بازار تلفن همراه از نگاه ۹۴

موبنا، لیلا محمدنظامی – از رویدادهای مهم بازار تلفن همراه در نیمه اول سال گذشته می توان به افزایش چشمگیر نرخ ارز در کشور اشاره کرد که باعث دو برابر شدن تمامی گوشی های تلفن همراه در کشور شد. از سویی دیگر گسترش فعالیت قاچاقچیان ، استقبال مشتریان از گشی های لمسی و هوشمند وغیره …

موبنا، لیلا محمدنظامی – از رویدادهای مهم بازار تلفن همراه در نیمه اول سال گذشته می توان به افزایش چشمگیر نرخ ارز در کشور اشاره کرد که باعث دو برابر شدن تمامی گوشی های تلفن همراه در کشور شد.
از سویی دیگر گسترش فعالیت قاچاقچیان ، استقبال مشتریان از گشی های لمسی و هوشمند وغیره همگی از مواردی بود که بازار تلفن همراه درسالی که گذشت پست سر گذاشت.
یکی از اتفاقات مهمی که امسال در ایران افتاد و انتظار می رود که غیر از همه صنوف، روی بازار موبایل کشور هم تاثیر بگذارد، توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها بود که پیش بینی می شود در پای شرکت های اصلی و بزرگ را به بازار ایران باز کند و به جای اینکه محصولات موبایلی از طریق واسطه به بازار کشورمان وارد شوند، به شکل مستقیم به بازار وارد شده و مردم به راحتی بتوانند از سرویس ها و خدمات شرکت مادر استفاده کنند.
نوسان در نوسان
دلار
نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت تمامی کالاهای دیجیتالی در سال ۹۴ از اتفاقات مهم بازار بود که دارای کاربران انبوهی است.
از موضوعات جالب توجه بازار تلفن همراه در سال ۹۴ این بود بود که نوسانات دلار و درهم ، بازار بیشتر کالاها از جمله گوشی تلفن همراه را با شوک جدی روبرو کرد چرا که در پی افزایش قیمت نرخ ارز بهای گوشی های تلفن همراه دوبرابر شد، اما فروشندگان برای فروش و خالی کردن انبارها مجبور به عرضه محصولات با قیمت پایین تر از خرید خود کردند که این امر هم موجب خروج بازار از رکود نشد.
میدرنج ها پرچمدار شدند
ویندوز 10 موبایل
از مهمترین اتفاقات بازار موبایل در سالی که گذشت می توان به تقاضای بالای مشتریان از گوشی های میدرنج یا گوشی های ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی اشاره کرد.
همزمان با پیشرفت فناوری و تکنولوژی و عرضه انواع کالاهای جدید دیجیتالی شاهد طراحی و تولید انواع گوشی های موبایل از برندهای مختلف بودیم به طوری که هر ماه شاهد واردات و عرضه انواع مختلف گوشی های موبایل بودیم.
“داوود طزری” یکی از فعالان این حوزه بر این باوراست که شرایط جو اقتصادی حاکم در کشور و همچنین کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا مصرف‌کنندگان با دقت بیشتری نسبت به خرید گوشی با قیمت مناسب اقدام کنند.
این فعال بازار بر این بارو است که همزمان با داغ شدن بازار گوشی های ارزان قیمت شرکت هایی رسمی و همچنین فعالان غیرقانونی به واردات گسترده ارزان قیمت پرداخته اند.
هرچند که دست اندرکاران بازار تلفن همراه معتقدند که در این میان گوشی های تلفن همراه با قیمت بالاتر نیز به طور محدود به خریدوفروش می رسند اما بازار گوشی های ارزان قیمت گرم و پررونق شده است.
دو برند هوآوی و سامسونگ که دارای بیشترین تنوع گوشی های میانگین قیمت در بازار موبایل بودند تواستند در صدر پرفروش های موبایل در سال ۹۴ قرار گیرد.
طرحی که بی سرانجام ماند
موبایل
همزمان با افزایش واردات غیرقانونی گوشی تلفن همراه به کشور و حائز اهمیت بودن این بازار, وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال گذشته اعلام کرد که این وزارتخانه برای رفع مشکل قاچاق گوشی های موبایل قرار است مصوبه ای تدوین کند تا با همکاری اپراتورهای موبایل تمامی گوشی هایی که وارد کشور می شوند ابتدا به ثبت رسیده و رجیستر شوند.
واعظی در خصوص ثبت گوشی های وارداتی در شبکه ارتباطی کشور گفت که از سازمان تنظیم مقررات خواسته ایم با توجه به آنکه حجم زیادی از موبایل هایی که در دست مردم قرار دارد وارداتی است ساز و کاری تهیه شود تا این گوشی ها در شبکه ارتباطی کشور به ثبت برسد و با همکاری اپراتورها بتوانیم در این بخش ساماندهی داشته باشیم که یکی از اقدامات مدنظر رجیستر گوشی های وارداتی قبل از استفاده مردم خواهد بود.
اظهارات وزیر در حالی در سال گذشته مطرح شد که می توان گفت که این طرح که از دیدی بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران طرح شسکت خورده ای محسوب می شد چرا که طرح رجیستری گوشی موبایل نمی تواند نجات بخش بازار تلفن همراه کشور باشد چرا که اجرای مجدد این طرح تنها باعث گرانی این کالا و شروع انواع تقلبات می شود.
مخالفت اجرایی طرح رجیستر گوشی تلفن همراه در سال گذشته تنها مربوط به دست اندرکاران این حوزه نمی شد بلکه برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز معتقد بودند که اجرای این طرح باعث گرانی تمامی گوشی های تلفن همراه در کشور می شود.
رئیس کمیته ارتباطات مجلس اجرای مجدد رجیستر گوشی تلفن همراه در کشور موجب برهم زدن توازن در بازار این کالای ارتباطی و دیجیتالی عنوان کرده و گفت درحالی‌که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات چندی پیش اعلام کرده بود که این وزارتخانه برای رفع مشکل قاچاق گوشی‌های موبایل قرار است مصوبه‌ای تدوین کند تا با همکاری اپراتورهای موبایل تمامی گوشی‌هایی که وارد کشور می‌شوند ابتدا به ثبت رسیده و رجیستر شوند، اما اجرای این طرح به ضرر فعالان و مصرف‌کنندگان است.
او می گوید: طرح اجرای رجیستر گوشی تلفن همراه طی سالیان گذشته با شکست روبه‌رو شد و این مساله نیز باعث افزایش چشمگیر انواع تقلبات و تخلفات در این زمینه شد.
رئیس کمیته ارتباطات مجلس بر این باور است که با توجه به جو اقتصادی حاکم در کشور باید راهکارهایی را در نظر گرفت که موجب افزایش قیمت نشود، چراکه اجرای رجیستر گوشی طی هفت سال گذشته باعث افزایش کاذب قیمت این کالا شد.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این حوزه، طرح رجیسترینگ موبایل از سوی مقامات دولتی زمانی مطرح می شود که بالای۷۵ درصد از سهم این بازار پرمصرف توسط فعالان غیرقانونی و یا به نوعی قاچاقچیان تامین می شود از این رو بر اساس طرح های شکست خورده قدیمی در بازار تلفن همراه کشور می توان به این نتیجه رسید که بهتر است دولت به جای اجرای طرح های شکست خورده بهتر است به مبارزه جدی و علنی با قاچاقچیان این حوزه بپردازد.
عرضه جدیدترین ها
s7
بازار تلفن همراه ۹۴ کشورمان همانند سایر کشورها شاهد عرضه جدیدترین های موبایل بود به طوری که بعد از رونمایی جهانی شاهد واردات و عرضه در کوتاه ترین زمان ممکن بودیم.
اواخر سال ۹۴ شرکت هایی مثل سامسونگ و ال جی محصولات پرچمدارشان را به بازار ایران عرضه کردند که در ابتدا با قیمت های نجومی وارد بازار شدند اما بعد کم کم قیمت این گوشی ها کاهش یافت و ثابت شد.
امسال سامسونگ و ال جی فروش خوبی از گوشی های پرچمدارشان تجربه کردند و به نوعی رکورد شکستند.
اپل هم مثل هر سال اوایل پاییز گوشی آیفون را در دو نسخه عرضه کرد. این گوشی هم فروش فوق العاده ای در سراسر دنیا داشت و برای اپل رکوردی تازه ثبت کرد
p8
هواوی هم گوشی P8 را معرفی و روانه بازار کرد که این گوشی هم با فروش خوبی همراه شد.
لنوو و موتورولا که سال قبل همکاری خود را اعلام کرده بودند همکاری منسجم تری را در طول سالی که گذشت آغاز کردند.
ورود شیائومی به عنوان یک شرکت نوپا در بازار ایران هم در سالی که گذشت از اتفاقات امسال به شمار می رود. شیائومی هم یک شرکت چینی نوپاست اما توانسته سهم بزرگی از بازار دنیا را به خود اختصاص دهد و جای خود را در دل مردم و از جمله ایرانیان باز کند. گوشی های این برند اگرچه قیمت مناسبی دارند، اما از کیفیت بالایی برخوردارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا