اگر روزی روزگاری دانشجوی دانشگاه های اروپا بودید…

موبنا – کمتر بودن شهریه بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به انگلیس در بعضی از کشورهای اروپایی یکی از دلایلی است که باعث شده هر ساله تعدادی از دانشجویان انگلیسی برای تحصیل به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرت کنند. در این گزارش شهریه سالانه دانشگاه ها در تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا معرفی شده است. …

موبنا
کمتر بودن شهریه بسیاری از کشورهای اروپایی نسبت به انگلیس در بعضی از کشورهای اروپایی یکی از دلایلی است که باعث شده هر ساله تعدادی از دانشجویان انگلیسی برای تحصیل به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرت کنند.

در این گزارش شهریه سالانه دانشگاه ها در تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا معرفی شده است.

فنلاند

795713_511

شهریه سالیانه در کشور فنلاند صفر است اما قرار است از سال ۲۰۱۷ برای دانشجویان خارجی به میزان ۱۵۰۰ پوند در سال در نظر گرفته شود. دانشجویان دانشگاه های فنلاند برای تحصیل در دانشگاه های این کشور در طول سال شهریه ای پرداخت نمی کنند و تحصیل در دانشگاه های این کشور کاملا رایگان است اما در دسامبر سال ۲۰۱۵ دولت این کشور اعلام کرد که دانشجویان خارجی باید برای تحصیل در دانشگاه های این کشور حداقل شهریه یعنی ۱۵۰۰ یورو پرداخت کنند. البته دانشجویان دوره دکتری و محققانی که در دوره های آموزشی دانشگاه های این کشور شرکت می کنند، مشمول پرداخت شهریه نمی شوند.

تعدادی از دانشگاه ها نظیر دانشگاه هلسینکی اعلام کرده اند که شهریه بین المللی برای دانشجویان کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند و در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد این دانشگاه تحصیل می کنند، باید بیشتر از حداقل میزان، یعنی شهریه ای معادل ۱۰ هزار تا ۲۵ هزار یورو در سال باشد. البته تجربه ای مشابه با این تجربه در دانشگاه های سوئد در سال ۲۰۱۱ باعث شد که تعداد دانشجویان بین المللی این کشور با ریزش شدید همراه باشد.

ایتالیا

795714_107

دانشگاه های ایتالیا آزاد هستند میزان شهریه هایشان را مشخص کنند. البته شهریه ای که دانشگاه ها در پایان هر سال مالی مشخص می کنند نباید از ۲۰ درصد بودجه عمومی بیشتر باشد. شاخص های دیگری نیز در تعیین میزان شهریه در این کشور وجود دارد. به عنوان مثال شهریه دانشگاه ها نسبت به پیشینه و وضع مالی دانشجویان، نوع رشته ای که در آن تحصیل می کنند، مدت تحصیل و سال ورود به دانشگاه تغییر می کند. دانشجویان بین المللی مانند دانشجویان بومی در ایتالیا شهریه پرداخت می کنند. در سال ۱۵-۲۰۱۴ شهریه بین ۹۲ تا هزار و ۱۹۵یورو متغیر بود.

آلمان

795715_359

شهریه ای که دانشگاه های آلمان در طول سال از دانشجویان خود دریافت می کنند صفر است. البته در بعضی از دانشگاه های این کشور شهریه اندکی دریافت می شود. این شهریه برای کمک به بورسیه دانشجویان و صندوق حمایت و اداره دانشجویان صرف می شود. این میزان شهریه به طور معمول بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ یورو در سال است.

هلند

795716_648

در این کشور، دولت میزان شهریه دانشجویانی را که متعلق به کشورهای اروپایی هستند، مشخص می کند اما شهریه دانشجویان بین المللی را خود دانشگاه ها و موسسات آموزشی مشخص می کنند. در نتیجه هزینه تحصیل دانشجویان بین المللی نسبت به رشته، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه فرق می کند.

طبق تحقیقات، هر دانشجوی بین المللی در هلند، سالانه شهریه ای بین شش تا ۱۲ هزار یورو در سال پرداخت می کند اما این میزان در دانشگاه های مختلف بسیار با هم متفاوت است. به عنوان مثال دانشگاه واخنینگن که جزو ۱۰ دانشگاه برتر هلند است، سالانه از دانشجویان بین الملی خود شهریه ۱۵ هزار و ۸۰۰ یورویی دریافت می کند در حالی که فقط شهریه رشته هایی مانند پزشکی و دامپزشکی در دانشگاه اوترخت ۲۰ هزار یورو است.

فرانسه

795717_601

شهریه دانشگاه های عمومی فرانسه در سال تحصیلی ۱۴-۲۰۱۳ هم برای دانشجویان بومی و م برای دانشجویان غیربومی در دوره کارشناسی ۱۸۳ یورو در سال بود. همچنین شهریه برای دوره های کارشناسی ارشد ۲۵۴ یورو و برای دوره های دکتری نیز ۳۸۸ یورو در سال است.

البته این میزان شهریه در رشته های مختلف با هم فرق می کند. به عنوان مثال میانگین شهریه رشته مهندسی در سال ۱۴-۲۰۱۳ معادل ۵۵۰ یورو و برای رشته دامپزشکی دو هزار یورو بود.

جولای سال ۲۰۱۵ دولت فرانسه اعلام کرد که کلیه دانشگاه ها و مقاطع باید شهریه ای مشابه آنچه که از دانشجویان اروپایی یا بومی دریافت می کنند را از دانشجویان بین المللی دریافت کنند.

دانمارک

795718_757

تحصیل در دانشگاه های عمومی و بیشتر موسسات و دانشگاه های خصوصی دانمارک برای دانشجویان بومی و اروپایی رایگان است اما از سال ۲۰۰۶ دانشجویان غیربومی و غیر اروپایی باید برای تحصیل در دانشگاه های دانمارک شهریه پرداخت کنند. البته شهریه دانشگاه های دانمارک نیز در مقاطع تحصیلی و رشته های تحصیلی مختلف متفاوت و چیزی بین شش تا ۱۶ هزار یورو در سال است.

سوییس

795719_457

شهریه دانشگاه های سوییس نسبت به نوع دانشگاه بین ۹۰۰ تا سه هزار و ۶۰۰ یورو است. به طور کلی میزان شهریه دانشجویان بومی و غیربومی تفاوتی با یکدیگر نمی کند اما در بعضی موارد دانشجویان غیربومی مجبور هستند شهریه بیشتری بپردازند.

انگلیس

795720_368

میانگین شهریه سالانه در دانشگاه های انگلیس برای دانشجویان بین المللی برای کلاس ها و دروس پایه ۱۶ هزار و ۷۰۶ یورو است. البته برای رشته هایی که دروس آزمایشگاهی دارند، این میزان می تواند تا ۱۹ هزار و ۳۳۹ و برای رشته هایی که درس های بالینی دارند امکان دارد تا ۲۱ هزار و ۹۲۲ یورو افزایش پیدا کند.

البته شهریه تعدادی از موسسات آموزشی و دانشگاه ها در انگلیس از این میزان نیز بیشتر است، به عنوان مثال شهریه دانشگاه کمبریج برای کلاس و دروس پایه ۲۸ هزار و ۷۱۴ یورو و برای دروس آزمایشگاهی ۵۶ هزار و ۹۳۷ یورو است.

منبع:روزنامه هفت صبح

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا