زورگیران و سارقان مسلح را به عنوان محارب محاکمه کنید

موبنا – آیت‌ا… آملی‌لاریجانی طي سخناني در جمع رؤسای دادگستری‌های سراسر کشور به مشکلات و چالش‌های پیش روی قوه‌قضايیه از جمله کمبود نیروی انسانی و اعتبارات اشاره کرد و گفت: در طول این ۶ سال، به طور مکرر به دولت و مجلس گفته‌ایم که بنای دستگاه‌قضایی از لحاظ اعتبارات از ابتدا ضعیف گذاشته شده و …

موبنا – آیت‌ا… آملی‌لاریجانی طي سخناني در جمع رؤسای دادگستری‌های سراسر کشور به مشکلات و چالش‌های پیش روی قوه‌قضايیه از جمله کمبود نیروی انسانی و اعتبارات اشاره کرد و گفت: در طول این ۶ سال، به طور مکرر به دولت و مجلس گفته‌ایم که بنای دستگاه‌قضایی از لحاظ اعتبارات از ابتدا ضعیف گذاشته شده و این دستگاه، مستضعف نگه داشته شده است.آملی‌لاریجانی افزود: دستگاه قضایی باید در کشور محترم باشد و احترام هم به اشرافی‌گری نیست اما باید وضعیت و اعتبارات به مقداری باشد که قوه‌قضايیه برای داشتن یک ساختمان معمولی هزار مکافات نکشد و قضات مثل آواره‌ها دنبال خانه نگردند بلکه خانه سازمانی داشته باشند. رئیس قوه‌قضايیه اضافه کرد: مسئله قضا در کشور ما یک مسئله اساسی است و با زندگی روزمره مردم کار دارد. ما دنبال اشرافی‌گری نیستیم اما وضع امروز دستگاه قضا هم وضع خوبی نیست. مشکلات دستگاه قضا را بارها به دولت و مجلس گفته‌ایم و البته محدودیت‌های دولت و فشارهای ناشی از تحریم را درک می‌کنیم اما می‌توان مهربان‌تر با قوه‌قضايیه رفتار کرد.
نامه‌ به رهبر انقلاب و انعکاس وضعیت دستگاه قضا
آملی لاریجانی ادامه داد: ما گلایه داریم که گاهی دستگاه قضایی از خود درآمد نشان می‌دهد این را هم نمی‌پذیرند. می‌گویند دولت بیش از این ندارد و دستگاه قضا با افزودن ناچیزی به تعرفه‌ها، درآمدزایی می‌کند اما این را هم نمی‌پذیرند.رئیس قوه‌قضايیه با بیان اینکه به رغم تلاش‌های صورت گرفته، حداقل‌ها در برنامه ششم توسعه برای دستگاه قضا تامین شده است افزود: این وضعیت را طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی منعکس کردیم و قرار است معظم له نیز به مجلس شورای اسلامی منعکس کنند تا با دستگاه قضا در مسئله اعتبارات همکاری شود.آملی لاریجانی یکی دیگر مشکلات قوه‌قضايیه را مسئله نیروی انسانی خواند و گفت: ما در بحث جذب و آموزش نیروی انسانی کوتاهی نکردیم و از بدو ورود هم به این نتیجه رسیدیم که قوه‌قضاییه باید به سرعت کمبود نیروی انسانی خود را جبران کند. بر این اساس، دنبال جذب نیرو‌های جدید بودیم و تا کنون نیز بیش از چهار هزار قاضی یا جذب شده اند یا در حال جذب شدن هستند. در واقع ما هفت هزار قاضی داشتیم اما الان چهار هزار قاضی نیز به این آمار اضافه شده است و با این وجود هنوز نیازهای مردم برآورده نشده است.
وضعیت فعلی قابل قبول نیست
آملی لاریجانی با تاکید بر اینکه این وضعیت قابل قبول نیست گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، متاسفانه عده زیادی از مردم هنوز ناراضی هستند و دلیل آن هم روشن است. گاهی اوقات ارزیابی‌ها از دستگاه قضا بدون توجه به محدودیت در امکانات صورت می‌گیرد و این خیلی غیرمنصفانه است. مثلاً در کوچه و بازار راه می‌افتند و از مردم می‌پرسند که از سرعت دستگاه قضایی راضی هستند یا خیر؟ مردم هم پاسخ می‌دهند راضی نیستند. اینکه یک قاضی در ماه ۱۰۰ تا ۲۵۰ پرونده را رسیدگی کند، واقعا فراتر از توان یک نفر است. به جای اینکه این طور ارزیابی کنند بگویند که به ما چه مقدار امکانات داده‌اند؟ رئیس قوه‌قضايیه با بیان اینکه دستگاه قضا حتماً کاستی‌هایی دارد افزود: از همه رسانه‌ها تقاضا دارم بیایند مجموعه امکانات، تعداد نیرو و پرونده‌های وارده به شعب را ببینند و بعد بگویند قوه قضاییه کار می‌کند یا خیر؟امروز اگر نتیجه مطلوبی نیست به خاطر آن است که امکانات به ما نمی‌دهند.
جوسازی در پرونده‌های کلان زیاد شود تعقیب می‌کنیم
آملی لاریجانی همچنین به حفظ استقلال قوه‌قضايیه اشاره کرد و گفت: متاسفانه در پرونده‌های کلان، فضاسازی رسانه‌ها خیلی زیاد شده است و احتمال می‌دهیم در پس پرده این فضاسازی‌ها چیزی نهفته باشد. تحت فشار گذاشتن قوه‌قضايیه کار صحیح و درستی نیست.وی توضیح داد: جوسازی، شانتاژ کردن به ویژه در پرونده‌های کلان و جاهایی که اصحاب قدرت حضور دارند به خصوص در رسانه‌ها خلاف است و اگر به یک حد نامعقول برسد، قوه‌قضايیه حتماً باید تعقیب کند زیرا اخلال در امر رسیدگی محسوب می‌شود.
گاهی وکلا کارچاق‌کنی می‌کنند
وی در ادامه به بحث تشدید نظارت‌ها و سالم‌سازی محیط دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: علاوه بر قضات و کارمندان دستگاه قضا که باید نظارت‌ روی آنها مستمر باشد، کسانی دیگری هم در دستگاه قضایی هستند. متاسفانه گاهی وکلا از حیطه حرفه‌ای کار خود بیرون می‌روند و کارهای دیگری که به نحوی کارچاق‌کنی است انجام می‌دهند. رئیس قوه‌قضايیه توضیح داد: متاسفانه حرف‌های خلافی را به قضات منسوب می‌کنند و پول‌هایی از مردم می‌گیرند و می‌گویند بخشی از آن مربوط به قاضی است که حفاظت اطلاعات قوه‌قضايیه و روسای دادگستری باید نسبت به این مسائل توجه داشته باشند.
مردم بايد احساس امنيت كنند
آملی لاریجانی همچنین به موضوع امنیت در کشور و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: مردم نباید وقتی از خانه بیرون می‌آیند نگران سارقان، کیف‌قاپان و زورگیران باشند و در اینجا نقش دادستان و دادگستری‌ها بسیار مهم است. گرچه خوش نداریم عدد و رقم اعدام بالا برود ولی نسبت به حفظ امنیت در کشور و برخورد با اشرار، سارقان مسلح و قاچاقچیان مواد مخدر باید جدی بود. رئیس دستگاه قضا به روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های مراکز استان‌ها تاکید کرد که این مجرمان را هر طور شده دستگیر و به عنوان محارب محاکمه کنند. رئیس دستگاه قضا در پایان سخنان خود به موضوع حفظ محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: قوه‌قضايیه در راستای حفظ محیط زیست و منابع طبیعی قاطعانه وارد شده و از این پس نیز باید این گونه باشد. دادستان‌ها منتظر شکایت دستگاه‌ها در بحث منابع طبیعی نباشند و هر جا تخلفی مشاهده کردند، به عنوان حقوق عمومی ورود کنند و مانع شوند. آملی لاریجانی افزود: تاسیسات جدیدی راکه در منابع طبیعی و اراضی ملی بنا می‌شود حتماً تخریب کنید. هر چند برخی دستگاه‌ها در این حوزه اختیاراتی دارند اما گاهی از اختیارات خود استفاده نمی‌کنند و شما منتظر اقدام آنها نمانید. در ایام تعطیلات عید نوروز، متخلفان خیال می‌کنند دستگاه قضایی به خواب رفته است و دست به کار می‌شوند. خوب است قضات کشیک در این خصوص توجیه شوند و سرکشی‌های لازم را انجام دهند و با تخلفات برخورد کنند. مواظب باشید کسی تاسیسات جدید بدون مجوز یا با مجوز غیرقانونی در منابع طبیعی بنا نکند.رئیس دستگاه قضا یادآور شد: البته نسبت به ساختمان‌های قدیمی به‌ویژه در روستاها که زمینی از پدری به پسری ارث رسیده و بنایی ساخته شده، تخریب‌ها را عقب بیندازید. قانون جدیدی در حال تدوین است که تا حدودی نسبت به این خانواده‌ها در روستاها که اغلب نیز مستضعف هستند، تسهیل شود.

منبع:

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا