بررسی Samsung Galaxy J5؛ یک گوشی متوسط اما کاربردی

موبنا – از نکات مثبت این نوع ارایه خارج کردن خریداران از سردرگمی است و تصمیم‌گیری‌شان برای خرید گوشی را ساده‌تر می‌کند. شرکت سامسونگ با استفاده از نام‌گذاری‌های مختلف برای سری گوشی‌های مختلفش در تلاش است تا آن‌ها را برای کاربری‌های مختلف متمایز کند. گوشی‌های سری J سامسونگ، جدید‌ترین گوشی‌های این شرکت هستند. طبق ادعای …

موبنا – از نکات مثبت این نوع ارایه خارج کردن خریداران از سردرگمی است و تصمیم‌گیری‌شان برای خرید گوشی را ساده‌تر می‌کند. شرکت سامسونگ با استفاده از نام‌گذاری‌های مختلف برای سری گوشی‌های مختلفش در تلاش است تا آن‌ها را برای کاربری‌های مختلف متمایز کند. گوشی‌های سری J سامسونگ، جدید‌ترین گوشی‌های این شرکت هستند. طبق ادعای سامسونگ، در این سری تمرکز بر روی سرعت اتصال به اینترنت، قدرت در بازی‌های آنلاین و بهبود کیفیت دوربین سلفی است. از این سری تابه‌حال سه گوشی به بازار عرضه شده‌اند. یکی از این گوشی‌ها که میان‌رده‌ای تمام‌عیار با بهبود جزیی در بخش‌های کاربرپسندش به‌حساب می‌آید، Samsung Galaxy J5 نام دارد.

طراحی و ساخت
تمام اجزای تشکیل‌دهنده‌ بدنه‌ اصلی سامسونگ J5 پلاستیکی هستند. حتی نوار نقره‌ای رنگ و براق دور قاب گوشی که جلوه‌ای مثل فلز دارد هم پلاستیکی است. این نوار جلوه‌ متفاوتی  به گوشی داده است. مثل گوشی «سامسونگ گلکسی E5»، برش‌هایی روی لبه‌های بالایی و پایینی این نوار وجود دارند. می‌توان توجیه برای ایجاد برش روی لبه‌ پایینی را برای استفاده ساده‌تر از پورت microUSB و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا دانست.
اما توجیه خوبی برای برش لبه‌ بالایی وجود ندارد. شاید این برش هم برای تقارن با لبه‌ پایینی روی آن ایجاد شده است. قاب پشتی گوشی که قابلیت باز شدن هم دارد از پلاستیکی نسبتا براق ساخته‌ شده است. برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، صاف و صیقلی بودن این پلاستیک امکان سر خوردن گوشی از دست را افزایش نمی‌دهد؛ در واقع این پلاستیک به‌گونه‌ای پرداخت شده تا حالت چسبندگی به پوست کف دست داشته باشد و خیال کاربر را از سر نخوردن ساده‌ گوشی راحت کند. لبه‌ بالایی گوشی خالی است. لبه‌ سمت چپ کلید‌های کنترل صدا را روی خود جا داده، کلید روشن/خاموش هم‌روی لبه‌ سمت راست قرار دارد. اما لبه‌ پایینی گوشی نسبتا شلوغ به نظر می‌رسد، جایی که پورت microUSB، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و میکروفون اصلی گوشی روی آن قرار دارند. قاب جلوی گوشی ظاهر جدیدی ندارد. نمایشگر ۵ اینچی J5، تقریبا ۷۰درصد روی این گوشی را پوشانده است. مثل اکثر گوشی‌های سامسونگ، بالای این نمایشگر، شاهد اسپیکر مکالمه، دوربین سلفی، حسگر مجاورت هستیم، اما در J5، فلشی هم برای دوربین سلفی در نظر گرفته‌شده که در بالای نمایشگر قرار گرفته است. زیر نمایشگر هم کلید فیزیکی خانه به همراه دو کلید لمسی بازگشت و مدیریت برنامه‌ها با همان چیدمان قدیمی سامسونگ قرار دارند. برند تجاری سامسونگ روی قاب پشتی گوشی توجه را به خود جلب می‌کند. بالای این برند دوربین اصلی، اسپیکر اصلی گوشی و فلش LED کنار هم قرار گرفته‌اند.
نمایشگر
باید سامسونگ را به خاطر استفاده از نمایشگر‌های امولد در گوشی‌های میان رده‌اش تحسین کرد. با در نظر گرفتن رده‌ قیمتی نه‌چندان بالای J5، سامسونگ با سیاست جلب مشتری، از نمایشگر‌های اولد با فن‌آوری سوپر امولد در این گوشی استفاده کرده است. سامسونگ گلکسی J5 به نمایشگری ۵ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۷۲۰  مجهز شده است. همچنین این نمایشگر تراکم ۲۹۴ پیکسل بر اینچ دارد. اما این نمایشگر ضعف‌هایی هم دارد. یکی از ضعف‌های این نمایشگر به صفحه‌ لمسی آن مربوط می‌شود که فقط از دو لمس همزمان پشتیبانی می‌کند.عدم وجود هیچ محافظی برای حفاظت از این نمایشگر در برابر خط و خش و صدمه‌های احتمالی و همچنین مجهز نشدنش به حس‌گر روشنایی از دیگر نقاط ضعف این نمایشگر هستند. امکان جدیدی که سامسونگ برای بهبود روشنایی این گوشی زیر نور خورشید و استفاده در فضای باز قرار داده؛ نگرانی‌ها را بابت روشنایی کم نمایشگر را از بین برده است. این حالت با نام «فضای خارجی» (Outdoor) در تنظیمات نمایشگر گنجانده شده است. با انتخاب این گزینه، روشنایی نمایشگر برای مدت ۱۵ دقیقه به‌اندازه‌ قابل‌توجه و مطلوبی افزایش می‌یابد. این روشنایی آن قدری زیاد است که می‌تواند خوانایی محتویات نمایشگر گوشی را زیر نور خورشید در حد مطلوبی افزایش دهد. با همه‌ این کم‌وکاستی‌ها، می‌توان گفت این نمایشگر کیفیت و روشنایی مطلوبی دارد و برای انجام کار‌های روزمره مناسب به نظر می‌رسد.

سخت‌افزار، سیستم‌عامل و کارآیی
یکی از نقاط قوت J5 استفاده از سیستم‌عامل اندروید لالی‌پاپ نسخه‌ ۵.۱.۱ است. در کنار این سیستم‌عامل، رابط کاربری «تاچ‌ویز» (TouchWiz) امکانات خوبی را با خود به J5 آورده است. قسمت ‌جدیدی در این نسخه از رابط کاربری با نام «مدیریت هوشمند» (Smart Manager) اضافه شده که شامل بخشی برای امنیت دستگاه، بخشی برای مشاهده‌ میزان استفاده و عملیات مدیریتی روی رم گوشی برای حافظه‌ داخلی و همچنین بخشی برای کنترل مصرف باتری است. به لطف رم ۱.۵ گیگابایتی J5 این رابط کاربری تاچ‌ویز روان و سبک به نظر می‌رسد و کار کردن با آن مثل سری «کور سامسونگ» (Samsung Core) عذاب‌آور نیست.
تراشه‌ گمنام این گوشی که معماری ARMv7 بهره می‌برد، پردازنده‌ای ۴ هسته‌ای با معماری کورتکس A53 و قدرت پردازش ۱.۲ گیگاهرتز برای پردازش‌های اصلی دارد. همچنین پردازنده‌ ۴۵۰مگاهرتزی آدرنو ۳۰۶ برای پردازش‌های گرافیکی و ۱.۵ گیگابایت رم هم روی این تراشه قرار دارند. در آزمون AnTuTu نمره‌ی نه‌چندان قابل‌قبول ۲۱۳۷۱ دست آورد گوشی بود. در آزمون گرافیکی هم از ۶۰ فریم ورودی با رزولوشن fullHD در بهترین حالت فقط ۱۵ فریم پردازش و اجرا شد. این تعداد فریم برای J5 که با محوریت بازی ساخته شده، نا امید‌کننده است. همچنین برای این گوشی ۸ گیگابایت حافظه‌ داخلی در نظر گرفته شده، از این ۸گیگابایت فقط ۴گیگابایتش در اختیار کاربر است. امکان استفاده از کارت حافظه‌ جانبی تا حجم ۱۲۸ گیگابایت هم برای کاربران گوشی فراهم‌شده تا نگرانی‌ بابت این حافظه‌ کم وجود نداشته باشد. برای J5 که از دو سیمکارت و شبکه‌ ۳G پشتیبانی می‌کند؛ امکان استفاده از Wi-Fi، بلوتوث و رادیو هم در نظر گرفته شده است. همچنین این گوشی برای مکان‌یابی دقیق از A-GPS و GLONASS بهره‌مند می‌برد. باتری این گوشی از نوع لیتیوم-یون، با ظرفیت ۲۶۰۰میلی‌آمپر ساعت و با قابلیت تعویض انتخاب شده تا بتواند تا ۲روز و نیم کاربری عادی گوشی، پاسخگوی کاربران باشد. نکته‌ امیدوارکننده‌ دیگر پشتیبانی این گوشی از دو سیمکارت و کارت حافظه‌ جانبی به‌صورت همزمان است. برخلاف گوشی‌های سری A، سامسونگ در سری J این قابلیت محبوب را دوباره به میان‌رده‌هایش بازگردانده است. روی‌هم‌رفته تجربه‌ کاربری با سیستم‌عامل و رابط کاربری J5 مطلوب است و روانی کار با این گوشی برخلاف بسیاری از میان‌رده‌های دیگر سامسونگ لذت‌بخش است. استفاده از افکت‌های مناسب احساس‌ تکراری بودن گوشی را از بین برده و افزودن بخش‌های کاربردی قابلیت‌های مفیدی را به این نسخه از تاچ‌ویز افزوده است.

دوربین
دوربینی با سنسور ۱۳ مگاپیکسل به‌عنوان دوربین اصلی J5 ایفای نقش می‌کند. کیفیت تصاویر این دوربین نسبت مستقیمی با نور محیط عکاسی دارند. در محیطی با نور مناسب، دوربین این گوشی عملکردی فوق‌العاده دارد. اما در محیط‌های با نور نامناسب و بعضا کم تصاویر ثبت ‌شده علاوه بر بافت نویز آزاردهنده، روشنایی مطلوبی هم ندارند. تصاویر ثبت‌شده به کمک دوربین اصلی J5 رنگ‌هایی نزدیک به طبیعت دارند. حدومرز رنگ‌ها در آن‌ها رعایت شده است. همچنین کنتراست رنگ‌های سفید و سیاه هم قابل‌قبول به نظر می‌رسد. رابط کاربری دوربین هم علاوه بر سادگی، امکانات مناسب و تنظیمات وسیعی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با ورود به برنامه‌ دوربین آیکون‌هایی برای کنترل حالت فلش، استفاده از افکت‌های رنگی مختلف و عکاسی با تایمر به‌صورت دم‌دستی در نظر گرفته شده‌اند. البته امکاناتی نظیر تغییر سایز تصویر، تغییر کیفیت ویدیو و فعال‌سازی خط‌کش در منویی جداگانه قابل دسترس هستند. همچنین امکان تغییر نوع کارکرد کلیدهای کنترل صدا هنگام عکاسی هم وجود دارد. اسلوب مختلف عکاسی که شامل حالت اتوماتیک، حالت پیشرفته، پاناروما، عکاسی متوالی، عکاسی ورزشی و چند گزینه‌ دیگر می‌شوند هم در منوی دیگری، قابل تغییر هستند.
این دوربین ویدیوهایی با نهایت رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و صدای استریو را ضبط می‌کند. این ویدیو‌ها کیفیت و سرعتی قابل‌قبول دارند. امکان تهیه ویدیو باکیفیت پایین‌تر هم وجود دارد. گوشی J5 از معدود گوشی‌های سامسونگ به شمار می‌رود که دوربین سلفی‌اش به فلش مجهز شده است. این فلش که از نوع LED است برای سلفی دوستان مفید به نظر می‌رسد. با توجه به ماهیت فلش که هر زمان به آن نیاز است باید فعال شود، فلش J5 از حالت اتوماتیک بی‌بهره است. فلش جلوی این گوشی عملکردی شبیه به چراغ‌قوه با دو حالت خاموش یا روشن دارد. در حالت روشن به‌قدری پر نور است که حتما چشمان شما را آزار خواهد داد. کیفیت تصاویر این دوربین قابل‌قبول است و رابط کاربری این دوربین شباهتی به رابط کاربری دوربین اصلی اما با امکانات کمتر دارد.
جمع‌بندی
سری J سامسونگ با تمرکز  بر روی قدرت بازی و دوربین سلفی به بازار عرضه شدند. سامسونگ برای این گوشی گلکسی J5، قابلیت‌های متعددی را در نظر بگیرد و سعی کرده آن‌طور که کاربرانش انتظار دارند این گوشی‌ را طراحی و تولید کند. اما این گوشی علاوه بر نقاط قوتش، نکات ضعف قابل‌توجهی  هم دارد که برای این رنج قیمت کمی نامعقول به نظر می‌رسند.
دوربین اصلی و سلفی باکیفیت، نمایشگر امولد با رزولوشن HD، اندروید لالی‌پاپ در مقابل فقدان حس‌گر نور محیط، استفاده از تراشه‌ای بی‌نام‌ونشان، طراحی سنتی سامسونگ نمی‌توانند هر کاربری را برای خرید این گوشی  متقاعد کند. اما در نظر گرفتن خوش‌دستی این گوشی، مقدار ۱.۵ گیگابایت رم و استفاده از فلش برای دوربین سلفی می‌توانند مواردی باشند که J5 سامسونگ را کمی بالاتر از همه رده‌هایش مثلHTC Desire 816G و Sony Xperia C3  نشان می‌دهد.

***حدود قیمت:‌ ۶۸۰هزار تومان

مزایا:
دوربین با کیفیت
مجهز شدن دوربین سلفی به فلش
نمایشگر ۵ اینچی
باتری نسبتا قوی
اندروید نسخه جدید
معایب:
سخت‌افزار متوسط
نداشتن حس‌گر سنجش نور محیط

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا