۹۴؛ سال رکود و رکورد در بازار موبایل ایران و جهان

موبنا – در این گزارش مروری خواهیم داشت به مهم ترین اتفاقاتی که در بازار موبایل ایران و جهان به وقوع پیوست. اوایل سال ۱۳۹۵ شرکت هایی مثل سامسونگ و ال جی محصولات پرچمدارشان را به بازار ایران عرضه کردند که در ابتدا با قیمت های نجومی وارد بازار شدند اما بعد کم کم قیمت …

موبنا – در این گزارش مروری خواهیم داشت به مهم ترین اتفاقاتی که در بازار موبایل ایران و جهان به وقوع پیوست.
اوایل سال ۱۳۹۵ شرکت هایی مثل سامسونگ و ال جی محصولات پرچمدارشان را به بازار ایران عرضه کردند که در ابتدا با قیمت های نجومی وارد بازار شدند اما بعد کم کم قیمت این گوشی ها کاهش یافت و ثابت شد.
امسال سامسونگ و ال جی فروش خوبی از گوشی های پرچمدارشان تجربه کردند و به نوعی رکورد شکستند.
اپل هم مثل هر سال اوایل پاییز گوشی آیفون را در دو نسخه عرضه کرد. این گوشی هم فروش فوق العاده ای در سراسر دنیا داشت و برای اپل رکوردی تازه ثبت کرد.

بازار موبایل (4)
هواوی هم گوشی P8 را معرفی و روانه بازار کرد که این گوشی هم با فروش خوبی همراه شد.
لنوو و موتورولا که سال قبل همکاری خود را اعلام کرده بودند همکاری منسجم تری را در طول سالی که گذشت آغاز کردند.
اما بازار ایران امسال از ابتدای سال کم رونق وکساد بود. بسیاری از فروشندگان تصمیم گرفتند تغییر شغل بدهند و سراغ شغل های دیگر بروند.

بازار موبایل (1)
اما فروش لوازم جانبی امسال بد نبود و بیشتر درآمد فروشندگان امسال از این راه تامین شد. البته بگذریم از اینکه کلاهبرداری های بزرگی هم در این زمینه شد و برچسب ۷ هزار تومانی به قیمت ۷۰۰ هزار تومان فروخته شد.
اما اواخر تابستان بحث اجرای طرح رجیستری دوباره داغ شد و مسوولان درصدد برآمدند تا این طرح را خیلی جدی اجرا کنند بلکه بازار موبایل کشور از دام قاچاق بیرون بیاید. اما از شهریور ماه هر ماه وعده ماه آینده داده شد و هر کدام از سازمان های نظارتی و گمرک و رگولاتوری به نوعی اظهار بی اطلاعی از اجرای این طرح کردند و حالا که به روزهای پایانی سال رسیده ایم هنوز این طرح اعمال نشده و باز هم بیش از ۹۰ درصد بازار موبایل کشورمان در گرداب قاچاق قرار دارد.

بازار موبایل (3)
البته به گفته مسوولان اجرایی شدن چنین طرحی نیاز به زیرساخت های مخابراتی دارد و کاری نیست که یک شبه انجام شود اما معضلی به اسم قاچاق همچنان دامن گیر بازار گوشی موبایل کشورمان است.
از سوی دیگر امسال در نمایشگاه های بزرگی مثل الکامپ و تلکام شاهد حضور شرکت های موبایلی بی نام و نشان چینی بودیم که بسیاری از آنها برای ورود به ایران فروش اینترنتی را انتخاب کرده اند و مشخص نیست که بتوانند در بازاری که هنوز فروش آنلاین جانیفتاده دوام بیاورند.
اما ورود شیائومی به عنوان یک شرکت نوپا در بازار ایران هم در سالی که گذشت از اتفاقات امسال به شمار می رود. شیائومی هم یک شرکت چینی نوپاست اما توانسته سهم بزرگی از بازار دنیا را به خود اختصاص دهد و جای خود را در دل مردم و از جمله ایرانیان باز کند. گوشی های این برند اگرچه قیمت مناسبی دارند، اما از کیفیت بالایی برخوردارند.
یکی از اتفاقات مهمی که امسال در ایران افتاد و انتظار می رود که غیر از همه صنوف، روی بازار موبایل کشور هم تاثیر بگذارد، توافق هسته ای و برداشته شدن تحریم ها بود که پیش بینی می شود در پای شرکت های اصلی و بزرگ را به بازار ایران باز کند و به جای اینکه محصولات موبایلی از طریق واسطه به بازار کشورمان وارد شوند، به شکل مستقیم به بازار وارد شده و مردم به راحتی بتوانند از سرویس ها و خدمات شرکت مادر استفاده کنند.

بازار موبایل (2)
با برداشته شدن تحریم ها و اجرای برجام، زمزمه هایی درباره ورود اپل و مایکروسافت هم در بازار ایران شنیده می شود که حتی شایعه شده در ایران ساختمان هایی را خریداری کرده و در حال آمادگی برای ورود به بازار ایران هستند.
به این ترتیب مردم به راحتی می توانند به فروشگا ه های اپل مراجعه کنند و محصولات مورد نظرشان را مستقیم از تولیدکننده دریافت کنند.
با همه این اوصاف انتظار داریم سال آینده بازار موبایل هم چه با اجرای طرح رجیستری و نیز ورود شرکت های بزرگ رونق بگیرد، قاچاق ریشه کن شود، شاهد کلاهبرداری در بازار نباشیم و در نهایت مشتری متضرر نشود.

 منبع: فناوران | نویسندگان: ساحره چمنی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا