هالیوود چینی می شود

فیلم جدید از مجموعه «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» در نخستین آخر هفته ای که در چین نمایش داده شد، حدود ۵۳ میلیون دلار فروش داشت که این رقم کمتر از یک پنجم درآمد آن در اولین آخر هفته نمایش در آمریکا بود که به ۲۳۸ میلیون دلار رسید، اما بازار فیلم در چین با سرعت …

فیلم جدید از مجموعه «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» در نخستین آخر هفته ای که در چین نمایش داده شد، حدود ۵۳ میلیون دلار فروش داشت که این رقم کمتر از یک پنجم درآمد آن در اولین آخر هفته نمایش در آمریکا بود که به ۲۳۸ میلیون دلار رسید، اما بازار فیلم در چین با سرعت در حال رشد است که مصداق آن این است که درآمد این بازار در سال ۲۰۱۵ به نسبت سال قبل ۳۵ درصد افزایش یافت.

با افزایش درآمد مردم چین آنها پول بیشتری برای تفریح و سرگرمی از جمله سینما هزینه می کنند. در چین هر روز پانزده سالن جدید سینما ساخته می شود.

هالیوود چینی می شود

اما هالیوود برای بهره برداری از این بازار بزرگ با موانعی روبرو است. دولت چین سهمیه مشخصی برای نمایش فیلم های خارجی تعیین کرده که ۳۴ فیلم در سال است. در عین حال فیلم های خارجی باید از صافی ممیزی عبور کنند و بنابراین فقط فیلم های پرهزینه و پرفروش غیرسیاسی می توانند در چین روی پرده بروند.

در چنین فضایی هر سرمایه گذار زیرکی به این فکر خواهد افتاد که با توجه به سهمیه مشخص برای نمایش فیلم های خارجی چطور می توان به تقاضای گسترده برای تماشای فیلم در چین پاسخ داد.

شاید ونگ جیانلین ثروتمندترین مرد چین این پاسخ را پیدا کرده باشد. امپراتوری اقتصادی او به نام گروه واندا اخیرا شرکت فیلمسازی لجندری انترتینمنت، استودیوی هالیوودی سازنده فیلم هایی مثل کینگ کنگ و دنیای ژوراسیک را خریده است.

اگر او بتواند توسط این شرکت فیلمسازی که اکنون بخشی از یک مجموعه تجاری چینی است، در خود چین فیلم بسازد عملا محصولات هالیوودی تولید خواهد کرد که قانون سهمیه فیلم های خارجی شامل حال آنها نخواهد شد.

او به یکی از غول‌های بزرگ فیلمسازی جهان بدل خواهد شد که می تواند محصولات خود را در بزرگ‌ترین بازارهای سینمای جهان یعنی آمریکا و چین بفروشد.

البته هنوز یک مانع دیگر وجود خواهد داشت و آن سانسور است. فیلم هایی که برای بازار جهانی تولید خواهند شد باید تک تک الزامات قوانین سانسور در سراسر جهان و مهمتر از آن قوانین سانسور چین را رعایت کنند که در مورد مضامین سیاسی بسیار سختگیرانه است.

با در نظر گرفتن این محدودیت ممکن است محصولاتی که برای هر دو بازار آمریکا و چین ساخته شوند فیلم های کسالت بار و سر و دم بریده ای باشند.

شرکت فیلمسازی لجندری انترتینمنت که اکنون زیر مجموعه گروه اقتصادی واندا است فیلمی به نام «دیوار عظیم» را در دست تولید دارد.

به گفته مدیران این شرکت، داستان آن مقاومت یک نیروی زبده در برابر نابودی نسل بشر در یکی از مهمترین سازه های اسطوره ای جهان است. فیلمی تخیلی با موجودات بیگانه و فضایی است که با واقعیت های امروز جامعه چین هیچ ارتباطی ندارد.

شرکت فیلمسازی لجندری در تولید فیلم های پرهزینه و پرفروش، پر سر و صدا و با جلوه های ویژه اما بدون مضامین سیاسی تخصص دارد، دقیقا همان ژانری که با الزامات سانسور و سلیقه بخش بزرگی از تماشاچیان در آمریکا و چین انطباق دارد.

گروه اقتصادی واندا در حال ساختن تاسیساتی است که گفته می شود بزرگترین مجموعه استودیوهای فیلمسازی جهان و حتی از بزرگترین استودیوهای هالیوود هم عظیم تر خواهد بود.

این مجموعه که در شهر کینگدائو واقع در شرق چین ساخته می شود، ۳۰ لوکیشن بزرگ، یک شهرک سینمایی (نیویورک) و بزرگترین مخزن آب روباز چین را شامل خواهد شد.

این مجموعه استودیو فناوری های پیشرفته هالیوودی و هزینه های ارزانتر چینی را یک‌جا خواهد داشت. در عین حال جزئی از صنعت فیلمسازی چین تلقی خواهد شد و در نتیجه سهمیه محدود فیلم های خارجی شامل حال آن نخواهد شد.

مجموعه اقتصادی واندا با خرید شرکت فیلمسازی لجندری به سوی یک شرکت چند رسانه ای جهانی و تبدیل شدن به یکی از بازیگران بزرگ صنعت فیلمسازی حرکت می کند.

این شرکت از مدتی پیش مالک بزرگترین شبکه سینماهای زنجیره ای چین و تعدادی سینما در آمریکاست و اکنون یک تولیدکننده هالیوودی فیلم های پرفروش را نیز صاحب شده است.

غول های بزرگ صنعت فیلمسازی هالیوود در آرزوی روزی که بتوانند درآمد خود را در بازار فیلم چین افزایش دهند، هستند. براساس برخی از پیش بینی ها در آینده نزدیک چین با سبقت گرفتن از آمریکا به بزرگترین بازار فروش محصولات سینمایی بدل خواهد شد.

ولی هنوز هم سوالی وجود دارد که به آن پاسخ داده نشده است: آیا مجموعه اقتصادی واندا و شرکت فیلمسازی هالیوودی که اخیرا خریداری کرده است می توانند فیلم هایی بسازند که در عین رعایت موازین ممیزی چین، علاقمندان به سینما در آمریکا و چین را راضی کند؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا