ربات مورچه ای با قابلیت جابجایی خودرو

به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی میل، شش ربات ریز یاد شده موسوم به ‘میکرو یدک کش ها’ در مجموع ۱۰۰ گرم وزن دارند و در آزمایش ها توانستند یک دستگاه خودروی ۱۷۰۰ کیلوگرمی و راننده آن را جابجا کنند. محققان در طراحی این میکرویدک کش ها که همزمان با هم حرکت می کنند و با …

به گزارش پایگاه اینترنتی دیلی میل، شش ربات ریز یاد شده موسوم به ‘میکرو یدک کش ها’ در مجموع ۱۰۰ گرم وزن دارند و در آزمایش ها توانستند یک دستگاه خودروی ۱۷۰۰ کیلوگرمی و راننده آن را جابجا کنند.

محققان در طراحی این میکرویدک کش ها که همزمان با هم حرکت می کنند و با حرکات هماهنگ بیش از دو هزار برابر وزن خود را می توانند حمل کنند، از مورچه ها الهام گرفتند.

در گزارش مربوط به این تحقیق آمده است که با توجه به موثرتر بودن کارهای گروهی در قیاس با فردی، مجموعه ای از ربات ها ساخته و به کار گرفته شد تا همچون مورچه ها بتوانند قدرتی فراتر از توان فردی ارائه کنند. بنابر این تیم شش تایی آنها با نیرویی افزون بر ۲۰۰ نیوتن، می تواند اجسام را جابجا کند.

محققان دریافتند که مورچه ها با استفاده از سه پا از ۶ پای خود می توانند قدرت خود را افزایش دهند و نیروی عظیمی را به کار گیرند.

به نوشته نیویورک تایمز، این ربات ها برای جابجایی خودرو از چرخ های چسبنده استفاده می کنند.

روش کار از پای مارمولک الهام گرفته شده است. پاهای مارمولک ها چسبندگی ویژه ای دارد که علاوه بر اتصال محکم به سطح، بسیار آسان و سریع جدا می شود و همین امر به حرکت عمودی این حشره روی دیوار کمک می کند.

در این آزمایش، چسب محکمی به کار رفته است که مواد ترکیبی آن از سیلیکون، پلاستیک، کربن و نانوتیوب و سایر مواد است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا