۱۰ دلیل آهسته شارژ شدن گوشی‌های اندرویدی‌

موبنا – شاید شما نیز از جمله افرادی باشید که مجبورید تمام شب گوشی خود را شارژ کنید. احتمالا آن روزهایی که سبز شدن ستون شارژ باتری فقط ۱۵ دقیقه از شما زمان می‌گرفت را به خاطر دارید و قطعا دل‌تان برای آن روزهای طلایی تنگ شده است. البته ممکن است گوشی شما از همان …

موبنا – شاید شما نیز از جمله افرادی باشید که مجبورید تمام شب گوشی خود را شارژ کنید. احتمالا آن روزهایی که سبز شدن ستون شارژ باتری فقط ۱۵ دقیقه از شما زمان می‌گرفت را به خاطر دارید و قطعا دل‌تان برای آن روزهای طلایی تنگ شده است. البته ممکن است گوشی شما از همان روزهای اول با مشکل شارژ آهسته روبرو بوده باشد، اما دلیل بسیاری از مشکلات پیش آمده در شارژدهی باتری، مرور زمان و استفاده مداوم و نادرست از آن است.
احتمال اول
استفاده از کابل نامناسب
هرگاه متوجه آهسته شارژ شدن گوشی خود شدید، اولین کاری که باید انجام دهید بررسی کابل یو‌اس‌بی است. عموما استفاده روزمره از این کابل باعث پاره شدن و آسیب دیدن بخشی از آن می‌شود. بسیاری از کاربران ممکن است برای سال‌ها از یک کابل و شارژر برای گوشی خود استفاده کنند و به مسئله خرابی و غیرقابل استفاده بودن کابل توجه چندانی نداشته باشند. کابل‌های یو‌اس‌بی ممکن است دچار خمیدگی یا کشش زیاد قرار گرفته باشند یا به خاطر ماندن در اتومبیل، در معرض سرمای شدید مانده باشند. تمام این موارد در کنار استفاده روزمره باعث بروز مشکل در این کابل‌ها می‌شود. تعویض درگاه شارژ گوشی شما کاری سخت و هزینه‌بر است، به همین دلیل کابل‌ها که ارزان‌تر هستند و تعویض ساده‌تری نیز دارند، فشار بیشتری را نسبت به درگاه تحمل می‌کنند. ممکن است همیشه مشکل از بدنه‌‌ کابل نباشد و مشکلی در اتصال کابل به گوشی وجود داشته باشد. به قسمتی از شارژر که کابل به آن متصل می‌شود کمی دقت کنید، دو دندانه خواهید دید که برای اتصال محکم‌تر کابل به شارژر تعبیه شده است. این دو دندانه به سادگی در شرایطی مانند کشیدن سریع کابل از شارژر خم می‌شوند و به راحتی آسیب می‌بینند. به قسمتی از کابل که به گوشی متصل می‌شود نگاه کنید، درون آن دندانه‌هایی می‌بینید که از فلز نرم ساخته شده‌اند تا در زمان استفاده نادرست، درگاه شارژ گوشی شما آسیبی نبیند و تنها کابل دچار مشکل شود. به صورت خلاصه می‌توان گفت این کابل‌ها از جمله آسیب‌پذیرترین اجزای گجت شما هستند که باید مراقب خرابی احتمالی آن باشید.
احتمال دوم
مشکل در منبع برق مورد استفاده برای شارژ
زمانی که از کامپیوتر برای شارژ گوشی خود استفاده می‌کنید، سرعت شارژ شدن گوشی به شدت افت می‌کند. حتی وقتی از USB 3.0 استفاده کنید، فقط ۰.۹ آمپر (برای USB 2.0 این میزان ۰.۵ آمپر است) جریان از پورت دریافت می‌کنید. حال تصور کنید در شرایطی مانند مشکل‌دار بودن کابل یا پورت این میزان کمتر نیز خواهد شد. هیچ کسی منکر خوبی‌های شارژ بی‌سیم نمی‌شود، اما استفاده از آن سرعت شارژ شدن گوشی را کاهش خواهد داد. از نظر بسیاری از افراد شارژ کردن گوشی با روش‌های مختلف فرقی با هم ندارد و با این دیدگاه به استفاده از روش‌های شارژ غیربهینه می‌پردازند. سریع‌ترین راه شارژ کردن گوشی‌ها تا به اینجا شارژ مستقیم با شارژر است، اگر شما از این روش استفاده می‌کنید و هنوز هم مشکل شارژ آهسته دارید، احتمالا مشکلی در سیم‌کشی برق خواهید داشت، البته این احتمال را پس از بررسی بقیه احتمالات باید بررسی کرد.
احتمال سوم
استفاده از آداپتور نامناسب
آداپتور نیز ممکن است باعث شارژ آهسته شود. تغییر ولتاژ ناگهانی ممکن است باعث آسیب دیدن آداپتور شود و در عملکرد آن مشکل ایجاد کند. آداپتور برای حفظ دستگاه شما از آسیب دیدن در شرایط مختلف ساخته شده و استفاده نادرست از آن مشکلاتی را برای گوشی شما به همراه خواهد داشت.
احتمال چهارم
استفاده از گوشی‌های قدیمی
اگر از گوشی‌های قدیمی استفاده می‌کنید، هیچگاه گوشی خود را از نظر زمان شارژ شدن با گوشی‌های امروزی مقایسه نکنید. امروزه پردازنده‌های جدید از قابلیت شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند و برخی از گوشی‌ها نیز به قابلیت توربو شارژینگ مجهز شده‌اند. حقیقت این است که راهی جز خرید یک گوشی مدرن‌تر برای شما وجود ندارد و با هیچ وسیله‌ای این فقدان سخت‌افزاری را نمی‌توانید جبران کنید.
احتمال پنجم
استفاده از یک باتری بد
قبل از هر چیز برای آگاهی از وضعیت باتری گوشی خود و خوب یا بد بودن آن بهتر است، جست‌وجویی در اینترنت انجام دهید. ممکن است در گوشی شما از باتری بدی استفاده شده باشد. باتری‌ها به مرور زمان و پس از سپری شدن عمرشان دچار مشکل خواهند شد و این یک مسئله طبیعی است. اگر از گوشی‌هایی مثل ال‌جی جی۴ یا گلکسی اس۵ استفاده می‌کنید، در صورت بروز مشکل در باتری گوشی، به راحتی با خرید باتری جدید مشکل شما حل خواهد شد. اما اگر از گوشی‌هایی مانند آیفون، گلکسی نوت‌۵ یا گلکسی اس۶ استفاده می‌کنید، به دلیل عدم امکان جداسازی باتری، کار شما کمی مشکل‌تر خواهد بود و باید این کار را به مراکز خدمات پس از فروش گوشی خود بسپارید.
احتمال ششم
مشکل خود شما هستید
به آینه نگاه کنید آیا فردی با اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی را می‌بینید؟ آیا شما از جمله افرادی هستید که از گوشی در هنگام شارژ شدن استفاده می‌کنند؟ بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند از اینکه صفحه‌نمایش یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان شارژ گوشی است، آگاه نیستند. استفاده از یک صفحه‌نمایش با رزولوشن بالا و انجام کارهایی مانند گشتن در فیس‌بوک، میزان شارژ را به شدت کاهش می‌دهد. اگر علاوه بر فعالیت در هنگام شارژ، مشکلات گفته شده نیز به آن اضافه شود، احتمالا سرعت استفاده از باتری از سرعت پر شدن آن بیشتر خواهد شد. برای سریع شدن شارژ گوشی، از آن در هنگام شارژ شدن استفاده نکنید.
احتمال هفتم
اپلیکیشن‌های فعال در پس‌زمینه
شاید صفحه‌نمایش اصلی‌ترین مصرف‌کننده شارژ موبایل شما باشد ولی باید نگران اپلیکشین‌های فعال در پس‌زمینه نیز باشید. برخی این اپ‌ها به صورت پیوسته در حال استفاده از شارژ هستند و اگر در زمان شارژ فعال باشند سرعت شارژ شدن گوشی را کاهش می‌دهند. مشکل وقتی شدیدتر می‌شود که یک اپ مشکل‌دار هم مصرف باتری و هم عملکرد گوشی را مختل کند. خوشبختانه اندروید در مدیریت منابع سیستم در حال پیشرفت است. بهترین راهی که به شما پیشنهاد می‌شود، نصب یک تسک‌منیجر خوب و بررسی اپلیکیشن‌های اجرا شده است. پس از بررسی اپ‌ها توسط تسک منیجر، اپ‌های مشکل‌دار را پاک کنید و شاهد افزایش سرعت شارژ شدن گوشی باشید.
احتمال هشتم
مسدود شدن پورت USB
کاملا طبیعی است که گوشی وقتی در جیب یا کیف قرار می‌گیرد مستعد ورود پرز، گرد و غبار و ذرات دیگر به پورت USB می‌شود. وقتی شارژر را بدون توجه به چیزهایی که داخل پورت است، به آن وارد می‌کنید، باعث فشرده‌تر شدن این ذرات می‌شوید که شاید مانع برقراری ارتباط صحیح بین شارژر و پورت شود. به وسیله چراغ‌ قوه داخل پورت را به دقت بررسی کنید تا از خالی بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر چیزی در پورت مشاهده کردید نباید از وسیله تیز برای خارج کردن آن استفاده کنید، این کار ممکن است مشکل جدی برای پورت ایجاد کند. پیشنهاد می‌کنیم از یک خلال دندان پلاستیکی (از چوبی استفاده نکنید) خشک و نو برای این کار استفاده کنید.
احتمال نهم
آسیب دیدن پورت USB
وقتی با شارژ آهسته روبرو شدید و تمام موارد بالا را بررسی کردید، به خراب شدن پورت USB گوشی باید شک کرد. ممکن است پینی در داخل آن شکسته باشد که باعث کارکرد نادرست پورت شده است. حتما برای تعمیر و بررسی بیشتر، گوشی را به نمایندگی یا تعمیرکار ماهر بسپارید.
احتمال دهم
پورت USB دچار خوردگی شده باشد
آخرین احتمال این است که به دلیل عرق یا رطوبت پورت دچار خوردگی شده باشد. این مشکل شاید در ظاهر کوچک باشد، ولی اگر آن را نادیده بگیرید، بعدها با خوردگی بیشتر، مشکلات بزرگ‌تری ایجاد خواهد کرد. خوردگی در پورت USB باعث تشکیل نواری بین دو قسمت فلزی شده و شارژ شدن را با مشکل روبرو می‌کند. توصیه ما این است که تمیز کردن قسمت دچار خوردگی را به تعمیرکار بسپارید. شخص برای انجام این کار باید آشنایی کامل با فرآیند باز کردن و اسمبل کردن قطعات داشته باشد. فراموش نکنید که این کار ریسک زیادی برای یک کاربر عادی دارد و بدون راهنمایی‌های حرفه‌ای و دقیق نباید این کار را انجام دهید. برای تمیز کردن قسمت درگیر با خوردگی از سرکه سفید یا الکل مخصوص تمیز کردن باید استفاده شود. بعد از باز کردن گوشی و دسترسی به قسمت مورد نظر با گوش پاک‌کن آغشته به سرکه سفید، قسمت دچار خوردگی را مرطوب کنید. مراقب ورود سرکه به قسمت‌های دیگر باشید. پنج تا هشت دقیقه صبر کنید، سپس به وسیله دستمال کاغذی قسمت آغشته به سرکه را پاک کنید. حال به وسیله گوش پا‌ک‌کن سطح را به الکل آغشته کنید و آن را نیم ساعت در هوای آزاد قرار دهید. گوشی را با قرار دادن تمام قطعات در جای درست خود ببندید. بار دیگر یادآور می‌‌شویم که بهترین راه، سپردن گوشی به یک تعمیرکار ماهر است. اگر با مشکل شارژ آهسته روبرو باشید، به احتمال بسیار زیاد با روش‌هایی که برای برطرف کردن هر مشکل خاص بیان شد گوشی خود را با سرعتی شارژ خواهید کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا