیب از ۲۰، ۱۶ و ۱۹ نفر در طرح نوروزی ۹۳ به ۳۱، ۲۴ و ۲۵ جانباخته در طرح نوروزی ۹۴ رسیده است. آماری که بیانگر رشد ۵۵، ۵۰ و ۳۱.۶ درصدی تصادفات در این استان هاست.

علاوه بر این سه استان، شش استان دیگر کردستان، اصفهان، ایلام، خراسان رضوی، هرمزگان و همدان نیز دارای افزایش تعداد کشته شدگان به نسبت مدت مشابه سال قبل بوده‌اند و در سه استان فارس، کهگیلویه و بویر احمد و اردبیل نیز تعداد قربانیان حوادث رانندگی در نوروز افزایش یا کاهشی نداشته است و درصد تغییرات آن صفر بوده است.

استان‌های دارای بیشترین کاهش قربانیان حوادث رانندگی

۱۹ استان دیگر کشور اما رکورد کاهش شمار جانباختگان حوادث ترافیکی در طرح نوروزی ۹۴ را دارند، در این میان استان‌های خراسان جنوبی با کاهشی ۵۷.۱ درصدی، بوشهر با کاهشی ۴۷.۸ درصدی و خوزستان با کاهشی ۳۶.۲ درصدی بیشترین نرخ کاهش قربانیان حوادث رانندگی نوروز ۹۴ را داشتند، به طوری که شمار قربانیان در این استان ها به ترتیب از ۳۵، ۲۳ و ۹۴ مورد فوتی در طرح نوروزی ۹۳ به ۱۵، ۱۲ و ۶۰ مورد فوتی در نوروز ۹۴ رسیده است.

استان تهران نیز در طرح نوروزی ۹۴ کاهشی ۳.۲ درصدی در جانباختگان حوادث رانندگی داشته و شمارکشته شدگان حوادث رانندگی در آن از ۶۳ مورد در سال ۹۳ به ۶۴ مورد در سال ۹۴ رسیده است. تصادفات مرگبار در دو استان گیلان و مازندران هم که دارای بیشترین سفرهای نوروزی هستند، در نوروز ۹۴ به ترتیب ۳ و ۱۵.۱ درصد کاهش تصادفات را داشته اند.

پنج استان دارای بیشترین فوتی در تصادفات نوروزی

علیرغم افزایش ها و کاهش های آمار جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز۹۴ اما پنج استان بیشترین تعداد جانباختگان را در سراسر کشور به نام خود ثبت کردند، بر این اساس استان های فارس ، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و خوزستان به ترتیب با ۹۳، ۷۴ ، ۶۶، ۶۱ و ۶۰ مورد فوتی بیشترین مرگ در پی حواث رانندگی را به خود اختصاص داده‌اند.

سرهنگ نادر رحمانی، رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در تشریح علل بروز حوادث رانندگی در ایام نوروز به ایسنا می‌گوید: خستگی و خواب آلودگی در صدر علل بروز حوادث رانندگی به ویژه در ایام نوروز است و پس از آن سرعت و سبقت غیرمجاز ازعوامل مهم حادثه ساز محسوب می شوند. در وقوع تمامی این حوادث عامل انسانی نقش مهمی دارد و با رعایت یکسری نکات ساده به راحتی می توان از وقوع آنها جلوگیری کرد. رانندگان باید مسیر سفر را نیز به عنوان بخشی از سفر خود بدانند و درمقاطع زمانی دو ساعته حتما مدتی را استراحت کرده و سپس ادامه مسیر دهند.

رحمانی بهترین زمان سفر را ساعات ابتدایی روز می داند و می‌گوید: گاهی رانندگان بعد از فعالیت روزانه و بدون استراحت وارد جاده‌ها می‌شوند و طبیعی است که در این شرایط احتمال بروز حوادث رانندگی نیز بالاتر می رود. هنگام بازگشت از سفر نیز رانندگان باید توجه داشته باشند که حتما خواب و استراحت کافی داشته و سپس پشت فرمان بنشینند.

اقدامات دستگاه های مختلف در حالی برای کاهش شمار جانباختگان حوادث رانندگی در نوروز امسال ادامه دارد که رانندگان مهم ترین عامل در کاهش این آمار هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا