دفاع ظریف از آزمایش موشکی ایران

‘محمدجواد ظریف’ وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با رادیو نیوزیلند با تاکید بر اینکه آزمایش های موشکی ایران هیچ تضادی با توافق هسته ای ندارد، گفت: ما تنها بخش ناچیزی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه صرف تجهیزات دفاعی می کنیم. جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گذشته در مرحله نهایی رزمایش موشکی ‘اقتدار …

‘محمدجواد ظریف’ وزیر امور خارجه ایران در گفت وگو با رادیو نیوزیلند با تاکید بر اینکه آزمایش های موشکی ایران هیچ تضادی با توافق هسته ای ندارد، گفت: ما تنها بخش ناچیزی در مقایسه با سایر کشورهای منطقه صرف تجهیزات دفاعی می کنیم.

جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه گذشته در مرحله نهایی رزمایش موشکی ‘اقتدار ولایت’، موشک های برد بلند نقطه زن قدر ‘اچ’ و ‘اف’ را از ارتفاعات البرز شرقی شلیک و اهداف از پیش تعیین شده در سواحل ‘مکران’ را مورد هدف قرار دادند.

ظریف تصریح کرد: ما همواره گفته ایم به توسعه ظرفیت های دفاعی خود ادامه می دهیم و این تجهیزات دفاعی ربطی به سلاح هسته ای ندارند. ما بهترین تضمین را ارائه کرده ایم که ایران هرگز قصد دستیابی به سلاح هسته ای ندارد و این موشک های آزمایش شده با هدف حمل کلاهک های هسته ای مورد آزمایش قرار نگرفته اند.

وی گفت: این موشک ها تنها برای اهداف دفاعی هستند. ما به هیچ کشوری تجاوز نکرده و نخواهیم کرد.

وی در گفت وگو با رادیو نیوزیلند همچنین ضمن تاکید بر توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری بین دو تهران و ولینگتون به تشریح مواضع ایران در قبال مسائل منطقه ای و جهانی پرداخت.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به مناسبات ایران و نیوزیلند، گفت: به نفع هر دو کشور است که به دوران شرایط مناسب اقتصادی در دوران قبل از تحریم ها بازگردند.

وی افزود، ما سطح خوبی از روابط تجاری داشتیم. نیوزیلند از واردکنندگان نفت و محصولات پتروشیمی از ایران بوده و محصولات مختلفی از جمله گوشت و محصولات لبنی به ایران صادر می کرد. ما اکنون می توانیم روابط خود با نیوزیلند را در بخش های مختلف از جمله سرمایه گذاری و همکاری های بلندمدت افزایش دهیم.

ظریف در ادامه به مواد پتروشیمی که در نیوزیلند استفاده می شود اشاره کرد و گفت که ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان مواد پتروشیمی است و همچنین فرصت هایی برای سرمایه گذاری در این بخش وجود دارد.

وی گفت: فرصت های دیگری نیز در بخش فناوری های پیشرفته از قبیل فناوری نانو و محیط زیستی که ایران پیشرفت های قابل توجهی در آن داشته است وجود دارد و می توانیم از تجربیات یکدیگر در این زمینه ها استفاده کنیم.

وی در خصوص مسائل حقوق بشر نیز که برخی مقام های غربی و رسانه های وابسته به آنها مطرح می کنند نیز گفت: ما باید در این خصوص گفت وگوهایی داشته باشیم. ایران یک دموکراسی پرجنب و جوش منطقه است.

وزیر امور خارجه گفت: همه ما می توانیم در مسائل حقوق بشر خود توسعه هایی داشته باشیم، اما ایران مفتخر است که شاهد تغییرات در دولت از طریق دموکراتیک است. همانطور که مشاهده کردید ایران به تازگی انتخابات مجلس نمایندگان و خبرگان رهبری را با حضور مردم برگزار کرد. در این کشور همه مناصب از طریق انتخابات تعیین می شوند، نه از راههای غیر از آن.

وی با اشاره به تحقیقات ‘ احمد شهید’ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، گفت که ایران تنها کشور منطقه است که تحقیقات حقوق بشر در آن انجام می شود. ولی این تحقیقات سیاسی هستند و حقوق بشری نیستند.

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز گفت که تصمیم در این خصوص با مردم آمریکا است و ما دخالتی در امور داخلی این کشور نمی کنیم.

وی در مورد دیدگاه برخی نامزدهای این انتخابات در خصوص بازگشت تحریم ها علیه ایران، گفت: ما معتقدیم فردی که به کاخ سفید راه می یابد باید واقعیت هایی که در منطقه خاورمیانه رخ می دهد را مورد توجه داشته باشد، همان گونه که باراک اوباما و جان کری نیز این قبیل مسائل را مد نظر داشته اند. واکنش ما نیز بر اساس اعمالی است که آنها انجام می دهد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال گزارشگر رادیو نیوزرلند که با توجه به اینکه شما از بشار اسد حمایت می کنید، اگر بهای صلح در سوریه برکناری بشار اسد باشد، آیا شما این امر را می پذیرید نیز گفت: نخست اینکه ما از هیج شخصی حمایت نمی کنیم. ما با گروه تروریستی داعش که قصد دارد شرایط خطرناکی در منطقه ما به وجود آورد، مخالف هستیم.

وی گفت: ما به تلاش خود برای حل سیاسی مساله در سوریه ادامه می دهیم. همان طور که می دانید قطعنامه ۲۲۵۴ و مذاکراتی که در حال حاضر ادامه دارد همان طور که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جلسه شورای امنیت سازمان ملل بیان کرد براساس طرحی است که دو سال و نیم پیش توسط ایران ارائه شد. ما این طرح را که طرح خوبی است، همچنان قابل قبول می دانیم و سرنوشت سوریه باید توسط مردم این کشور تعیین شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا