راهنمای خرید عید با ۶۸۸ هزار تومان!

موبنا – همه از هر سال همین موقع ها، دغدغه جدیدی از اداره به خانه کارمندان منتقل می شود؛ بحث مبلغ عیدی و اینکه چطور آن را خرج کنند؟ همانطور که بارها در اخبار آمده و طبق واریزی های صورت گرفته به حساب، مبلغ عیدی کارمندان دولت ۶۸۸ هزار تومان است، ولی با این پول …

موبنا – همه از هر سال همین موقع ها، دغدغه جدیدی از اداره به خانه کارمندان منتقل می شود؛ بحث مبلغ عیدی و اینکه چطور آن را خرج کنند؟ همانطور که بارها در اخبار آمده و طبق واریزی های صورت گرفته به حساب، مبلغ عیدی کارمندان دولت ۶۸۸ هزار تومان است، ولی با این پول واقعا چه می توان خرید؟

آیا واقعا این عیدی می تواند برای یک خانواده مثلا چهار نفره کافی باشد؟ یعنی برای خرید لباس عید، خورد و خوراک و حتی رفتن به مسافرت! قطعا کارمندان محترم باید تصمیم بگیرندو این مبلغ عیدی را برای یکی از موارد یاد شده در نظر بگیرند چون ۶۸۸ هزار تومان آنقدری نیست که تمام احتیاجات خانواده را برطرف کند.

خرید پوشاک

خبرنگار خرید خوب، سری به بازار زده تا ببیند یک کارمند دولت با ۶۸۸ هزار تومان حقوق چه می تواند بخرد، فرض کنید که او و همر و دو فرزندش که یکی دو سلاه و دیگری ۱۰ ساله است برای خرید لباس عید به بازار می روند. اگر قرار باشدبرای هر چهار نفر به یک میزان پول خرج کنند که نفری ۱۷۲ هزار تومان بیشتر به هر کسی نمی رسد و در این جور مواقع پدر و مادر از حق خود می گذرند و خوشحالی فرزندان شان را به هر چیزی ترجیح می دهند.

خرید یک دست لباس کامل با یک کفش برای یک پسرل ۱۰ساله با احتساب یک پیراهن ۳۰ هزار تومانی، یک شلوار ۸۰ هزار تومانی و یک جفت کفش که بین ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان است مبلغی نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان می شود. این در حالی است که فرزند این کارمند لباس دیگری با قیمت بیشتر را پسند نکرده باشد و به سلیقه پدر و مادر رضایت بدهد اما فرزند دو ساله با توجه به این که لباس بچه قیمتش چندان فرقی با لباس بزرگسال ندارد و در برخی مواقع گران تر هم هست، ضمن این که به یک پیراهن و شلوار و کفش هم ختم نمی شود اما شما در نظر بگیرید این دختر خانم دو ساله هم لباس هایش ۱۵۰ هزار تومان خرج برمی دارد اما می ماند ۳۳۸ هزار تومان.

اگر قرار باشد خانم خانه مانتو بخرد که باید حداقل مبلغی بین ۸۰ تا ۱۸۰ هزار تومان هزینه کند. این در حالی است که یک مانتو مجلسی در میدان هفت تیر بالای ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پدر خانواده هم حتما بیشتر از هر چیز به کفش احتیاج دارد تا سال جدید را با کفش نو برای دوندگی های بیشتر و کسب درآمد بیشتر برای خانواده آغاز کند. عیدی شما کارمند گرامی به پایان رسید.

آجیل، میوه و شیرینی

اما اگر قرار باشد این کارمند محترم مبلغ عیدی را برای خرید مایحتاج شب عید هزینه کند و میوه، شیرینی و آجیل بخرد والبته برنج، مرغ و گوشت، باز هم این مبلغ کفاف تمام خرج را نمی دهد، میوه ها از قیمتی بین ۳ تا ۶ هزار تومان دارند و قطعا با خرید یک کیلو از هر میوه ای کار میهمانی های عید راه نمی افتد و از هر کدام باید حداقل ۲ تا ۳ کیلو خریداری شود، البته کاری به گیلاس های کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و انگور کیلویی ۳۰ هزار تومان نداریم. منظور خرید همان میوه های همیشگی مثل سیب، پرتغال، کیوی و موز است. خرید اینها هم دست کم ۱۰۰ تومان خرج برمی دارد و اگر رفت و آمد زیاد باشد که قطعا به میوه بیشتری احتیاج است.

بالاخره وقتی میوه در خانه باشد، بچه ها هم می خواهند بخورند پس حداقل باید ۲۰۰ هزار تومانی را برای خرید میوه کنار بگذارند. تکلیف آجیل هم که معلوم است، پسته کیلیوی ۶۰ هزار تومان، بادام کیلویی ۵۰ هزار تومان و فندق هم کیلویی ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است. تخمه هم با توجه به نوع و مرغوبیت آن از ۲۰ هزار تومان شروع می شود و به ۳۵ هزار تومان هم می رسد. به این ترتیب اگر قرار باشد از هر آجیلی هم نیم کیلو تهیه کنند و با هم مخلوط کنند، مبلغی بالای ۲۰۰ هزار تومان میشود.

به این ترتیب ۲۸۸ هزار تومان باقی می ماند برای خرید مایحتاج خانه مثل مرغ و گوشت، برنج، روغن و دیگر چیزها. قطعا این مبلغ کفاف نمی دهد، گوشت گوسفند کیلویی ۳۸ هزار تومان است. قیمت مرغ در بازار روز کیلویی ۷ تا ۸ هزار تومان و قیمت ماهی هم بسته به نوع آن متغیر است. برنج ایرانی کیلویی ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان است و روغن هم بستگی به مایع یا جامد بودن و مارک آن، قیمتش متغیر است و تمام اینها برای یک خانواده چهار نفره بدون در نظر گرفتن مهمان باز هم بیش از ۲۸۸ هزار تومان می شود.

سفر

شاید به این فکر کنید که ۹مبلغ عیدی را برای سفر کنار بگذارید، در صورتی که اقوامی در دیگر شهرها داشته باشید این کار معقولانه است. می توانید قیمت بنزین را در نظر بگیرید البته اگر خودرو شخصی دارید؛ در غیر این صورت با این مبلغ تنها می توانید با اتوبوس یا قطار مسافرت کنید ولی در هر صورت این پول به گرفتن هتل و هزینه های خورد و خوراک سفر نمی رسد و حتما باید به خانه اقوام و دوستان بروید. البته در نظر داشته باشید که آنها هم احیانا شرایطی مشابه شما دارند، پس خواهشا کنگر نخورید و لنگر بیندازید. سه روز مهمانی کافی است.

عیدی بچه ها

عیدی فرزندان تان را که باید کنار بگذارید، آنها از شما توقع دارند، خرید لباس عید و کفش عیدی به حساب نمی آید، آن وظیفه پدری شماست؛ نفری ۱۰ هزار تومان برای بچه های خودتان لای قرآن بگذارید و اگر می خواهید سنت زیبای عیدی دادن به بچه های فامیل را حفظ کنید و در عین حال خرج تان کمرشکن نشود، چند تا دو هزار تومانی نو لای قرآن بگذارید و به بچه های زیر پنج سال عیدی بدهید چون بچه های بزرگتر با گرفتن ۲ هزار تومان عیدی نه تنها خوشحال نمی شوند که اخم هم می کنند. از ما گفتن بود. خود دانید.

منبع: هفته نامه خرید خوب

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا