اطلاح‌ طلبان با لاریجانی به صلح می‌رسند

‌چه شد که اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در موعد انتخابات هرکدام ساز جداگانه‌ای نواختند؟ به نظر بنده سوگیری فراکسیون رهروان ولایت در ابتدا سوگیری درستی بود؛ یعنی این فراکسیون می‌توانست انتخابات مجلس را سه‌قطبی و از دوقطبی‌بودن خارج کند، ولی مدیریت حاکم بر رهروان، اصول درست و صحیح رهروان را فدای به‌اصطلاح وحدت …

‌چه شد که اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس در موعد انتخابات هرکدام ساز جداگانه‌ای نواختند؟

به نظر بنده سوگیری فراکسیون رهروان ولایت در ابتدا سوگیری درستی بود؛ یعنی این فراکسیون می‌توانست انتخابات مجلس را سه‌قطبی و از دوقطبی‌بودن خارج کند، ولی مدیریت حاکم بر رهروان، اصول درست و صحیح رهروان را فدای به‌اصطلاح وحدت اصولگرایی کرد. چراکه در آن زمان برخی می‌گفتند اگر رهروان بیاید و فهرستی روانه انتخابات کند، این امر باعث شکستن رأی اصولگرایان خواهد شد. باید بگوییم از هیچ رهروانی در ائتلاف اصولگرایان دعوت نشد و تحت‌تأثیر این موضوع و انفعال رهروان، اولین ترک‌های فروپاشی رهروان ملموس شد. بنابراین رهروانی‌ها برای جلوگیری از چندشقه‌شدن اصولگرایان فهرستی در انتخابات ندادند، در صورتی که بنده معتقدم رهروان باید وارد انتخابات مجلس می‌شد.

‌بنابراین فکر می‌کنید فهرست رهروان باید به انتخابات می‌رسید؟

بله، چه کسی گفته افرادی که در فهرست ائتلاف اصولگرایان قرار گرفتند، پرچم‌دار اصولگرایی هستند؟! از چه زمانی آقای زاکانی پرچم‌دار اصولگرایی شده‌اند؟ بنده معتقدم ما باید پرچم اصولگرایی را در دستان فردی با ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی بگذاریم. برخی از آقایان در جامعه اصولگرایی اذعان کردند که در صورت ارائه فهرست ائتلاف اصولگرایان اگر رهروان هم فهرستی در انتخابات ارائه کند، این امر باعث شکست اصولگرایی در انتخابات خواهد شد. خب، نهایتا همه دیدند که رهروان فهرستی در انتخابات منتشر نکرد و فهرست اصولگرایان هم شکست خورد. با این حال آیا کسی می‌خواهد دلایل شکست اصولگرایان را بررسی کند؟ ‌ای کاش اصولگرایان یک بررسی منطقی و اصولی انجام دهند تا بالاخره دلایل شکست اصولگرایان مشخص شود.

‌به نظر شما علت ناکامی اصولگرایان در انتخابات چه بوده است؟

معتقدم مردم از برخی چهره‌های تکراری اصولگرایی در فهرست‌های انتخاباتی دیگر خسته و زده شده‌اند و همیشه افرادی می‌آیند و می‌گویند ما مرکز اصولگرایی هستیم.

‌آیا انتقادات رهروانی‌ها به ترکیب ائتلاف اصولگرایی توجیه مناسبی برای حضور رئیس فراکسیون رهروان در جناح مخالف اصولگرایی یعنی اصلاح‌طلبان است؟

آقای جلالی در این رابطه اذعان کرد که اصولگرایان من را در لیست ائتلاف قرار ندادند و اصلاح‌طلبان نام بنده را در فهرستشان گذاشتند و من هم جلوی آنها را نگرفتم و این به این معنی نیست که بنده اعتقادم را عوض کرده باشم. وقتی برخی اعضای این فراکسیون در فهرست اصولگرایان قرار نمی‌گیرند و حتی دعوت به جلسه هم نمی‌شوند و درعین‌حال اصلاح‌طلبان آنها را در فهرست خود قرار داده‌اند، چرا ما باید جلوی آنها را بگیریم؟

‌اخیرا ریاست مجلس جلسه‌ای با نمایندگان بازمانده از مجلس دهم داشته‌اند و شنیده شده که شما در آن جلسه انتقاداتی درباره حضور آقای جلالی در فهرست اصلاح‌طلبان داشته و این موضوع را در محضر رئیس مجلس مطرح کرده‌اید، دلیل آن انتقادات چه بود؟

آن موضوع مربوط به مباحث داخلی ما بود، بالاخره ما در جلساتمان از طریق نقد و انتقاد برخی مسائل را بالا و پایین می‌کنیم. هر چیزی می‌تواند باشد. ما موضوعات مختلفی داریم و در جلسات لال نمی‌نشینیم و گاه اعتراض و گاه نقدی داریم که نهایتا به جمع‌بندی می‌رسیم.

‌واکنش آقای لاریجانی درباره انتقادات به رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت چه بود؟

بالاخره ایشان هم در صحبت‌هایشان توجیهاتی داشتند که در آن جلسه مطرح شد. این بحث‌های داخلی گروه‌ها و حزب‌ها امری معمولی است و معمولا این موارد مطرح می‌شود تا افراد به یک چارچوب و اصولی دست پیدا کنند.

‌برخی پیش از انتخابات اشاراتی به نزدیکی اصلاح‌طلبان به آقای لاریجانی داشتند. آیا حضور آقای جلالی که یکی از چهره‌های نزدیک به ریاست مجلس است، در فهرست اصلاح‌طلبان، می‌تواند نهایتا به نزدیکی اصلاح‌طلبان و لاریجانی بدل شود؟

این‌طور به ذهن می‌رسد که ما باید در وهله اول منافع ملی را مدنظر قرار دهیم و حمایت اصلاح‌طلب و اصولگرا از دولت باید اقتضائی باشد. معتقدم دولت اگر در راستای فرامین امام (ره) و مقام معظم رهبری حرکت کرد، نیازمند حمایت است، در غیراین‌صورت دولت نباید منتظر حمایت مجلس باشد بنابراین ما باید اقتضائی رفتار کنیم و منافع ملی را اصل قرار دهیم بنابراین به‌عنوان مثال در موضوعی چون برجام، منافع اصولگرایی و اصلاح‌طلبی می‌تواند یکی شود.

‌مقداری هم به آرایش سیاسی مجلس آینده بپردازیم؛ تحلیلتان از شرایط موجود چیست؟

معتقدم مجلس دهم سه ضلع یا چهار ضلع دارد؛ از این جهت که ما در این مجلس هم اصولگرا، اصلاح‌طلب و هم اعتدالیون را خواهیم داشت و اگر بخواهیم ضلع چهارم را شناسایی کنیم، باید بگوییم که شاید اصولگرایان مجلس دهم به وفاق کامل نرسند و جریان دیگری از آنها هم شکل بگیرد.

‌به نظر شما این جریان چه ماهیتی خواهد داشت؟

بالاخره ما جریانی از اصولگرایی را داریم که بتون‌ریزی می‌کند و جریانی دیگر هم گل می‌کارد.

‌تحلیلتان از ریاست مجلس دهم چیست؟

امیدواریم آقای لاریجانی به ریاست مجلس دهم انتخاب شوند. چراکه به نقل از مقام معظم رهبری وی یک حکیم فرزانه است. به نظر بنده ما نمی‌توانیم هندوانه سربسته را رئیس مجلس کنیم.

‌تعامل اصلاح‌طلبان با علی لاریجانی در صورت رسیدن به ریاست مجلس دهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟

به نظر بنده اصلاح‌طلبان با علی لاریجانی به صلح می‌رسند، البته باید به این نکته اشاره کنم که همواره دو شاخه تندروی اصلاح‌طلب و اصولگرا با لاریجانی در مجلس دهم برخورد خواهند داشت.

‌کمی هم درباره فراکسیون اکثریت پارلمان دهم بگویید؛ به نظر شما این فراکسیون با کدام‌یک از دو تفکر اصلاح‌طلب یا اصولگرایی تشکیل خواهد شد؟

معتقدم تفکر غالب در مجلس دهم، تفکر آقای لاریجانی خواهد بود و ایشان و سایر دوستانشان در اکثریت خواهند بود.

‌اگر فراکسیونی با تفکر آقای لاریجانی در مجلس دهم شکل بگیرد، آیا باز هم با شکل و شمایل رهروان ولایت عرض اندام خواهد کرد؟

نمی‌دانم، نمی‌توانم پیش‌بینی کنم. بالاخره اگر فراکسیونی حول آقای لاریجانی شکل بگیرد، در خط دیانت، عقلانیت و اعتدال حرکت خواهد کرد.

‌با توجه به نزدیکی آقای جلالی به آقای لاریجانی، به نظر شما رئیس فراکسیون رهروان مجلس نهم چه جایگاهی در فراکسیون احتمالی نزدیک به تفکر لاریجانی خواهد داشت؟

بالاخره آقای جلالی می‌تواند عروس میدان تفکر لاریجانی در فراکسیون متبوعش باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا