ارایه گزارش عملکرد یک سال سازمان نظام صنفی رایانه‌ای

موبنا، لیلا محمدنظامی -در نشست پایان سال سازمان که با حضور ناصرعلی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، صائبه سلوکی سرپرست دبیرخانه سازمان و اصغر رضانژاد دبیر سازمان تهران برگزار شد؛ گزارشی از عملکرد یکسال گذشته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و تهران ارائه شد. سعادت با بیان اینکه در یک سال گذشته سازمان …

موبنا، لیلا محمدنظامی -در نشست پایان سال سازمان که با حضور ناصرعلی سعادت رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، صائبه سلوکی سرپرست دبیرخانه سازمان و اصغر رضانژاد دبیر سازمان تهران برگزار شد؛ گزارشی از عملکرد یکسال گذشته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و تهران ارائه شد.
نظام صنفی
سعادت با بیان اینکه در یک سال گذشته سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با رویدادهای مثبتی مانند صدور حکم ریاست سازمان در کمتر از سه ماه، برگزاری موفق نمایشگاه الکامپ، برقراری تعاملات بین المللی، مذاکره برای اعطای وام از محل وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و ارائه تسهیلات صندوق حمایت از تحقیق و توسعه صنایع الکترونیک به اعضا منجر به برگزاری کنفرانسهای متعدد خبری شد و زمینه را برای همراهی و مشارکت بیش از پیش سازمان با رسانه ها فراهم ساخت.
پیگیری اعتراض‌ها به وام وجوه اداره
پرداخت وام وجوه اداره شده از ابتدای سال جاری آغاز شده و تاکنون سومین دوره فراخوان آن نیز منتشر شده است. سعادت با بیان این مطالب ضمن ابراز خوشحالی، گفت: بسیاری از شرکت‌های متقاضی موفق به دریافت وام‌های خود شدند که اطلاعات آن در سایت وزارت ارتباطات نیز موجود است.اگر شرکتی در روند بررسی درخواست خود دچار مشکلی شده است اعتراض خود را به طور رسمی طی نامه‌ای به سازمان نظام صنفی رایانه‌ای اعلام کند تا مورد پیگیری قرار گیرد.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر نحوه روند رسیدگی به تقاضای وام در استان ها، گفت: وام‌ها در سطح اول با حضور نماینده سازمان در کمیته‌های کارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در استانی که بیش از ۲۰ تقاضای وام تا سقف ۲۰۰ میلیون داشته باشد کمیته کارشناسی استان تشکیل می‌شود و طرح‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. اما اگر در استانی که کمتر از ۲۰ تقاضای وام داشته باشیم یا تقاضایی بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان باشد جهت بررسی به کمیته مرکزی واقع در وزارت ارتباطات منتقل می‌شود.
او با اشاره به اینکه این معیارها و استانداردها توسط وزارت ارتباطات تعیین شده است، گفت: باید در نظر داشت که کنار یکدیگر جمع کردن نمایندگان از نهادها و سازمان‌های مختلف آسان نیست. استان‌هایی که تقاضاهای کمتری دارند نیز می‌توانند تقاضای خودشان را در کمیته‌های مرکزی طرح کنند، در نهایت در نحوه رسیدگی به تقاضای وام‌هایشان تفاوتی وجود ندارد.
سعادت با اشاره به اینکه هدف سازمان رسیدگی به تقاضای وام اعضای صنف است، گفت: اکنون مسئله این نیست که چرا گروهی وام گرفتند بلکه ما به دنبال آن هستیم تا همه متقاضیان بتوانند به خواسته‌هایشان برسند. برای مثال طرح‌های کسب و کار یکی از ضعف‌های شرکت‌ها برای ارائه تقاضای وام است که باید با بررسی کارشناسی راهکاری برای آن پیدا کنیم.
مذاکره برای اختصاص فضای کافی به الکامپ
او با اشاره به اینکه برای راه اندازی دبیرخانه الکامپ، وام صندوق حمایت، وام وجوه اداره شده و دیگر اقدامات سازمان به فضای بیشتری احتیاج داریم، گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور مجموعه مسئولیت‌هایی بر عهده دارد اما امکاناتی کافی مانند نیروی انسانی، فضای فیزیکی و غیره دراختیار ندارد. بنابراین از محل درآمدهای الکامپ ساختمانی به وسعت ۴۵۰ متر در سه طبقه برای سازمان اجاره کردیم.
اگر تاکنون ثبت نام‌ها برای نمایشگاه الکامپ بیست و دوم آغاز نشده به دلیل نبود امکانات لازم است. سعادت با بیان این مطلب افزود: همزمانی دو نمایشگاه الکامپ و پژوهش از مواردی است که به دنبال رفع آن هستیم. هر دو این نمایشگاه‌ها از بازدیدکنندگان بسیاری برخوردارند و نیازمند فضای بیشتری هستند. در حال تعاملیم تا با جا به جایی زمان یکی از این نمایشگاه‌ها که احتمالا الکامپ خواهد بود، فضای بیشتری به هر دو اختصاص پیدا کند. بنابراین منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات هستیم.
گارانتی و خدمات پس از فروش
در ادامه نشست اصغر رضا نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت ارائه مجوز خدمات پس از فروش، گفت: تاکنون شرکتی از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به سازمان حمایت معرفی نشده است. مرحله پیش ممیزی درخواست‌های دریافت شده توسط سازمان انجام شده است که طی آن تنها ۴ شرکت تمامی ضوابط اجرایی را رعایت کرده بودند.
رضا نژاد افزود: ۴ شرکت به شرکت بازرسی معرفی شدند و سازمان منتظر اعلام نتایج بررسی‌های شرکت بازرسی است.
رشد و توسعه گستره فعالیت های سازمان
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه به نرخ رشد و توسعه گستره فعالیت‌های سازمان اشاره کرد و گفت: توسعه سازمان روند صعودی دارد. برای مثال نسبت اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در زمان انتخابات حدود ۲۷۰۰ عضو فعال بود که این رقم در یک سال گذشته با رشد فزاینده‌ای به رقم بیش از ۷۳۰۰ عضو فعال رسیده است. اعضایی که نه تنها به عضویت سازمان درآمدند بلکه پذیرفتند برای رشد و توسعه تشکل مردمی حوزه فاوا حق عضویت را هم پرداخت کنند.
او افزود: در یک سال گذشته با ارائه خدمات متنوع علاوه بر جذب اعضای جدید، زمینه بازگشت و فعال شدن اعضای قدیمی سازمان را نیز فراهم کردیم.
مشارکت در یازدهیمن نشست هیات عمومی بالا بود
سعادت در پاسخ به سوال خبرنگاری که به رسمیت نرسیدن نشست هیات عمومی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای را مورد پرسش قرار داده بود، گفت: یازدهمین نشست هیات عمومی به رغم حضور ۷۰ نفر از اعضای هیات مدیره‌های استانی به رسمیت نرسید. علت این اقدام نیز التزام به قانون و حذف آرای وکالتی بود. به این ترتیب که در سال جاری هیچکس، اجازه سپردن حق رای خود به دیگری را نداشت.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به اینکه اعضای شورای مرکزی زمان برگزاری نشست هیات عمومی را تعیین کردند، گفت: در آخرین نشست شورای مرکزی تاریخ ۱۸ اسفند برای برگزاری هیات عمومی سازمان به تصویب اکثریت آرا رسید اما متاسفانه افرادی‌که خودشان به این زمان رای دادند در نشست حضور نیافتند.
او با اشاره به اینکه میزان مشارکت نسبت به سال‌های گذشته بیشتر هم بود، افزود: در سال‌های گذشته تعداد حاضران در هیات عمومی کمتر از ۷۰ نفر بود اما با حذف آرای وکالتی این تعداد برای رسمیت یافتن نشست کافی نبود و باید نصف اعضای هیات عمومی یعنی ۱۳۴ نفر در نشست حاضر می‌شدند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای گفت: اعضای شورای مرکزی ۲۳ نفر هستند که همه از کارآفرینان این حوزه به شمار می‌روند. در این شورا نظر و دیدگاه یک یا چند نفر تعیین کننده نیست بلکه مبتنی بر رای و نظر جمعی است. وظیفه افراد در شورای مرکزی پیگیری مطالبات و دفاع از منافع صنف است نه اینکه عضو شورا نماینده یک استان باشد. در قانون هم سهمیه‌ای به استان‌ها داده نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا