۴ میلیارد نفر یک ماه از سال دچار بحران شدید کم‌آبی هستند

موبنا – یافته‌های جدید نشان می‌دهند، تعداد انسان‌هایی که با بحران شدید کم‌آبی مواجه هستند، بسیار بیش‌تر از آن است که سابق بر این تصور می‌شد؛ طبق گفته‌ی پژوهشگران حدود ۴ میلیارد نفر از جمعیت جهان حداقل یک ماه از سال را دچار بحران کمبود آب هستند، نزدیک به نیمی از این جمعیت در کشورهای …

موبنا – یافته‌های جدید نشان می‌دهند، تعداد انسان‌هایی که با بحران شدید کم‌آبی مواجه هستند، بسیار بیش‌تر از آن است که سابق بر این تصور می‌شد؛ طبق گفته‌ی پژوهشگران حدود ۴ میلیارد نفر از جمعیت جهان حداقل یک ماه از سال را دچار بحران کمبود آب هستند، نزدیک به نیمی از این جمعیت در کشورهای چین و هند زندگی می‌کنند. این موضوع نگرانی‌ها را در خصوص پایداری میزان مصرف آب شیرین دنیا را بیش از پیش تشدید می‌کند.

بر اساس مطالعات قبلی تعداد جمعیت مواجه با بحران شدید کم‌آبی، بین ۱.۷ میلیارد تا ۳.۱ میلیارد نفر برآورد شده بود، اما این یافته‌ها بر اساس داده‌های سالانه‌ای بود که در آن تنوع و گوناگونی میزان عرضه و مصرف در طول سال در نظر گرفته نشده بود. پژوهشگران در تحقیقات جدید خود برای برآورد میزان بحران کم‌آبی بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۵، از داده‌های ماهانه‌ی عرضه و مصرف آب شیرین استفاده کرده‌اند، در این تحقیقات میزان مصرف آب در کشاورزی، کاربردهای محیطی و شهری نیز به حساب آورده شده است. در حدود ۱۳۰ میلیون نفر از جمعیت ۴ میلیارد نفری که حداقل یک ماه از سال را با بحران کم‌آبی مواجه هستند، در ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدای آمریکا زندگی می‌کنند. از کشورهای دیگری که درگیر این بحران هستند می‌توان به بنگلادش (۱۳۰ میلیون نفر)، پاکستان (۱۲۰ میلیون نفر) و نیجریه (۱۱۰ میلیون نفر) اشاره کرد.

آرین هوئکسترا؛ استاد مدیریت منابع آبی دانشگاه توئنته هلند و یکی از پژوهشگران تحقیق یاد شده در این خصوص می‌گوید:

بحران کم‌آبی به مسئله‌ای جهانی تبدیل شده و همه‌ی کشورها را تحت تاثیر خود قرار داده است. این مشکل به همه‌ی ما مربوط می‌شود.

میزان تقاضا برای آب شیرین به صورت موازی با جمعیت جهان، افزایش یافته است. بیشترین میزان مصرف آب دنیا متعلق به صنعت کشاورزی است. متخصصان هشدار داده‌اند که تغییرات آب و هوایی در سال‌های پیش رو، بر شدت این بحران خواهد افزود؛ این تغییرات در برخی نقاط دنیا منجر به بروز خشک‌سالی و کم‌آبی‌های شدیدی خواهد شد.

پژوهشگران این تحقیق، اعمال محدودیت‌هایی در مصرف آب و بهبود کارایی مصرف آب را پیشنهاد داده‌اند. هوئکسترا بر این باور است که با زدن برچسبی بر روی محصولات مختلف در خصوص میزان مصرف آب آن‌ها، می‌توان بر میزان آگاهی جامعه در مورد این بحران افزود. ماه گذشته بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد در مجمع جهانی اقتصاد خبر از شکل‌گیری گروهی با هدف توسعه‌ی راهکارهایی جهت مقابله با بحران کم‌آبی داد، اما هوئکسترا می‌گوید برای پیشگیری از این بحران باید اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

وی می‌گوید:

طی ۵ سال اخیر شاهد افزایش توجهات به این مسئله بوده‌ایم و انتظار داریم که این جریان در ۵ سال آینده نیز ادامه یابد. اما به طور قطع امیدواریم که در مقیاس جهانی شاهد اقداماتی نیز در این خصوص باشیم. در حال حاضر اقدامات چندانی در این رابطه صورت نگرفته است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا