شمخانی: به سوریه کمک‌ مستشاری می‌کنیم

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز سه‌شنبه در سفر خود به استرالیا، خروج نیروهای روس از سوریه را خبری خوشایند توصیف کرد که گامی مثبت در جهت برقراری آتش‌بس به حساب می‌آید. به گفته او این روس‌ها نشان داده است که آنها نیاز فوری و قریب‌الوقوع برای توسل به گزینه نظامی برای حفظ آتش‌بس …

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز سه‌شنبه در سفر خود به استرالیا، خروج نیروهای روس از سوریه را خبری خوشایند توصیف کرد که گامی مثبت در جهت برقراری آتش‌بس به حساب می‌آید. به گفته او این روس‌ها نشان داده است که آنها نیاز فوری و قریب‌الوقوع برای توسل به گزینه نظامی برای حفظ آتش‌بس نمی‌بینند. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، نیز دیروز با اشاره به اینکه خروج روسیه از سوریه بر اساس هماهنگی و برنامه‌های ازپیش‌تعیین‌شده صورت گرفته و به‌هیچ‌عنوان غیرمنتظره نبوده است، گفت: «کمک‌های مستشاری ایران و روسیه در مقابله با تروریسم در سوریه استمرار خواهد داشت».

او ادامه داد: «تعیین آینده و سرنوشت سوریه صرفا توسط مردم این کشور صورت می‌گیرد و هرگونه طرحی که این مسئله مهم را نادیده بگیرد همانند گذشته محکوم به شکست است». به گفته شمخانی، تضعیف نظام سوریه از ابتدا یک طرح آمریکایی و اسرائیلی برای تضعیف مقاومت در منطقه بود که تعدادی از کشورهای منطقه هم با آن همراهی کردند و ارتباطی با دموکراسی ندارد. هم‌اکنون که تروریسم به اروپا و فراتر از منطقه نیز گسترش یافته، متأسفانه باز هم شاهد ادامه سیاست اشتباه گذشته در قبال سوریه هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تفکیک تروریسم و رویکردهای دوگانه مقابله با آن راهبرد مخالفان امنیت منطقه است، گفت: «تمام گروه‌های تروریستی و وجوه مختلف آن باید مورد تمرکز و مقابله قرار گیرد و مشروعیت‌بخشیدن سیاسی به آنها موجب تثبیت تروریسم در منطقه خواهد شد که عواقب خطرناک آن متوجه اروپا و دیگر همسایگان می‌شود». دبیر شورای‌عالی امنیت ملی همچنین با محکوم‌کردن تصمیم شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه عرب علیه حزب‌الله تصریح کرد: «حزب‌الله لبنان نقشی اساسی در شکست گروه‌های تروریستی در سوریه و حفظ امنیت لبنان داشته و محبوبیت فراگیر آن در جهان اسلام و کشورهای عربی موجب خشم رژیم صهیونیستی و مزدوران آن شده است».

شمخانی افزود: «کشورهایی که با رویکردهای سیاسی سعی دارند نیروهای مقابله‌کننده در برابر تروریست‌ها به‌ویژه حزب‌الله و حشد الشعبی را کنار بگذارند و درمقابل، تروریست‌های خشن تکفیری را با ایجاد وجهه سیاسی تبدیل به متحد خود کنند در برابر تاریخ و وجدان ملت‌ها باید پاسخ‌گو باشند». وی گفت: «همراهی‌نکردن با کسانی که در جنگ ٣٣ روزه اسرائیل علیه لبنان و دیگر جنگ‌های این رژیم علیه مردم فلسطین با سکوت خود دشمن و تهدید اول جهان اسلام را تقویت کردند، وظیفه مهم و نشان‌دهنده رفتار مسئولانه است».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا