گلکسی اس ۷: مقایسه نسخه‌های اسنپدراگون ۸۲۰ و اکسینوس ۸۸۹۰

موبنا- تولید گلکسی اس ۶ برای کمپانی سامسونگ یک نقطه عطف بود. با ساخت گلکسی اس ۶، این شرکت کره‌ای نه تنها نشان داد که توانایی انجام طراحی‌های خوب و دوست داشتنی را دارد، بلکه مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در قالب یک گوشی هوشمند به جهانیان عرضه کرد. حافظه داخلی سریع‌تر، دوربین بسیار قدرتمند‌تر، حافظه …

موبنا- تولید گلکسی اس ۶ برای کمپانی سامسونگ یک نقطه عطف بود. با ساخت گلکسی اس ۶، این شرکت کره‌ای نه تنها نشان داد که توانایی انجام طراحی‌های خوب و دوست داشتنی را دارد، بلکه مجموعه‌ای از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها را در قالب یک گوشی هوشمند به جهانیان عرضه کرد. حافظه داخلی سریع‌تر، دوربین بسیار قدرتمند‌تر، حافظه رم پرسرعت‌تر و چیپ قدرتمندی که ساخته خود سامسونگ بوده و نام او را به عنوان یکی از پیشروان صنعت پردازنده‌های موبایل بر سر زبان‌ها انداخت.

تا پیش از معرفی گلکسی اس ۶، نسخه اسنپدراگون گلکسی‌های سری اس سامسونگ تنها در ایالات متحده و برخی بازارهای منتخب به فروش می‌رفت، اما با معرفی گلکسی اس۶، به دلیل مشکلات حرارتی اسنپدراگون ۸۱۰، این رویه تغییر کرد و کمپانی سامسونگ تنها یک چیپ را برای عرضه در سراسر دنیا برگزید و آن هم اکسینوس ۷۴۲۰ بود که ساخته دست خودش بود. حال پس از یک سال، کوالکام مشکل تولید گرمای بیش از حد را در نسل بعدی پردازنده‌ی پرچمدار خود برطرف کرده و به این ترتیب سامسونگ نیز مجددا به روال قبلی کار برگشته و بار دیگر گلکسی اس ۷ را در دو نسخه‌ی مختلف عرضه خواهد کرد. اگر در هر جای دیگر دنیا به جز آمریکا باشید، سامسونگ نسخه‌ی دارای تراشه اکسینوس ۸۸۹۰ را برای شما در نظر گرفته است. در جدول زیر، مقایسه مختصری بین پردازنده، گرافیک و حافظه رم قابل پشتیبانی این دو چیپ قدرتمند انجام شده است.

گلکسی اس 7: مقایسه نسخه‌های اسنپدراگون 820 و اکسینوس 8890

همان طور که مشاهده می‌کنید، مهم‌ترین تفاوت بین این دو چیپ، به تعداد هسته‌های پردازشی آن‌ها برمی‌گردد. اسنپدراگون ۸۲۰ دارای چهار هسته پردازشی سفارشی کوالکام با نام کریو است. دو عدد از این هسته‌ها دارای فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز و دوتای دیگر دارای فرکانس ۲.۲ گیگاهرتز هستند. در سوی دیگر، اکسینوس ۸۸۹۰ دارای هشت هسته پردازشی است که در دو خوشه چهارتایی با فرکانس‌های کاری مختلف قرار گرفته‌اند. همان گونه که می‌دانید، تفاوت این دو چیپ تنها بر روی کاغذ زیاد است و در عمل اختلاف چندانی بین عملکرد آن‌ها دیده نمی‌شود.

اژدها وارد می‌شود!

وقتی قرار است ۷۰۰ دلار برای یک گوشی هوشمند بپردازید، بدون شک انتظار داردید که برترین و قدرتمندترین گوشی را داشته باشید. مطمئنا دوست ندارید گوشی دوستتان که کاملا مشابه گوشی شماست، عملکرد بهتری داشته باشد. چرا که هردو به یک اندازه برای آن‌ها پول پرداخته‌اید. به همین دلیل است که آزمایش‌های بنچمارک بسیاری بر روی هر دو نسخه گلکسی اس ۷ انجام شده است تا قدرت واقعی آن دو تعیین شده و با هم مقایسه شوند. ضمنا از آنجا که سخت افزار استفاده شده در گلکسی اس۷ با گلکسی اس۷ اج یکسان است، این نتایج قابل تعمیم به نسخه خمیده کهکشانی سامسونگ نیز هستند.

توضیحاتی نیز در مورد نحوه انجام بخش های مختلف این مقایسه هست که قبل از شروع کار باید بدانید. اول این که تمامی تست‌هایی که در زیر می‌بینید، در شرایط کاملا مساوی بر روی این گوشی‌ها انجام شده‌اند و سعی بر آن بوده است که نوع و تعداد برنامه‌های نصب شده و پردازش‌های فعال در پس زمینه کاملا یکسان باشند. برای جلوگیری از هرگونه خطای مبتنی بر شانس، تمامی تست‌های زیر سه بار تکرار شده‌اند. بنابراین نتیجه‌ای که در زیر می‌بینید، در واقع میانگین اعداد حاصل از سه بار آزمایش است.

گلکسی اس 7: مقایسه نسخه‌های اسنپدراگون 820 و اکسینوس 8890

همان گونه که قبلا اشاره شد و در اینجا هم می‌بینید، این دو چیپ دارای عملکردی تقریبا مشابه هستند. از جمله تفاوت‌های فاحش بین آن‌ها باید به عملکرد چیپ اکسینوس ۸۸۹۰ در تست گرافیک سنگین GFXBench اشاره کرد که موجب کاهش امتیاز آن دراین بخش شده است. از سویی دیگر می‌بینیم که در بنچمارک قدیمی T-Rex، این دو چیپ دارای امتیاز گرافیکی نزدیک به هم هستند.

اسنپدراگون ۸۲۰ در بخش مرورگری اینترنت در تست Sunspider بسیار ضعیف‌تر از اکسینوس ۸۸۹۰ ظاهر شده و با کسب امتیاز دوبرابری نسبت به آن، نشان داد که در این زمینه حرفی برای گفتن در مقابل چشم بادامی مسابقه ما ندارد. اکسینوس ۸۸۹۰ همچنین توانست در آزمون مرورگری اینترنت بنچمارک جامع Vellamo برتر از اسنپدراگون ۸۲۰ کوالکام ظاهر شود. شاید ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که بنچمارک Vellamo توسط کوالکام توسعه داده شده است!

شایان ذکر است که هر دو تراشه، در تمامی تست‌ها امتیازات تقریبا ثابتی را کسب کردند و خیال همه را از بابت وجود خطا در نتایج راحت کردند. تنها در تست Vellamo Metal بود که امتیازات این دو تراشه دارای صعود و نزول زیادی بود. این اختلاف ما را به این نتیجه رساند که در طراحی Vellamo Metal چیزی هست که با وجود شرایط یکسان، باز هم موجب ایجاد واریانس زیاد و اختلافی در حدود ۷۰۰ امتیاز بین بیشترین و کمترین امتیاز کسب شده توسط هر چیپ می‌گردد. بنابراین گرچه تراشه اکسینوس ۸۸۹۰ در تست Vellamo Metal امتیاز کمتری کسب کرد، اما باید این را هم بدانید که این تراشه در بهترین حالت توانست امتیاز ۳۴۳۰ را در این تست به خود اختصاص دهد که اختلاف را قابل چشم‌پوشی می‌کند.

نتیجه

از آن‌جا که چند پاراگراف آخر ممکن است برای بسیاری نامفهوم باشند، در این‌جا نتیجه کلی تست را به زبان ساده و به طور خلاصه برای شما بیان می‌کنیم. اگر هرکدام از دو نسخه اکسینوس یا اسنپدراگون گلکسی اس۷ سامسونگ را بخرید، کاملا منطقی است که بگوییم می‌توان انتظار انجام هر کاری را از آن‌ها داشت. بنچمارک‌های مختلف حرف ما را تایید می‌کنند. پس نگران اختلاف عملکرد این دو تراشه قدرتمند نباشید. شاید گرافیک تراشه اکسینوس ۸۸۹۰ کمی ضعیف‌تر از اسنپدراگون ۸۲۰ باشد، اما در عوض امتیاز مرورگری اینترنت آن بالاتر است.

 منبع:زومیت|نویسنده:محمد طولابی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا