تنخواه دو ماهه بهارستان به پاستور

هرچند نمایندگان مجلس از روز تقدیم لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور در ۲۷ دی‌ماه، دولت را موظف به ارائه لایحه دو دوازدهم می‌دانستند، اما دولتی‌ها ۶۲ روز باقیمانده تا پایان سال ۹۴ را فرصتی کافی و مناسب برای بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان عنوان می‌کردند. با این همه دولت روز گذشته با تقدیم …

هرچند نمایندگان مجلس از روز تقدیم لایحه بودجه سال ۹۵ کل کشور در ۲۷ دی‌ماه، دولت را موظف به ارائه لایحه دو دوازدهم می‌دانستند، اما دولتی‌ها ۶۲ روز باقیمانده تا پایان سال ۹۴ را فرصتی کافی و مناسب برای بررسی لایحه بودجه از سوی نمایندگان عنوان می‌کردند. با این همه دولت روز گذشته با تقدیم لایحه دو دوازدهم بودجه، ملزم بودن خود به قانون برای پرداختی‌های دو ماه ابتدایی سال ۹۵ را ثابت کرد.

تقدیم لایحه دو دوازدهم، بهانه‌ای شد تا روز گذشته محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به انتقادهای مکرر مجلسی‌ها درباره تاخیر ۴۲ روزه دولت در ارائه بودجه سال ۹۵ پاسخ دهد. او گرچه پیش از این بارها این موضوع را در نشست‌های خبری خود با خبرنگاران به‌عنوان سخنگوی دولت اعلام کرده بود، اما این بار در صحن علنی مجلس تاکید کرد: «یکی از موارد مهم در لایحه پیش‌بینی منابع است، اما چون برجام هنوز به نتیجه نرسیده بود و چون فروش نفت به اجرای برجام ربط داشت، لایحه بودجه فردای شبی که برجام به تصویب رسید و عملیاتی شد بدون وقفه زمانی، از سوی رئیس‌جمهوری به مجلس تقدیم شد.»

نوبخت همچنین به جلسه‌ای که برای معرفی اعضای هیات دولت جلسه‌ای در مجلس تشکیل شد اشاره کرد و از توافق دولت و مجلس برای ارائه لایحه بودجه هر سال بر طبق آیین‌نامه مبنی بر اینکه دولت طبق آیین‌نامه قبل از ۱۵ آذر هر سال لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند سخن‌گفت.نوبخت یادآوری کرد: در دو سال ۹۳ و ۹۴ لایحه در زمان مقرر تقدیم شد. در بررسی لایحه بودجه سال ۹۵ هم برای اینکه چنین رعایت زمانی صورت گیرد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در آبان ماه با همان سیاق که دولت بتواند قبل از ۱۵ آذر لایحه بودجه را به مجلس تقدیم کند، آن را تهیه کرد اما چون فروش نفت به اجرای برجام ربط داشت، لایحه با تاخیر ارائه شد.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: امیدواریم در فروردین‌ماه این لایحه به دولت ابلاغ شود و فکر می‌کنم حتی اگر تا سه هفته بعد از سال جدید این لایحه به صحن بیاید، با احتساب اینکه ۱۰ تا ۱۵ روز بررسی آن در مجلس به طول خواهد انجامید، دولت می‌تواند بدون اجرای دو دوازدهم، لایحه بودجه سال آینده را اجرایی کند. نوبخت همچنین گفت: لایحه دو دوازدهم تقدیمی به مجلس، به دولت اجازه می‌دهد در صورتی که لایحه بودجه در دو ماه اول اجرا نشد، بتواند دو دوازدهم را اجرا کند اما فکر می‌کنم می‌توانیم بدون اجرای دو دوازدهم، لایحه بودجه سال آینده را نیز اجرایی کنیم.

موافقان و مخالفان

در این میان موافقان و مخالفان لایحه دودوازدهم نیز اظهارات خود را مطرح کردند؛ از یکسو مخالفان این لایحه بر این باور بودند که نیازی به چنین لایحه‌ای نیست و باید انضباط مالی حفظ شود و از سوی دیگر، به باور موافقان لایحه دودوازدهم بودجه، در صورت عدم تصویب لایحه دو دوازدهم دولت حق هزینه حتی یک ریال را در سال ۹۵ ندارد چون این امر کشور را با خساراتی مواجه خواهد کرد. هادی قوامی نماینده اسفراین از موافقان لایحه دو دوازدهم بودجه سال ۹۵ با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس گفت: چرا برخی‌ها می‌گویند نباید برجام را در بودجه لحاظ می‌کردند؟ بلکه از نظر ما موضوع برجام باید در بودجه لحاظ می‌شد و این یک برنامه‌ریزی بسیار خوبی بود که صورت گرفت. اگر ما دو دوازدهم را تصویب نکنیم به کشور خسارت جدی وارد کرده‌ایم؛ چراکه از ابتدای فروردین‌ماه دولت ریالی حق هزینه‌کرد ندارد؛ چون منبعی برای هزینه‌کردن ندارد. محمد قسیم عثمانی نیز با بیان اینکه کشور برای سال آینده نیاز به قانون دارد، تاکید کرد: از این رو لایحه دودوازدهم دولت نیاز به مخالفت ندارد.

در مقابل و در میان مخالفان، ایرج عبدی گفت: از آنجا که بودجه عمرانی کشور تا پایان شهریور ماه بسته نمی‌شود و دولت اجازه هزینه‌کرد اعتبارات عمرانی را تا این مدت دارد احتیاجی به بودجه دو دوازدهم در حوزه عمرانی وجود ندارد چون دولت در این حوزه همچون سال قبل اعتبارات را تخصیص می‌دهد. علیرضا محجوب نیز در مخالفت با لایحه دو دوازدهم گفت: انضباط مالی در صدر مسائل مالی و بودجه‌نویسی قرار دارد، ما فکر می‌کردیم ارائه لایحه دو دوازدهم با روی کارآمدن دولت جدید تمام می‌شود. حرف ما این است که بودجه تنخواه‌گردان بودجه نیست؛ بلکه راهی است که آیین‌نامه مجلس برای شرایط اضطراری و خاص پیش‌بینی کرده است.

لاریجانی: نباید کشور را معطل کنیم

در این میان علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه خطاب به نمایندگان تاکید کرد که باید لایحه دو دوازدهم بودجه سال آینده تا روز سه‌شنبه (امروز) در مجلس مصوب شود. الیاس نادران در تذکر آیین‌نامه‌ای خود گفت: با تمام تاخیرها دولت لایحه دو دوازدهم را تقدیم مجلس کرده است، اما در مقدمه آن نوشته شده به‌دلیل تاخیر مجلس در مصوب نکردن لایحه بودجه، دو دوازدهم ارائه می‌شود. دولت باید می‌گفت که بنا به دلایل سیاسی لایحه بودجه را در زمان مقرر ارائه نکرده تا مجلس فکر دیگری می‌کرد.

لاریجانی نیز در پاسخ به تذکر نادران، آن را وارد دانست و گفت: دولت دودوازدهم را ارائه داده تا کشور معطل نشود. او درباره مقدمه لایحه دو دوازدهم نیز گفت: مقدمه‌ای که نوشته شده یک قدری برای مجلس شبهه‌ناک است، ولی می‌توان مقدمه دیگری برای آن نوشت. لاریجانی خطاب به نمایندگان گفت: دو روز وقت داریم و نمی‌توانیم کشور را معطل کنیم. به هر حال حقوق کارمندان باید در دو ماه آینده پرداخت شود و اگر کشور بماند، می‌گویند که مجلس تصویب نکرده است که البته ایرادی نیز که گرفته شده، درست است.

بررسی جزئیات لایحه دو دوازدهم

در همین حال عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات‌‌رئیسه مجلس از بررسی لایحه دو دوازدهم بودجه ۹۵ در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس خبر داد.همچنین غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از مصوبه عصر روز گذشته این کمیسیون برای پرداخت تنخواه دو ماه به دولت در سال ۹۵ خبر داد.او افزود: همچنین در این مصوبه‌بندی گنجانده شد که بر اساس دولت امکان افزایش حقوق و دستمزد کارکنان خود را در دو ماه اول سال ۹۵ نیز خواهد داشت.

تصویب کلیات لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه

مجلسی‌ها روز گذشته در اقدامی دیگر کلیات لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور را تصویب کردند؛ بر این اساس قرار است کار رسیدگی به جزئیات این لایحه نیز امروز (سه‌شنبه) آغاز شود. کلیات لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور با ۱۴۳ رای موافق، ۲۳ رای مخالف، ۷ رای ممتنع از ۱۹۷ نماینده حاضر در مجلس به تصویب نمایندگان رسید. محمد مهدی مفتح به‌عنوان نماینده کمیسیون مشترک احکام دائمی شدن برنامه‌های توسعه‌ای کشور گفت: دولت ۵۰ ماده در این لایحه تعریف کرده است که در این راستا ۷۵ ماده دیگر نیز با پیشنهاد نمایندگان مجلس به این مواد الحاق شده است. همچنین در این لایحه مقرر شده است نحوه اداره دانشگاه‌ها که تا امروز به‌صورت هیات امنایی بود به‌صورت دائمی شود. ما در مورد صندوق توسعه ملی، قانون پنج ساله موقت داشتیم که بنا شد این قانون نیز دائمی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا