چهارمین بازی Go بین هوش مصنوعی و لی سدول با برد قهرمان کره‌ای همراه شد

موبنا- پس از اینکه آلفاگو، هوش مصنوعی قدرتمند گوگل موفق شد تا در سه دیدار متوالی لی سدول، قهرمان جهان در رشته‌ی Go را شکست دهد، این بازیکن کره‌ای برای انتقام گیری در چهارمین بازی، هوش مصنوعی گوگل را شکست داد. در صورتی که سایر بردهای آلفاگو در برابر فان هوی، قهرمان اروپایی این رشته …

موبنا- پس از اینکه آلفاگو، هوش مصنوعی قدرتمند گوگل موفق شد تا در سه دیدار متوالی لی سدول، قهرمان جهان در رشته‌ی Go را شکست دهد، این بازیکن کره‌ای برای انتقام گیری در چهارمین بازی، هوش مصنوعی گوگل را شکست داد. در صورتی که سایر بردهای آلفاگو در برابر فان هوی، قهرمان اروپایی این رشته را به حساب بیاوریم، این سیستم موفق شده تا در برابر دو قهرمان جهان بیش از ۹ بار پیروز شود؛ در صورتی که فقط یکبار شکست خورده است. برد سدول پس از آن به دست آمد که آلفاگو حرکات گیج کننده‌ای را انجام داد؛ بطوریکه حتی شماری از ناظران در پیش گرفتن چنین استراتژی ناپخته‌ای را توسط آلفاگو اشتباه توصیف کردند. هرچند شاید در پایان این هوش مصنوعی می‌توانست نتیجه‌ی مثبتی را نیز شاهد باشد. در واقع آلفاگو در این بازی حرکت‌هایی را انجام داد که ریسک بالایی را برای آن به همراه داشت.

دنیس هاسابیس، موسس DeepMind که هم اکنون زیر پرچم گوگل فعالیت می‌کند، با انتشار توییت‌هایی به اشتباهات انجام شده توسط آلفاگو اذعان کرده است. به اعتقاد هاسابیس، آلفاگو بر این تصور بوده که حرکت درستی را انجام می‌دهد، اما در واقع وی پس از حرکت ۸۷ به اشتباه خود پی برد. هاسابیس اولین حرکت اشتباه آلفاگو را ۷۹اُمین حرکت این سیستم هوش مصنوعی عنوان کرده است.

لی سدول پس از پایان بازی و در جریان کنفرانس مطبوعاتی انجام شده به این موضوع اشاره کرد که هیچگاه پس از بردهای پیشینش تا این اندازه مورد استقبال واقع نشده بود. سدول همچنین به پیش‌بینی‌های قبل از انجام بازی‌ها اشاره کرد. بسیاری از گمانه‌های مطرح شده حکایت از این داشتند که سدول قادر است آلفاگو را با نتیجه‌ی ۵ بر صفر یا نهایتا چهار بر یک شکست دهد؛ در حالی که وی سه بازی ابتدایی را به صورت متوالی به آلفاگو واگذار کرد. سدول برد خود را از سه باخت پیاپی که در برابر آلفاگو به دست آورده، بسیار ارزشمندتر عنوان کرده است.

هاسابیش پس از پایان بازی چهارم گفت:

لی سدول امروز رقیب بسیار قدرتمندری برای آلفاگو است. این شکست می‌تواند ما را در یافتن و آزمایش نقاط ضعف و محدودیت‌های آلفاگو بیش از پیش یاری کند.

همانطور که پیش از این نیز در زومیت خوانده‌اید، سیستم هوض مصنوعی توسعه یافته توسط DeepMind که ترکیبی از شبکه‌های عصبی و یادگیری عمیق است، قادر است علاوه بر داشته‌های پیشین، حین بازی با رقبا نیز از حرکات آنها، آموزش‌ دیده و روش‌های جدیدی را برای بازی فرابگیرد. در صورتی که لی سدول می‌توانست آلفاگو  را شکست دهد، جایزه‌ی یک میلیون دلاری را از آن خود می‌کرد؛ حال آنکه برد آلفاگو به معنای هزینه کردن این مبلغ در امور خیریه است.

 منبع:زومیت|نویسنده:حسین خلیلی صفا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا