واتس‌اَپ؛ هدف جدید وزارت دادگستری آمریکا پس از اپل

موبنا- همان طور که اطلاع دارید، پس از حمله‌ی تروریستی که در سن برناردینو، یکی از شهرهای ایالت کلیفرنیا رخ داد، سازمان FBI گوشی آیفون ۵c یکی از مهاجمان را در دست داشته و از اپل درخواست کرد تا یک راه نفوذ در سیستم‌عامل موبایل خود به منظور دسترسی کامل این سازمان، ایجاد کند؛ اما شرکت اپل در مقابل …

 حال پس از اپل، اپلیکیشن واتس‌اپ مورد هدف سازمان دادگستری آمریکا قرار گرفته و به نظر می‌رسد جنگ میان FBI و رمزگشایی سرویس‌های کمپانی‌های بزرگ دنیای فناوری ادامه دارد. به نقل از نیویورک تایمز، وزارت دادگستری آمریکا از اپلیکیشن واتس‌اپ که به کاربران این امکان را می‌دهد تا پیام‌های خود را به طور رمزنگاری شده ارسال کنند، درخواست کرده تا به بهانه‌ی حفظ امنیت شهروندان، کدهای این برنامه را نیز در اختیار داشته باشد.

اگرچه هنوز پرونده‌ی اپل با FBI بسته نشده، اما درخواست مشابهی برای واتس‌اپ مطرح شده است. بر اساس ادعا و بررسی‌های این وزارت، FBI قادر به رمزگشایی پیام‌های رد و بدل شده‌ی اپلیکیشن واتس‌اپ نیست؛ زیرا این اپ از شیوه‌ی کدگذاری مبدا و مقصد یا End-to-End Encryption استفاده می‌کند. در این روش رمزنگاری، تنها مبدا و مقصد می‌توانند پیام‌های ارسالی و دریافتی را مشاهده کنند و حتی خود کمپانی واتس‌اپ نیز توانایی دسترسی به این پیام‌ها را ندارد. البته واتس‌اپ قبلا نیز درگیر مقامات قضایی شده بود؛ چندی پیش در برزیل، یکی از مدیران فیسبوک به دلیل عدم ارائه‌ی اطلاعات محرمانه‌ی یکی از کاربران واتس‌اپ، دستگیر شده بود.

اگرچه منابع رسمی اعلام کرده‌اند واتس‌اپ هیچ ارتباطی با حملات تروریستی اخیر ندارد، اما بررسی‌های وزارت دادگستری آمریکا در خصوص این اپ ادامه دارد. البته واتس‌اپ هنوز تصمیم و نظر خود را درباره‌ی درخواست‌های این وزارت اعلام نکرده است. کارشناسان سازمان EFF معتقدند دادگاه باید در خصوص فشارهایی که به هر دو کمپانی اپل و واتس‌اپ وارد می‌کند، تجدید نظر کند.

اقدام اخیر وزارت دادگستری بر علیه اپل و اپلیکیشن واتس‌اپ، نمونه‌ای دیگری از عدم هماهنگی و تعامل دولت ایالات متحده آمریکا با تکنولوژی است. کاربران و شهروندان به حریم خصوصی بیشتری نیازمندند، اما نهادها و سازمان‌های دولتی و قانونی همواره در تلاشند تا به این حریم نفوذ کنند.

در حال حاضر جزئیات پرونده‌ی واتس‌اپ محرمانه بوده و اطلاعات بیشتری از آن منتشر نشده است.

 منبع:زومیت|نویسنده:سمیه حسین پور

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا