سونی از سری اول محصولات آزمایشگاه Future Lab رونمایی کرد

موبنا- Future Lab آزمایشگاهی زیر نظر بازوی تحقیقات و توسعه‌ی این کمپانی ژاپنی است که با هدف طراحی محصولات جدید و دریافت بازخورد از کاربران برای شکل دادن به محصولات آینده‌ی کمپانی شکل گرفته است. تبلیغات فروشگاه اینترنتی دیجی کالا         دوره CCNA نوروز با تخفیف ویژه         دوره LPIC نوروز …

موبنا- Future Lab آزمایشگاهی زیر نظر بازوی تحقیقات و توسعه‌ی این کمپانی ژاپنی است که با هدف طراحی محصولات جدید و دریافت بازخورد از کاربران برای شکل دادن به محصولات آینده‌ی کمپانی شکل گرفته است.

پس از آنکه سونی محصولات جدید مفهومی طراحی شده در Future Lab را رونمایی کرد، حال شاهد به نمایش گذاشتن این محصولات در SXSW هستیم. محصولات جدید بازوی طراحی و توسعه‌ی سونی در حوزه‌ی گجت‌های پوشیدنی است. Future Lab آزمایشگاهی برای پیاده کردن ایده‌های طراحی سونی است. این کمپانی ژاپنی در نظر دارد تا با طراحی و تولید محصولات جدید و مفهومی و دریافت بازخوردها، به طیف محصولات آینده‌ی خود شکل دهد. یکی از محصولات مفهومی جدید رونمایی شده توسط سونی، Concept N نام دارد که در ظاهر می‌توان شباهت بسیاری بین آن و هدفون‌های بی‌سیم موجود در بازار دید که دور گردن کاربران قرار می‌گیرند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که با وجود شباهت ظاهری، Concept N دارای قابلیت‌هایی است که در هیچ یک از هدفون‌های بی‌سیم موجود در بازار وجود ندارد.

شاید ساده‌ترین راه برای توصیف عملکرد Concept N، بیان شباهت این محصول با محصول اکو آمازون باشد، با این تفاوت که Concept N به دور گردن کاربر قرار می‌گیرد. به بیان بهتر این گجت برای انجام اموراتی طراحی شده که می‌توان بدون دخالت دست پیش برد. در این محصول چهار میکروفون به همراه قابلیت کاهش نویز قرار گرفته و کاربر می‌تواند در صورت نیاز با گفتن عبارت Listen up Arc، دستورات صوتی مورد نظر خود را صادر کند. این گجت پوشیدنی با دریافت دستورات صوتی صادر شده و همچنین با دریافت اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربر از طریق سنسور GPS، داده‌های اولیه مورد نیاز کاربر را ارائه می‌کند. با استفاده از Concept N می‌توان از وضعیت هوا مطلع شد، اطلاعات محلی را دریافت کرد، در مورد رستوران‌ها به کسب داده‌های مورد نیاز پرداخت یا دستور صدور ثبت تصویر را داد.

محصولات مفهومی سونی

Concept N دارای دوربینی بسیار کوچک است که می‌توان با استفاده از آن به ثبت تصویر پرداخت. البته باید به این نکته اشاره کرد که سونی با آگاهی از تجربیات به دست آمده از تعبیه دوربین در گوگل گلس، سنسور مورد نظر را در محلی از محصول خود قرار داده که تنها در زمان تصویربرداری آشکار شده و می‌تواند تصویر مورد نظر را ثبت کند. در واقع وجود پوشش روی لنز دوربین Concept N نگرانی‌ها در مورد به خطر افتادن حریم خصوصی دیگران را کاهش می‌دهد.

یکی دیگر از قابلیت‌های Concept N امکان پخش موسیقی بدون نیاز به استفاده از هدفون‌ است. با استفاده از بلندگوهای تعبیه شده روی Concept N، می‌توان صدای موسیقی در حال پخش را در دامنه‌ی محدودی پیرامون سر شنید، حال آنکه امکان شنیدن صدای محیط پیرامون نیز برای آگاهی از آنچه که در اطراف اتفاق می‌افتد نیز وجود دارد. هرچند صدای موسیقی پخش شده ایده آل نیست، اما با استفاده از آن می‌توان به این موضوع تاکید کرد که کیفیت آن بسیار بیشتر از انتظارات است.

البته در صورتی که صدای خروجی این محصول نتواند شما را راضی کند، می‌توانید ایربادهای توسعه یافته برای Concept N را مورد استفاده قرار داد. ایرباد مورد نظر دارای ساختاری پیچ در پیچ است که شاخه‌های آن درون شیارهای موجود داخل گوش جا گرفته و می‌توان صدای موسیقی را به راحتی شنید. البته ساختار این ایرفون از نظر انتقال صدا دارای فناوری متفاوتی در مقایسه با هدفون‌های دیگر است، بطوریکه می‌توان صدای موسیقی پخش شده را بدون ایجاد مشکلی در شنیدن صدای محیط تجربه کرد.

هنوز نمی‌توان در مورد موفقیت Concept N با وجود محصولی نظیر گوگل گلس سخن گفت. سونی هنوز راه درازی در پیش دارد تا این محصول را به عنوان یک گجت کاربردی به کاربران عرضه کند. در واقع ژاپنی‌ها باید قابلیت‌های دیگری را نیز در محصول خود بگنجانند تا کاربران علاقمند مجاب به خرید این محصول شوند.

این یکی از محصولات مفهومی بود که سونی در SXSW آن‌ها را رونمایی کرد. سونی محصول دیگری را معرفی کرد که شباهت بسیاری به یک بلندگوی بلوتوث دارد. این محصول را می‌توان در بالای یک سطح صاف نظیر یک میز قرار داد. پس از آغاز به کار این پروژکتور، سطح میز تبدیل به یک سطح لمسی می‌شود. این محصول نه تنها سطوح را تبدیل به یک سطح حساس به لمس می‌کند، بلکه قادر است با استفاده از دوربین‌های تعبیه شده، عمق سطح مورد نظر را نیز اندازه‌گیری کرده و براساس آن محتوای مورد نظر را به کاربر نمایش دهد.

محصولات مفهومی سونی

محصول دیگری که سونی رونمایی کرده، پروژکتوری با قابلیت هدفگیری است که بلندگویی نیز با آن همراه شده است. این پروژکتور قادر است تصاویری را روی سطح مورد نظر نمایش دهد و بلندگوی مورد نظر نیز به گونه‌ای به تولید صدا می‌پردازد که گویی صدا از محتوای نمایش داده شده تولید می‌شود. سونی برای نمایش قابلیت‌های این محصول تصویری از یک بشقاب پرنده را به نمایش گذاشته و صدایی همخوان با آن را از طریق بلندگو تولید می‌کند. همچنین امکان شلیک به بشقاب پرنده‌ها نیز از طریق یک گجت شبیه به اسلحه وجود دارد.

سونی برای نمایش قابلیت این پروژکتور از مثال بسیار جالبی بهره گرفته است. در جربان رونمایی از این محصول، سونی نسخه‌ای از کتاب آلیس در سرزمین عجایب را روی میز قرار داده بود. با باز کردن کتاب و عوض کردن صفحه‌ها، دوربین‌های تعبیه شده روی این محصول با سطح مورد نظر تعامل کرده و پس از آن تصاویر موجود در کتاب جان گرفته و محتوای مورد نظر از طریق پروژکتور روی سطح میز به نمایش درمی‌آیند. کاربران می‌توانند با گرفتن تصاویر شکل گرفته روی سطح، آن‌ها را به هر گوشه‌ای از میز بکشند. همچنین می‌توان جملاتی از کتاب را انتخاب کرد که در اینصورت کلمات بصورت شناور درمی‌آیند.

محصولات مفهومی سونی

گجت دیگری که سونی رونمایی کرده، یک کنترلر لمسی است. این کنترلر لمسی یک نمایشگر لمسی است که از وجود شتاب سنج و قابلیت بازخورد لمس بهره می‌برد. سونی برای نمایش قابلیت این کنترلر لمسی توپی را به نمایش گذاشته بود که با لمس کنترلر، امکان لمس توپ نمایش داده به کاربر القا می‌شد. با استفاده از قابلیت‌های این کنترلر امکان تعویض جنس توپ نیز وجود دارد و با استفاده از این قابلیت می‌توان تغییرات در محتوای نمایش داده یا همان توپ را از سمت نمایشگر به خوبی لمس کرد. یکی از کاربردهای جالب این گجت، استفاده از آن در کنسول پلی استیشن است.

با توجه به اینکه سونی در سال‌های اخیر استفاده از نوآوری و خلاقیت را کمرنگ‌تر از پیش در محصولات خود استفاده کرده بود، انتظار می‌رود در آینده‌ی نزدیک شاهد افزایش خلاقیت در محصولات سونی با توجه به سرمایه‌گذاری‌های این کمپانی باشیم.

 منبع:زومیت|نویسنده:حسین خلیلی صفا

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا