ویزیتورهای قاچاق میوه شناسایی شدند

موبنا – از کشف این نوع میوه ها که اکثرا شامل میوه های تابستانی می شد که در فصل سرما در کشور ما یافت نمی شود تا امحا و دفن آن ها هر کدام به نوبه خود در سر خط اخبار قرار گرفت. پس از کشف میوه ها و جمع آوری آن‌ها از بازار ها …

موبنا – از کشف این نوع میوه ها که اکثرا شامل میوه های تابستانی می شد که در فصل سرما در کشور ما یافت نمی شود تا امحا و دفن آن ها هر کدام به نوبه خود در سر خط اخبار قرار گرفت. پس از کشف میوه ها و جمع آوری آن‌ها از بازار ها این زمزمه به گوش می رسید که قرار است این میوه ها در میان نیازمندان تقسیم شود. حتی شایع شده بود که در برخی شهرها میوه های قاچاق را در میان فرهنگیان آن تقسیم کرده اند. ولی در نهایت خبر رسید که این میوه ها به دلیل وجود شپشک در آن ها باید امحا و دفن شوند. هر چند رئیس اتحادیه باغداران اعلام کرده بود که آفت موجود در این میوه ها به بدن انسان آسیبی نمی رساند و باعث بیماری انسانی نمی شود؛ ولی در نهایت تصمیم به امحا ی این میوه ها گرفته شد؛ زیرا کارشناسان معتقد بودند که با قرار گرفتن این میوه ها در مجاورت میوه های سالم امکان انتقال آفت آن ها به میوه های سالم وجود دارد و برای پیشگیری از این خطر تصمیم به از بین بردن این میوه ها گرفته شد.
بانیان قاچاق میوه به کشور چه کسانی هستند؟
در این میان مهم ترین مسئله‌ای که وجود دارد چگونگی ورود این میوه ها به کشور و شناسایی بانیان آن است. برخی معتقد بودند که این میوه‌ها با یخچال‌های مجهز و سفر هوایی وارد کشور می‌شوند زیرا در غیر این صورت امکان فساد آن‌ها وجود داشت ولی این مسئله که بانیان قاچاق این میوه ها به کشور چه کسانی هستند هنوز در پرده ابهام است. در این زمینه رئیس کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران اعلام کرد: ویزیتورهای قاچاق میوه شناسایی شده‌اند اما سرمنشأهای اصلی قاچاق هنوز شناسایی نشده‌اند که این موضوع توسط مبادی مربوطه در حال بررسی است و به محض این‌که رگه‌های اصلی آن شناسایی شوند اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت می‌گیرد.
ویزیتورها شناسایی شدند
علی‌اکبر پوراحمدنژاد اظهار کرد: از ماحصل بررسی‌های انجام شده در زمینه میوه‌های قاچاق، اینگونه برداشت می‌شود که بعضا افرادی به عنوان «ویزیتور» به میدان میوه و تره‌بار مراجعه و سفارشاتی برای میوه‌های قاچاق اخذ کرده‌ و سفارش‌ های اخذ شده را به میدان ارسال کرده یا آن ها را به انبارک‌ها و سردخانه‌های داخل یا خارج استان فرستاده و پس از آن به دست مبادی عرضه خرد می‌رسانند.وی گفت: با وجود امحای میوه‌های قاچاق که روز ۱۹ اسفند سال جاری صورت گرفت، هنوز تکلیف ۱۰ تن میوه قاچاق کشف شده مشخص نیست که در دستور کار مرجع قضایی مربوطه است و حدود ۸۳ پرونده نیز در این زمینه تشکیل شده است.رئیس کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با بیان اینکه باید تصمیم‌گیری‌های لازم در رابطه با نحوه برخورد با این میوه‌ها اتخاذ شود، گفت: تعدادی از افراد که به عنوان تامین‌کننده یا سفارش‌گیرنده میوه‌های قاچاق هستند، شناسایی شده و مرجع قضایی در حال بررسی اطلاعات آن‌هاست.
پرونده میوه های قاچاق به مبادی ذی‌ربط ارجاع شد
وی افزود: پرونده میوه‌های قاچاق به مبادی ذی ربط امنیتی و انتظامی ارسال شده و قرار است آن ها بررسی کارشناسانه را در این زمینه انجام دهند و نظر خود را اعلام کنند. به گفته پوراحمدنژاد، کشفیاتی که در رابطه با میوه‌های قاچاق از میدان میوه و تره‌بار جمع‌آوری شده جزیی از کل بوده و باید اقدامات اطلاعاتی در زمینه شناسایی سرمنشأهای اصلی صورت گیرد. رئیس کمیسیون نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران در عین حال بیان کرد: فصل اول کار را انجام دادیم و فصل دوم کار توسط مبادی مربوطه در حال بررسی است و به محض این‌که رگه‌های اصلی این موضوع شناسایی شوند اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه صورت می‌گیرد. وی همچنین اظهار کرد: آمار کشفیات قاچاق میوه در سطح کلان کاهش یافته است،‌ چون فضای میدان میوه وتره‌بار تا حدودی ناامن شده است.

منبع:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا