حذف چراغ‌قرمز از تقاطع‌ها و روان‌تر شدن ترافیک امکان‌پذیر است

موبنا-یکی از ناخوشایندترین لحظات زندگی روزمره، توقف به‌ظاهر بی‌پایان در ترافیک سنگین و انتظار برای سبز شدن چراغ راهنمایی است. ولی شاید به‌زودی (خیلی زودتر از آن چیزی که تصور می‌کنید) این جلوه‌ی نه‌چندان خوشایند زندگی مدرن به تاریخ بپیوندد. این جملات بخشی از گفته‌های نوابغ MIT است که موفق به پیدا کردن راهی برای حذف …

موبنا-یکی از ناخوشایندترین لحظات زندگی روزمره، توقف به‌ظاهر بی‌پایان در ترافیک سنگین و انتظار برای سبز شدن چراغ راهنمایی است. ولی شاید به‌زودی (خیلی زودتر از آن چیزی که تصور می‌کنید) این جلوه‌ی نه‌چندان خوشایند زندگی مدرن به تاریخ بپیوندد.

این جملات بخشی از گفته‌های نوابغ MIT است که موفق به پیدا کردن راهی برای حذف چراغ راهنمایی و جایگزین کردن آن با ساختار جدیدی به نام تقاطع مبتنی بر اسلات (Slot-based) شده‌اند. به گفته‌ی محققان MIT در یک تقاطع مبتنی بر اسلات خودروها با نزدیک شدن به تقاطع سرعت خود را به‌گونه‌ای تنظیم خواهند کرد که بتوانند بدون توقف کامل و هم‌زمان پرهیز از برخورد با یکدیگر از تقاطع عبور کنند.

این سیستم ناوبری خودروها شباهت زیادی به روش هدایت مسافران هواپیما به کمک گروه‌بندی آن‌ها بر اساس شماره ردیف پرواز دارد. در این سیستم خودروهایی که به تقاطع نزدیک می‌شوند بر اساس مسیر پیش‌بینی‌شده گروه‌بندی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال همه‌ی خودروهای که می‌خواهند در تقاطع به سمت چپ بپیچند در یک گروه قرار می‌گیرند و سرعت آن‌ها طوری تنظیم می‌شود که هم‌زمان به تقاطع برسند. در همین حال سرعت همه‌ی خودروهای که قصد دارند مستقیم از تقاطع عبور کنند، به‌اندازه‌ای کاهش داده می‌شود که همه‌ی آن‌ها بعد از گروه اول به تقاطع برسند.

سؤال اینجاست که یک تقاطع مبتنی بر اسلات چگونه می‌تواند سرعت و مسیر خودروها را بنا به نیاز خود تنظیم کند. واضح‌ترین پاسخ خودروهای خودران هستند که اطلاعات مربوط به مسیر و سرعت را مستقیما از مرکز کنترل ترافیک دریافت می‌کنند و بدون هیچ مشکلی خود را با سرعت و گروه‌بندی موردنظر برای عبور بدون مشکل از تقاطع وفق می‌دهند. البته با وجود اینکه فناوری خودروهای خودران مدتی است که به‌صورت عملی مورداستفاده قرار می‌گیرد، ولی مطمئنا در آینده نزدیک نمی‌توان شاهد تغییر زیربنایی در مقررات عبور و مرور شهری بر پایه‌ی این فناوری و همین‌طور افزایش استقبال عمومی از آن بود. در حقیقت هنوز زمان بسیار زیادی تا آن روزی باقی‌مانده است که مطمئن باشیم همه‌ی خودروهایی که به همه‌ی تقاطع‌ها نزدیک می‌شوند، به هوش مصنوعی مجهز هستند.

به ادعای محققان MIT، خوشبختانه برای استفاده از تقاطع‌های مبتنی بر اسلات به انتظار برای فرارسیدن چنین روزی نیاز نداریم. بسیاری از خودروهای امروزی به کامپیوتر داخلی و فناوری کروز کنترل مجهز هستند و می‌توانند قبل از نزدیک شدن به هر تقاطع، بر اساس مسیر انتخابی (چپ، راست یا مستقیم) اطلاعات لازم برای عبور بدون مشکل را از مرکز کنترل ترافیک دریافت کنند. در این حالت اگر قبل از رسیدن به تقاطع به‌عنوان‌مثال راهنمای راست خودرو را بزنید، انتخاب شما به مرکز کنترل ترافیک ارسال خواهد شد (با این فرض که راننده حتما از راهنمای خودرو استفاده کند). در مرحله‌ی بعد کامپیوتر داخلی خودرو با استفاده از اطلاعات دریافتی از مرکز کنترل ترافیک، کنترل سرعت خودرو را در دست می‌گیرد و آن را در گروه مناسب قرار می‌دهد. به این ترتیب همه‌ی گروه‌ها در کمترین زمان ممکن و با نهایت امنیت از تقاطع عبور خواهند کرد.

منبع:زومیت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا