سيزدهمين جايزه جهانی‌ برای «ملبورن»

این جشنواره ۱۷ بهمن تا ۹ اسفند ماه برگزار و نتیجه رای گیری درباره برگزیدگان آن به تازگی اعلام شده است. این فستیوال كه وابسته به موسسه هنر شیكاگو می باشد، كار خود را در سال ١٣٦٧ به عنوان اولین و قدیمی ترین فستیوال فیلم های ایرانی در آمریكای شمالی، آغاز کرد. سيزدهمين جايزه جهانی‌ …

این جشنواره ۱۷ بهمن تا ۹ اسفند ماه برگزار و نتیجه رای گیری درباره برگزیدگان آن به تازگی اعلام شده است.

این فستیوال كه وابسته به موسسه هنر شیكاگو می باشد، كار خود را در سال ١٣٦٧ به عنوان اولین و قدیمی ترین فستیوال فیلم های ایرانی در آمریكای شمالی، آغاز کرد.

سيزدهمين جايزه جهانی‌ برای «ملبورن»

تحلیل یک مجله ایتالیایی درباره فیلم «ملبورن»

همچنین مجله ایتالیایی «تی وی سوریسی کانزونی» (TVsorrisie e canzoni) که یکی از مجلات پرفروش ایتالیایی است در یکی از مقالات اخیر خود و به بهانه اکران عمومی فیلم «اتاق» ساخته لنی آبراهامسون، اقدام به انتشار لیست ۱۰ فیلم سینمایی برتری که در فضای بسته ساخته شده اند کرده که نام یک فیلم ایرانی نیز در میان این ۱۰ فیلم به چشم می خورد.

جیانکارلو مازتی نویسنده این مقاله درباره فیلم «اتاق» می نویسد: واقعیت این است که بعد از اکران فیلم اتاق نمی توانستیم به یاد فیلم هایی که در یک فضای بسته ساخته شده اند نیفتیم. سال ها از به کار گرفتن چنین تکنیکی می گذرد (هیچکاک در سال ۱۹۴۸ اقدام به این کار کرد) اما این تکنیک هنوز هم رایج است خصوصا توسط کارگردانان بزرگی که می خواهند تجربه موفق تئاترهای پویا و تحسین شده را در سینما تکرار کنند (مثل پولانسکی با فیلم کشتار) یا با استفاده از محیطی منحصر به فرد، بر حس کلاستروفوبیا یا همان ترس از مکان های بسته تاکید کنند که فینچر در فیلم اتاق وحشت تجربه کرده است. یک چیز فوق العاده در این فیلم ها این است که فیلمنامه های درخشانی دارند.

مازتی در ادامه این مقاله با اشاره به اینکه برای کسانی که عاشق فیلم هستند و می خواهند از آن لذت ببرند هیچ چیزی بهتر از دیدن هماهنگی ارکستروار میان بازیگران و کارگردان در این جنس فیلم ها نیست می نویسد: ما مجموعه ای از ده فیلمی که در یک اتاق یا محیط بسته در ژانرهای مختلف ساخته شده اند انتخاب کرده ایم که می توانید آنها را ببینید یا دوباره ببینید و از دیدنشان لذت ببرید.

فیلمهای موجود در لیست این مجله ایتالیایی به ترتیب عبارتند از کشتار (رومن پولانسکی)، هشت نفرت انگیز (کوئنتین تارانتینو)، باید حرف بزنیم (سرجیو روبینی)، طناب (آلفرد هیچکاک)، کاهونای بزرگ (جان سوان بک)، اتاق وحشت (دیوید فینچر)، درخشش (استنلی کوبریک)، مکعب (وینچنزو ناتالی)، لاک (استیون نایت) و ملبورن (نیما جاویدی).

این نویسنده درباره دلیل انتخاب فیلم ایرانی ملبورن در این لیست می نویسد: نگویید که سینمای ایران خسته کننده است، چون نسل جدید سینمای ایران که پرچمدارشان اصغر فرهادی (کارگردان جدایی و گذشته) است، به ما چیزهای زیادی در خصوص اینکه چگونه فیلمنامه بنویسیم و فیلم بسازیم می آموزند. نیما جاویدیِ جوان یکی از امیدبخش ترین فیلمسازان این موج جدید است و فیلم جدیدش کلا در یک آپارتمان فیلمبرداری شده است.

مازتی در ادامه و بعد از توضیح داستان و توصیف ترس و اضطراب حاکم بر شخصیت های فیلم به خاطر قرار گرفتنشان در شرایطی سخت، می نویسد: بازیگر مرد این فیلم (پیمان معادی) خیلی خوب است و بازیگر زن به شدت خیره کننده است و پایان فوق العاده فیلم هم این مجموعه هماهنگ را کامل می کند.

مجله هفتگی «تی وی سوریسی کانزونی» (TV sorrisiee canzoni)  یکی از مجلات قدیمی ایتالیایی است که به رویدادهای هنری می پردازد. این مجله که از سال ۱۹۵۲ چاپ می شود در سال ۲۰۰۴ با تیراژ نزدیک به یک میلیون و چهارصد هزار نسخه پرفروشترین مجله ایتالیا شد.

فیلم سینمایی «ملبورن» سال گذشته با دوبله ایتالیایی، توسط کمپانی مایکرو سینما در ایتالیا اکران شد. پخش بین المللی این فیلم به عهده محمد اطبایی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا