بلیت مسیرهای پرتردد نایاب شد

اتفاقی که می تواند به بالا رفتن کیفیت سفرهای نوروزی و رضایت عمومی منجر شود. درهمین راستا امسال خبرهای تازه ای هم شنیده می شود و برای نخستین بار، بلیت سفرهای دریایی هم به صورت اینترنتی پیش فروش شده است. در تازه ترین اعلام، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی هم از راه اندازی کشتی مسافری …

اتفاقی که می تواند به بالا رفتن کیفیت سفرهای نوروزی و رضایت عمومی منجر شود. درهمین راستا امسال خبرهای تازه ای هم شنیده می شود و برای نخستین بار، بلیت سفرهای دریایی هم به صورت اینترنتی پیش فروش شده است. در تازه ترین اعلام، عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی هم از راه اندازی کشتی مسافری چابهار- عمان خبر داده تا معلوم شود بخش دریایی امسال خبرهای خوش را در بر دارد. چرا که بر اساس آمارهای اعلام شده، ۱۱۱ شناور با ظرفیتی حدود ۷هزار و۵۰۰ صندلی آماده جابه جایی مسافران دریا شده اند و حالا زمانی است که مردم باید دل به دریا بزنند و سفرهای خوش دریایی را در نوروز تجربه کنند.

پیش فروش اینترنتی سفرهای دریایی بندرعباس – قشم

نوروز هر سال در ایران حدود ١٥ تا ١٦ میلیون سفر دریایی انجام می شود. بنا به اعلام سازمان بنادر و دریانوردی، امسال قیمت بلیت شناورهای مسافربری افزایش نداشته است و ۱۱۱ شناور با ظرفیتی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ صندلی آماده ارائه خدمت به مسافران نوروزی شده اند.  این موضوع در حالی رخ می دهد که سفرهای دریایی امسال برای نخستین بار پیش فروش اینترنتی بلیت را تجربه کرده اند و این پیش فروش بلیت همچنان ادامه دارد.

بر اساس گفته محمد راستاد معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی فروش اینترنتی بلیت سفرهای دریایی بین بندرعباس – قشم و بالعکس برای نخستین بار در تعطیلات نوروزی ٩٥ اجرا می شود و متقاضیان می توانند با مراجعه به سامانه حمل ونقل مسافری دریایی به آدرس http://hamdticket.ir بلیت مورد نیاز خود را خریداری کنند. البته راستاد تاکید کرده است در شمال کشور سفر دریایی وجود ندارد و تنها در برخی از سواحل گشت های دریایی وجود دارد که مردم با مراجعه حضوری می توانند بلیت های مورد نیاز خود را تهیه کنند. به جز این عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز دیروز از راه‌اندازی کشتی مسافری در مسیر چابهار – عمان برای نخستین‌بار خبرداد و گفت: برای اولین از چهابهار به عمان کشتی مسافری راه‌اندازی شد و بنادر شمال و جنوب کشور در بخش مسافری این آمادگی را برای خدمات رسانی دارند. او همچنین از برآورد ١٨ میلیونی برای سفرهای نوروزی دریایی خبر داده است.

ظرفیت قطارهای کوپه ای تکمیل شد

در حوزه ریلی نیز راه آهن کشور حدود ٢ میلیون ظرفیت برای فروش بلیت های نوروزی خود پیش بینی کرده بود که به نظر می رسد بخش قابل توجهی از این بلیت ها به فروش رفته است. گزارش های میدانی حاکی از آن است بسیاری از مسیرهای پرتردد مانند تهران -تبریز ‌، تهران-مشهد، تهران-اصفهان و تهران – شیراز تکمیل شده و تقریبا امکان خرید بلیت برای آنها وجود ندارد.  با این وجود اما هنوز در بسیاری از مسیرهای اصلی ظرفیت قطارهای اتوبوسی و سالنی باز باقی مانده و در صورت مراجعه به این سامانه‌ها برای بسیاری از روزهای نوروز امکان خرید اینترنتی وجود دارد.

گفتنی است میانگین قیمت بلیت‌های باقی مانده قطار نیز از حدود ٢٦ هزار تومان آغاز شده و به حدود ٩٥ هزار تومان می‌رسد. ضمن اینکه شرکت های ریلی بر اساس مصوبه سازمان حمایت، امسال مجوز افزایش ٦ درصدی قیمت های خود را دریافت کرده اند.  به جز این محمد راشدی معاون مسافری راه‌آهن نیز درباره وضعیت سفرهای ریلی به ترکیه نیز توضیح داد: برای برقراری سیر متوقف شده سفرهای ریلی به ترکیه مذاکراتی انجام شده است و راه‌آهن ترکیه طی مکاتباتی نسبت به از سرگیری سیر قطارهای مسافری ایرانی به این کشور اعلام آمادگی کرده است اما زمانی سیر قطار آغاز می‌شود که وزارت خارجه ترکیه درباره برقراری امنیت به ایران تضمین دهد و وزارت خارجه کشورمان نیز مجوز حرکت قطار را صادر کند.

بلیت هواپیما نایاب شد

هرساله در آستانه سفرهای نوروزی موضوع خرید و فروش بلیت هواپیما به بحث داغ سفرها تبدیل می شود، چراکه نسبت تقاضای سفرهای هوایی از صندلی های موجود هواپیما بیشتر است، بنابراین در زمان پیک سفر، افزایش تقاضا موجب کمبود بلیت در بازار می شود. به جز این تاخیرهای طولانی و نپرداختن خسارت توسط ایرلاین ها به مسافران یکی دیگر از چالش های مهم سفرهای هوایی در ایران است. بررسی های میدانی نشان می دهد در حال حاضر اغلب بلیت سفرهای نوروزی به فروش رسیده است به خصوص بلیت پروازهای کیش یا سفرهای خارجی برای هفته اول نوروز اغلب به اتمام رسیده و بلیت سایر مقاصد هوایی هم رو به اتمام است. با این حال با آزادسازی قیمت گذاری سفرهای هوایی در زمستان امسال، نرخ بلیت های نوروزی تا چند برابر سال‌های گذشته نیز رسیده است. به طوری که میانگین قیمت بلیت سفرهای نوروزی بین ١٨٠ تا ٧٠٠ هزار تومان در نوسان است.

ظرفیت ٨ هزار کیلومتر راه اشباع شده است

بخش عمده سفرهای نوروزی ایرانی ها از طریق جاده و خودروهای شخصی انجام می شود با این حال اتوبوس های بین شهری نیز همچنان گزینه پرطرفدار سفرهای نوروزی هستند. داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری با اشاره به اینکه شمار سفر ایرانی ها با خودرو های شخصی افزایش داشته است، گفت: بر اساس آمارهایی که از ترددشمارها و مقایسه‌ای که بین آنها در سال ٩٢ تا ٩٤ به دست آمده است پیش‌بینی ما این است که امسال میزان سفرهای جاده‌ای نسبت به سال گذشته ٥,١ درصد رشد داشته باشد. کشاورزیان علاوه بر این، توضیح داد: سامانه جامع اطلاع رسانی با شماره ١٤١ برای تماس و همچنین ١٠٠٠١٤١ و ٢٠٠٠١٤١ نیز سامانه پیامکی هستند که برای راهنمایی مسافران جاده‌ها در نظر گرفته شده که می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را پیگیری کنند.

اعمال جریمه های جدید رانندگی از ٢٥ اسفند

به جز رئیس سازمان راهداری سردار امیری، جانشین فرماندهی پلیس راهور ناجا نیز به کاهش تلفات جاده ای اشاره کرده و گفت: در نوروز سال ٩٤ نسبت به ایام نوروز ٩٣ شاهد کاهش ١٠درصدی تلفات و ١٢ درصد کاهش تصادفات بودیم، و امیدوارم امسال نیز روند کاهشی تلفات را شاهد باشیم. او تاکید کرد: سه عامل اساسی انسانی، راه و خودرو و حتی علاوه بر این سه عامل، عوامل محیطی منجر به سوانح رانندگی و تلفات می‌شود که از آن میان سهم ٧٠ تا ٧٥ درصدی مربوط به عوامل انسانی و شیوه رانندگی افراد می شود.

امیری همچنین تاکید کرد: برای گزارش تخلفات رانندگان اتوبوس های بین شهری نیز یک سامانه پیامکی راه‌اندازی شده است که با شماره ١١٠١٢٠، در اختیار مسافران است تا از این طریق بتوانند تخلفات راننده را گزارش دهند. به جز این سردار امیری در رابطه با بحث نرخ جدید جریمه‌ها نیز گفت: مجدداً دولت در جلسه روز ١٦ اسفند با تغییرات حداقلی نرخ جدید جرایم را به ما ابلاغ کرد، که در این ابلاغیه نیز آمده که این موضوع از ٢٥ اسفندماه قابلیت اجرا دارد، که البته این تغییرات نه‌تنها نظرات ما بلکه نظر وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و دادگستری را تأمین نکرده است البته همین که دولت توانسته این تغییرات را به‌زودی ابلاغ کند بسیار مثبت است.

حداکثر افزایش قیمت اقامت در هتل ها ١٢ درصد

البته در این میان مرتضی رحمانی موحد، رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور نیز در ادامه در رابطه با هزینه هتل‌ در نوروز ٩٥ نیز گفته است قیمت هتل در نوروز ٩٥ نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است اما افزایش قیمت اقامتگاه‌ها سقف معین دارد و این سقف در ایام نوروز تا ١٢ درصد افزایش دارد، و چنانچه از این سقف تخطی شود، ٠٩٦٢٩ سامانه‌ای است که به‌طور شبانه‌روزی مردم می‌توانند شکایات خود را در رابطه با اقامتگاه‌ها به این شماره ارسال کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا