فراز و فرودهای سال ۹۴ از نگاه موسویان

موسویان نوشت: «با وجود تمام چالش‌ها و مسائلی که داشتیم و داریم، از هر زاویه که به کلیت سال ۹۴ نگاه کنیم سالی «خوب» و «مقبول» بوده است. مشکلات کشور از بیماری‌های اجتماعی و اقتصادی گرفته تا چالش‌های سیاست خارجی بسیارند، با این حال ناشکری است اگر این همه تحول مثبت در سال ۹۴ را …

موسویان نوشت: «با وجود تمام چالش‌ها و مسائلی که داشتیم و داریم، از هر زاویه که به کلیت سال ۹۴ نگاه کنیم سالی «خوب» و «مقبول» بوده است. مشکلات کشور از بیماری‌های اجتماعی و اقتصادی گرفته تا چالش‌های سیاست خارجی بسیارند، با این حال ناشکری است اگر این همه تحول مثبت در سال ۹۴ را نبینیم و به مسیر واضح آرامش، بهروزی و پیشرفت کشورمان در دو سال اخیر امید نداشته باشیم.» این دیپلمات ایرانی افزود: «در سال ۹۴ پس از ۱۲ سال درگیری و تنش گسترده که بارها تا مرز تهدیدات نظامی پیش رفت، بالاخره بحران اتمی ایران با یک توافق آبرومندانه و مثبت خاتمه یافت.

در پیامد برجام، تحریم‌های ظالمانه نفتی، بانکی و تجاری که طی سال‌های گذشته کمر اقتصاد ملی را خم کرده بود، لغو شد و تحریم‌های تحقیرآمیز و ناجوانمردانه‌ای مثل فروش هواپیمای مسافربری پس از ۳۵ سال به پایان رسید. شیرهای نفت مجددا باز شدند، بانک‌هایمان به روال معمول بازگشتند و آرامش نسبی دوباره در تالار اقتصاد نفتی ایران حاکم شد.»

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرد: «اما فقط برجام و لغو تحریم‌ها نبود. قفل روابط اقتصادی ایران و اروپا پس از یک دهه شکسته شد. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهانش دو سفر واقعا آبرومندانه به ایتالیا و فرانسه داشتند و قراردادهایی را امضا کردند که تا دو سال قبل قابل تصور نبودند.

سرمایه‌گذاران خارجی آرام آرام راه خود را به سمت ایران باز کردند، صدها مقام ارشد سیاسی و اقتصادی به تهران آمدند و کشورهایی مانند فرانسه، انگلستان، کانادا و استرالیا که در یک دهه گذشته لحنی غیردوستانه (و گاه حتی خصمانه) داشتند، هر کدام به دلیلی عملا «توبه سیاسی» کردند.»

او در ادامه به روابط ایران و روسیه پرداخت و نوشت: «روابط مهم ایران و روسیه پس از دیدار بی سابقه ولادیمیر پوتین و مقام معظم رهبری وارد فاز تازه‌ای شد و هژمونی منطقه‌ای ایران از جمله منافعش در سوریه که پیشتر از سوی جهان غرب نادیده گرفته می‌شد، تا حدی به رسمیت شناخته شد و در کنار همه این اتفاقات مثبت که به بهبود وجهه نظام در جامعه جهانی انجامید، ایران یکپارچه انتخاباتی را برگزار کرد که فارغ از نتایجش به خودی خود یک گام بزرگ برای تقویت منافع ملی بود.» این دیپلمات ایرانی تاکید کرد: «چالش‌های پیش رو همچنان مهم و پرشمارند.

تلخی‌هایی مانند فاجعه منا یا نبرد با اهریمن داعش در ذهنمان سنگینی می‌کند. بحران‌هایی مانند ماجرای حمله به سفارت عربستان در تهران نیز قابل انکار نیستند. طبیعتا همچنان نگرانی‌هایی هم درباره مسیر آینده وجود دارد؛ از جمله درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر اجرای برجام، یا بازتاب‌های بین‌المللی فعالیت‌های موشکی مشروع ایران. با این حال اخبار و تحولات خوب در سال ۹۴ آنقدر بوده‌اند که امسال، امیدوارانه و مومنانه خداوند را شکر بگوییم و از او بخواهیم: حول حالنا الی احسن الحال…»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا