بدشانسی مهندس ۳۳ ساله و دیه ۱۶۰ میلیون تومانی

موبنا – جعفر ۳۳ ساله، لیسانس عمران است که برای امرار معاش و تأمین مخارج خانواده کارهای ساختمانی را بصورت پیمانکاری و قراردادی انجام می دهد. ولی مدتیست که یک حادثه ناگوار جعفر را راهی زندان کرده است. شهریور ماه سال ۹۱ جعفر کارهای ساختمانی آجر چینی (متری ۲۷۰۰ تومان)، سیمانکاری (متری ۲۵۰۰ تومان)و گچ …

موبنا – جعفر ۳۳ ساله، لیسانس عمران است که برای امرار معاش و تأمین مخارج خانواده کارهای ساختمانی را بصورت پیمانکاری و قراردادی انجام می دهد. ولی مدتیست که یک حادثه ناگوار جعفر را راهی زندان کرده است.
شهریور ماه سال ۹۱ جعفر کارهای ساختمانی آجر چینی (متری ۲۷۰۰ تومان)، سیمانکاری (متری ۲۵۰۰ تومان)و گچ و خاک (متری ۲۵۰۰ تومان) به پدر و پسری به نام های باقر و محسن واگذار می کند که قرار شد محسن و پدرش باقر جهت امرار معاش و تامین مخارج زندگی بصورت شراکتی را به سرانجام برسانند.
باقر مسئول جابجایی آجرهای ایتال از سطح زمین با طبقه سوم می شود لذا با پرکردن سبد بالابر به طبقه سوم می رود تا با زدن دکمه آجرها به بالا انتقال یابد، هنگامیکه طبقه سوم می رسد کلید دستگاه بالابر را می زند و متنظر آجرها می شود و هنگامی که سبد حاوی آجرها به طبقه سوم میرسد اقدام به کشیدن سبد می کند که در یک لحظه سبد حاوی آجر ایتال برق دار شده و او را برق گرفته و نقش زمین می کند.
با این اتفاق کارگرهای دیگر بالای سرش حاضر و متوجه می شوند که نفس نمی کشد، هنگامی که پسرش محسن می آید به او اطلاع می دهند که پدرش باقر بر اثر برق گرفتگی شدید فوت کرده است محسن با دادن تنفس مصنوعی، پدر بهوش می آید و همزمان آمبولانس امداد ۱۱۵ از راه می رسد و وی را به بیمارستان منتقل می کند و تحت درمان قرار می دهند.
از شهریور سال ۹۱ تا کنون وی توانایی انجام کارهای روزمره را بخاطر برق گرفتگی شدید از دست می دهد، کارشناس فنی علت حادثه را نشت جریان برق از طریق سیم های رابط به سبد بالابر تشخیص داده و اظهارکردند: قسمت های مختلف دستگاه بالابر باید توسط کارشناسان فنی بصورت دوره ای مورد بازدید قرار می گرفته که این کار انجام نشده است همچنین به آیین نامه حفاظتی وسایل حمل و نقل و جابجا کردن مواد و اشیاء و عایق بندی به دقت انجام نشده است.
اما این تمام ماجرا نبود، مراحل اداری و قضایی پروند روند بررسی را طی کرد و برای آقا باقر کارگر دستگاه بالابر مبلغ ۷۵۰ میلیون تومان دیه تعیین شد که از این مبلغ حدود یکصد میلیون تومان را بیمه پرداخت کرد، ۲۵ درصد خود کارگر محکوم شد و ۵۵ درصد کل مبلغ (یعنی ۴۱۰ میلیون) جعفرمحکوم شد و مقدار باقی مانده نیز صاحب ساختمان محکوم شد.
جعفر که تازه پیمانکاری ساختمان را برای اولین بار آغاز نموده بود هیچ پشتوانه ای برای پرداخت دیه تعلق گرفته به او یعنی مبلغ ۴۱۰ میلیون تومان نداشت و راهی زندان شد، خانواده باقر با توجه به شناختی که از جعفر و خانواده وی داشتند ۲۵۰ میلیون تومان از مبلغ دیه را برای وی بخشیدند ولی جعفر مبلغ باقی مانده یعنی ۱۶۰ میلیون تومان را هم ندارد و ناچار در زندان بسر می برد.
جعفر می گوید: من پس از دریافت مدرک لیسانس عمران و پس از سالها کارگری اقدام به کار پیمانکاری نمودم و آه در بساط ندارم و اگر صد سال در زندان باشم بازهم نمی توانم این مبلغ را فراهم کنم حتی نمی دانم که زن و بچه خردسالم را چگونه تأمین کنم.
اکنون جعفر بخاطر حادثه ناگوار در زندان بسر می برد و باقر نیز بر روی تخت بیمارستان در بستر بیماری افتاده است، خیرین باکمک های سبزتان به یاری جعفر بشتابید تا خانواده باقر نیز با دریافت دیه مشکلات بیماری را راحتر پشت سربگذارند.
نیکوکارانی که تمایل دارند با هر استطاعت مالی در آزادی این افراد نیازمند و آبرومند سهیم شوند، می‌توانند از طریق شماره حساب‌های ۰۱۰۶۰۰۲۹۷۵۰۰۵ بانک ملی به نام ستاد مردمی دیه و رسیدگی به امور زندانیان استان گلستان و یا تماس با شماره تلفن ۰۱۷۳۲۴۳۷۵۴۴ همیار ستاد دیه در این امر خداپسندانه باشند.

 منبع:رکنا 

دکمه بازگشت به بالا