تولید ۱۱ هزار تن زباله توسط تهرانی ها

این روزها در گوشه و کنار هر کوچه‌ای در تهران، هر جا سطل زباله‌ای هست، زباله‌ها نه فقط سطل‌ها را پر کرده ‌است که تا شعاع چندمتری سطل‌های زباله تهران آکنده است از انواع وسایلی که روزی در خانه‌ای به کار می‌آمده و حالا در شمار دورریختنی‌هاست. در سال‌های اخیر اقداماتی برای بازیافت زباله‌های حجیم …

این روزها در گوشه و کنار هر کوچه‌ای در تهران، هر جا سطل زباله‌ای هست، زباله‌ها نه فقط سطل‌ها را پر کرده ‌است که تا شعاع چندمتری سطل‌های زباله تهران آکنده است از انواع وسایلی که روزی در خانه‌ای به کار می‌آمده و حالا در شمار دورریختنی‌هاست.

در سال‌های اخیر اقداماتی برای بازیافت زباله‌های حجیم در تهران آغاز شده و سازمان مدیریت پسماند آن دسته از زباله‌های حجیم را که می‌تواند به‌عنوان اجناس دست دوم بار دیگر با تغییرات یا تعمیراتی مورد استفاده قرار بگیرد، جدا می‌کند و به این ترتیب ممکن است برای مثال کاناپه‌ای که امروز در خانه شما غیرقابل استفاده است با کمی تغییرات و تعمیرات به دست فرد نیازمندی برسد که توان خرید آن را ندارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند دیروز از  افزایش تولید زباله در تهران به‌ویژه زباله‌های حجیم در آخرین هفته‌ سال ٩٤ خبر داد و ‌گفت که حجم تولید زباله تهرانی‌ها در آخرین روزهای سال ٤‌هزار تا ۱۱‌هزار تن افزایش یافته است و با توجه به خانه‌تکانی و نظافت شب عید، بر میزان تولید زباله‌های حجیم افزوده شده است.

به‌گفته او براساس تجربه سال‌های گذشته تولید زباله در شهر تهران به‌طور تقریبی در ۱۰روز اول اسفندماه  ۱۰‌درصد افزایش پیدا می‌کند و آن هم تحت‌تاثیر خانه‌تکانی‌های شب عید است، اما در آخرین هفته ‌سال تولید زباله رکورد می‌زند و ٣٠ تا ٤٠برابر بیشتر از حد معمول می‌شود.
به‌گفته او تهرانی‌ها در روزهای عادی ‌سال بین ٧ تا ٧٥٠٠ تن زباله تولید می‌کنند، اما این روزها آمار روزانه تولید زباله تا ١١‌هزار تن در روز هم می‌رسد.
حسین جعفری، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این‌باره می‌گوید که اگر شهروندان همراهی کنند و دورریزی زباله‌های حجیم را در روزهای آخر هفته قرار دهند، یعنی فقط پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها، هم شهر سیمای بهتری خواهد داشت و هم روند تفکیک زباله آسان‌تر خواهد شد.

او با بیان این‌که اگر پسماندهای حجیم با زباله‌های دیگر در طول ایام هفته مخلوط شود، تفکیک زباله را با مشکل مواجه می‌کند، افزود:   این نوع از پسماندهای حجیم خودروهای حمل زباله را با اختلال روبه‌رو می‌کنند، چراکه خودرو‌های خاصی که این پسماندها را حمل کنند در طول هفته به‌طور محدود در شهر تردد می‌کنند و به همین دلیل جابه‌جایی این زباله‌ها با مشکل مواجه می‌شود، درحالی‌که برخی از این پسماندهای حجیم هنوز قابل استفاده است و می‌توانیم آنها را دوباره بازیافت کنیم. درصورت تفکیک پسماندهای حجیم، آن دسته از پسماندهایی که قابل استفاده نباشد، در روزهای پایانی هفته در بخش استحصال قرار می‌گیرد که به فرآورده‌های دیگری همچون نئوپان تبدیل خواهد شد.

به‌گفته او تهرانی‌ها همچنین می‌توانند درخصوص انتقال وسایل و پسماندهای حجیم خود با سامانه ۱۳۷ شهرداری تهران تماس بگیرند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با تاکید بر این‌که بعد از تحویل این وسایل حجیم در پروسه‌ای این وسایل به افراد نیازمند داده می‌شود، افزود: این لوازم در اختیار افراد دیگری که به این وسایل نیاز دارند، قرار می‌گیرد که این موضوع هم می‌تواند کمک کند تا پسماندهای شهر مدیریت شود و هم نیاز قشری از جامعه را برطرف می‌کند. آن‌طور که مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند می‌گوید، وسایل حجیمی که قابلیت استفاده دارند، پس از یک دوره تعمیر و بهسازی در اختیار شهروندان نیازمند قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا